|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. mája 2012
Cez PPP môže byť postavený zatiaľ len obchvat Bratislavy
Minister dopravy Ján Počiatek považuje za vhodné využiť projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe diaľnic zatiaľ len pri plánovanom obchvate Bratislavy na D4. Diaľnice a ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. mája (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Počiatek považuje za vhodné využiť projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe diaľnic zatiaľ len pri plánovanom obchvate Bratislavy na D4.
Diaľnice a rýchlostné cesty podľa neho treba stavať najmä z eurofondov a zo štátneho rozpočtu a len doplnkovo cez PPP, ak už nebudú stačiť hlavné zdroje.
"Zatiaľ jediný horúci kandidát na PPP je obchvat Bratislavy D4. Všetky ostatné úseky sa dajú financovať z eurofondov tohto a druhého programovacieho obdobia," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.
Operačný program Doprava sa podľa ministra na stavbu D4 nemôže použiť, takže do úvahy pripadá iná forma jeho financovania ako z eurofondov.
"Je veľmi málo reálne, že by sa z rozpočtu v strednodobom horizonte vôbec staval a je potrebný," tvrdí Počiatek.
V súčasnosti podľa neho nie je veľký zásobník diaľničných projektov, z ktorých by sa mohol len tak vybrať nejaký kompaktný úsek pre iný spôsob financovania výstavby.
"Zásobník projektov, ktoré sú dnes v rôznom štádiu rozpracovanosti, je akurát dostačujúci na to, aby sme boli schopní vyčerpať prostriedky v Operačnom programe Doprava."
Aktualizovanie plánu Radičovej vlády
Bývalé vedenie rezortu dopravy uvažovalo s využitím PPP aj pri plánovanej výstavbe úsekov R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu. Táto možnosť financovania je uvedená ako alternatívna k štátnemu rozpočtu aj v Programe prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.
Program schválila vláda Ivety Radičovej vlani v lete a nový minister dopravy ho plánuje aktualizovať, keďže uvedené termíny pri viacerých stavbách už neplatia.
"Nebránim sa PPP ako forme financovania. Ale najprv je nutné využiť možnosti operačných programov cez eurofondy a keď tam budú chýbať prostriedky, potom môžeme uvažovať nad dodatočnými formami financovania. Nech sú už akékoľvek, či už formou pôžičky alebo PPP," uviedol Počiatek.
PPP projektom sa nebráni
Pripomenul, že stále sa hovorí o možnosti financovania výstavby diaľnic aj v podobe pôžičky od dôchodkových správcovských spoločností. Konkrétny návrh však doteraz nevznikol.
"Lebo doteraz sa o tom len rozprávalo a vôbec nikto nepomenoval konkrétny mechanizmus, ako by to fungovalo a ako by to malo celé vyzerať," dodal minister.
Ak sa v budúcnosti ukáže, že niektoré úseky diaľnic nebude možné financovať cez eurofondy, tak sa Počiatek vôbec nechce brániť tomu, aby bola pri nich rozpracovaná aj forma financovania prostredníctvom PPP. "V tento moment, vzhľadom na pripravenosť úsekov to vyzerá tak, že bude veľký úspech, keď dočerpáme Operačný program Doprava v tomto období," dodal Počiatek pre agentúru SITA.
Diaľnice a rýchlostné cesty podľa neho treba stavať najmä z eurofondov a zo štátneho rozpočtu a len doplnkovo cez PPP, ak už nebudú stačiť hlavné zdroje.
"Zatiaľ jediný horúci kandidát na PPP je obchvat Bratislavy D4. Všetky ostatné úseky sa dajú financovať z eurofondov tohto a druhého programovacieho obdobia," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.
Operačný program Doprava sa podľa ministra na stavbu D4 nemôže použiť, takže do úvahy pripadá iná forma jeho financovania ako z eurofondov.
"Je veľmi málo reálne, že by sa z rozpočtu v strednodobom horizonte vôbec staval a je potrebný," tvrdí Počiatek.
V súčasnosti podľa neho nie je veľký zásobník diaľničných projektov, z ktorých by sa mohol len tak vybrať nejaký kompaktný úsek pre iný spôsob financovania výstavby.
"Zásobník projektov, ktoré sú dnes v rôznom štádiu rozpracovanosti, je akurát dostačujúci na to, aby sme boli schopní vyčerpať prostriedky v Operačnom programe Doprava."
Aktualizovanie plánu Radičovej vlády
Bývalé vedenie rezortu dopravy uvažovalo s využitím PPP aj pri plánovanej výstavbe úsekov R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu. Táto možnosť financovania je uvedená ako alternatívna k štátnemu rozpočtu aj v Programe prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.
Program schválila vláda Ivety Radičovej vlani v lete a nový minister dopravy ho plánuje aktualizovať, keďže uvedené termíny pri viacerých stavbách už neplatia.
"Nebránim sa PPP ako forme financovania. Ale najprv je nutné využiť možnosti operačných programov cez eurofondy a keď tam budú chýbať prostriedky, potom môžeme uvažovať nad dodatočnými formami financovania. Nech sú už akékoľvek, či už formou pôžičky alebo PPP," uviedol Počiatek.
PPP projektom sa nebráni
Pripomenul, že stále sa hovorí o možnosti financovania výstavby diaľnic aj v podobe pôžičky od dôchodkových správcovských spoločností. Konkrétny návrh však doteraz nevznikol.
"Lebo doteraz sa o tom len rozprávalo a vôbec nikto nepomenoval konkrétny mechanizmus, ako by to fungovalo a ako by to malo celé vyzerať," dodal minister.
Ak sa v budúcnosti ukáže, že niektoré úseky diaľnic nebude možné financovať cez eurofondy, tak sa Počiatek vôbec nechce brániť tomu, aby bola pri nich rozpracovaná aj forma financovania prostredníctvom PPP. "V tento moment, vzhľadom na pripravenosť úsekov to vyzerá tak, že bude veľký úspech, keď dočerpáme Operačný program Doprava v tomto období," dodal Počiatek pre agentúru SITA.