|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. júna 2006
Cez víkend začne premávať železnica medzi Tibetom a Čínou
Cez víkend začne fungovať prvé železničné spojenie medzi Tibetom a Čínou. Vo štvrtok to oficiálne oznámilo čínske ministerstvo železničnej dopravy. "Nebeský vlak" bude dvakrát denne spájať ...
Zdieľať
PEKING 29. júna (WEBNOVINY) - Cez víkend začne fungovať prvé železničné spojenie medzi Tibetom a Čínou. Vo štvrtok to oficiálne oznámilo čínske ministerstvo železničnej dopravy. "Nebeský vlak" bude dvakrát denne spájať tibetskú metropolu Lhasa s mestom Golmud v provincii Čching-chaj. Čína si od železnice sľubuje zlepšenie ekonomických aktivít a zjednodušenie dopravného spojenia. Podľa jej kritikov však naruší tibetský ekosystém a uľahčí prisťahovalectvo, čím zničí pôvodnú tibetskú kultúru.
Podľa Žu Žen-šenga, z ministerského Úradu pre tibetskú železnicu, trať "výrazne podporí miestny rozvoj a prinesie úžitok miestnym ľuďom." Pripustil však, že nepôjde o pôvodných obyvateľov. "Spočiatku nebudú mať obyvatelia Tibetu veľa možností pracovať na železnici. Veríme, že postupne sa tieto možnosti rozšíria," povedal na tlačovej konferencii. Podľa odporcov trate ide len o dokončenie čínskej okupácie Tibetu, a preto plánujú na sobotu protestné demonštrácie pred čínskymi ambasádami v zahraničí
Výstavba železnice trvala 4 roky a stála v prepočte vyše 122 miliárd SKK. Išlo o prestížnu stavbu, o ktorej pekinskí vodcovia snívali od okupácie Tibetu v 50. rokoch minulého storočia. Špeciálne hermeticky uzatvorené vlakové súpravy budú dosahovať až 100-kilometrovú rýchlosť. Podobne ako lietadlá budú vyrovnávať vnútorný tlak, množstvo kyslíka a teplotu, aby cestujúci netrpeli pri prekonávaní extrémnych nadmorských výšok. Vo vlaku bude preto platiť zákaz fajčenia.
80 percent trate vedie cez zamrznutú pôdu, jej prípadné rozmrazovanie môže podľa kritikov výrazne ohroziť stabilitu trate. Asi tisíc kilometrov trate leží v nadmorskej výške nad štyritisíc metrov, pričom na svojom najvyššom mieste prekonáva 5 072 metrov nad morom. Doteraz najvyššie položenou traťou bola peruánska železnica Lima-Huancayo.
SITA,AP