Chcú kontrolu originality vozidiel len pri individuálnom dovoze
Kontrola originality by sa mala týkať len vozidiel, ktoré si ľudia dovážajú individuálne zo zahraničia, tak ako to je podľa platného právneho stavu. Uviedol to dnes poslanec za Stranu maďarskej ...
BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) - Kontrola originality by sa mala týkať len vozidiel, ktoré si ľudia dovážajú individuálne zo zahraničia, tak ako to je podľa platného právneho stavu. Uviedol to dnes poslanec za Stranu maďarskej koalície (SMK) Iván Farkas, ktorému pozmeňujúci návrh k novému cestnému zákonu odobril finančný výbor. Nový cestný zákon, o ktorého výslednej podobe by mal rozhodovať parlament na najbližšej schôdzi, zavádza povinnosť kontroly originality pri kúpe ojazdeného vozidla či motorke alebo pri prepise na inú osobu. "To znamená asi 500 tisíc zmien ročne," poznamenal na tlačovej besede Farkas. Zdôraznil, že na to nie sú objektívne vytvorené ani podmienky. Oproti súčasnému stavu by šlo asi o 10 násobný nárast počtu preverovaných vozidiel. Dodnes pritom nie je naplnený počet kontrolných staníc podľa vyhlášky, podľa ktorej by malo byť 165 kontrolných staníc. Na začiatku roka to bolo presne 40, dodal. Strana maďarskej koalície kritizuje ministerstvo dopravy za návrh o kontrole originality vozidiel. Autor: Janka Harmadyová Farkas zdôraznil, že ak by prešla vládna predloha bez úpravy, motoristi by zbytočne stáli na vykonanie kontroly hodiny. Myslí si, že kontroly sú zbytočné, ak sa vozidlo predáva rodinnému príslušníkovi, v prípade ukončenia lízingu, keď sa vlastníkom stáva prenajímateľ. "Je rad ďalších praktických prípadov, keď je absolútne zbytočné zaviesť takúto funkciu kontroly originality," povedal. Pripomenul tiež, že v oblasti kontroly originality neexistuje žiadna konkurencia, pričom horná hranica poplatku nie je presne stanovená, ale len odporúčaná. "Hornou hranicou pri tvorbe cien je vlastne nebo," zdôraznil. Podozrenie zo zmeny identifikátorov vozidla alebo z krádeže vozidla je nahradené všeobecnou prezumpciou viny každého vlastníka vozidla a za zbavenie sa tejto viny je povinný motorista zaplatiť asi tritisíc korún. "Ak to zrátame, pri 500 tisíc zmenách a trojtisícovom poplatku je to 1,5 miliardy korún ročne," zdôraznil Farkas s tým, že je to pridrahý špás pre veľký počet motoristov. Je to podľa neho zbytočné, v Európskej únii sa odhaduje, že zhruba pol percenta vozidiel má problém s originalitou. SITA