|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. apríla 2010
Chaos v letectve odhalil neschopnosť EÚ reagovať
Tagy: letecká doprava chaos
Chaos v leteckej preprave nad európskym kontinentom, ktorý spôsobilo zamorenie atmosféry oblakom sopečného prachu zo sopky na islandskom ľadovci Eyjafjallajökull, odhalil okrem iného ...
Zdieľať
Foto: SITA/AP
BRUSEL 20. apríla (WEBNOVINY) - Chaos v leteckej preprave nad európskym kontinentom, ktorý spôsobilo zamorenie atmosféry oblakom sopečného prachu zo sopky na islandskom ľadovci Eyjafjallajökull, odhalil okrem iného neschopnosť Európskej únie primerane a včas reagovať na krízové situácie. Zhodujú sa na tom viacerí európski aj svetoví odborníci na letectvo, ktorých oslovila agentúra AFP.
Špecialistom sa nepozdáva hlavne fakt, že o otvorení či uzavretí vzdušného priestoru rozhoduje každá, teda aj tá najmenšia európska krajina samostatne, čo z pohľadu bezpečnosti a optimálnej koordinácie vo vzdušnom priestore nad Európou nie je úplne ideálne. AFP pripomína, že právomoc jednotlivých štátov rozhodovať o svojom vzdušnom priestore má svoje historické opodstatnenie a bola daná potrebou chrániť svoj vzdušný priestor pred vojenskými hrozbami. V čase, keď už medzi európskymi národmi vojny nehrozia, je však takáto potreba podľa odborníkov už neaktuálna, a oveľa prospešnejšie by bolo, keby sa Európa mohla v takýchto prípadoch rozhodovať na centrálnej úrovni.
"Trvalo celých päť dní, kým sa zorganizovala videokonferencia európskych ministrov dopravy," pripomína generálny riaditeľ Medzinárodného združenia leteckých prepravcov Giovanni Bisignani.
Dokonca ani Eurocontrol, medzinárodná organizácia pre leteckú bezpečnosť a navigáciu, na ktorej informácie sa európske štáty v posledných dňoch odvolávajú, nemá žiadnu riadiacu alebo kontrolnú právomoc, a plní tak len úlohu poradcu pre inštitúcie členských štátov.
Mnohí ľudia v Bruseli vrátane napríklad šéfa generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre energiu a dopravu Matthiasa Rueteho s ideou jednotného vzdušného priestoru nad celou Európou nemajú žiaden problém. Ako však píše AFP "asi len málo vlád bude za to, aby im niekto cudzí hovoril, kedy majú zatvoriť svoje letiská".
SITA/AFP
Špecialistom sa nepozdáva hlavne fakt, že o otvorení či uzavretí vzdušného priestoru rozhoduje každá, teda aj tá najmenšia európska krajina samostatne, čo z pohľadu bezpečnosti a optimálnej koordinácie vo vzdušnom priestore nad Európou nie je úplne ideálne. AFP pripomína, že právomoc jednotlivých štátov rozhodovať o svojom vzdušnom priestore má svoje historické opodstatnenie a bola daná potrebou chrániť svoj vzdušný priestor pred vojenskými hrozbami. V čase, keď už medzi európskymi národmi vojny nehrozia, je však takáto potreba podľa odborníkov už neaktuálna, a oveľa prospešnejšie by bolo, keby sa Európa mohla v takýchto prípadoch rozhodovať na centrálnej úrovni.
"Trvalo celých päť dní, kým sa zorganizovala videokonferencia európskych ministrov dopravy," pripomína generálny riaditeľ Medzinárodného združenia leteckých prepravcov Giovanni Bisignani.
Dokonca ani Eurocontrol, medzinárodná organizácia pre leteckú bezpečnosť a navigáciu, na ktorej informácie sa európske štáty v posledných dňoch odvolávajú, nemá žiadnu riadiacu alebo kontrolnú právomoc, a plní tak len úlohu poradcu pre inštitúcie členských štátov.
Mnohí ľudia v Bruseli vrátane napríklad šéfa generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre energiu a dopravu Matthiasa Rueteho s ideou jednotného vzdušného priestoru nad celou Európou nemajú žiaden problém. Ako však píše AFP "asi len málo vlád bude za to, aby im niekto cudzí hovoril, kedy majú zatvoriť svoje letiská".
SITA/AFP
Tagy: letecká doprava chaos