Cestujúci autobusom alebo loďou by mali podľa EK mať väčšie práva
Cestujúci v autobusovej a námornej doprave by si mohli uplatňovať väčšie práva v prípade, ak bude dopravný prostriedok meškať, pri uplatňovaní škody, ak cestu prerušia, a osobitnú pomoc pri ...
BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) - Cestujúci v autobusovej a námornej doprave by si mohli uplatňovať väčšie práva v prípade, ak bude dopravný prostriedok meškať, pri uplatňovaní škody, ak cestu prerušia, a osobitnú pomoc pri osobách so zníženou pohyblivosťou. Agentúru SITA o tom informovala Lucia Žiláková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Európska komisia (EK) v štvrtok prijala dva návrhy právnych predpisov, ktorými sa ustanovuje súbor práv pre cestujúcich využívajúcich služby autobusovej a námornej dopravy na vnútroštátnych, ako aj medzinárodných trasách. EK rovnako ako v prípade leteckej a železničnej dopravy v týchto návrhoch počíta s nezávislými vnútroštátnymi orgánmi na urovnávanie sporov.
"EÚ si nemôže dovoliť rozlišovať práva cestujúcich podľa dopravných prostriedkov, ktorými cestujú. Týmito dvoma novými nariadeniami obsiahneme všetky druhy dopravy. Všetci cestujúci si môžu vybrať svoj spôsob dopravy s tým, že ich práva sa uplatňujú v rovnakej miere bez ohľadu na dopravné prostriedky,“ uviedol Antonio Tajani, podpredseda Európskej komisie a komisár pre dopravu.
Podľa Európskej komisie cestujúci so zdravotným postihnutím a cestujúci so zníženou pohyblivosťou majú malú dostupnosť služieb a chýba im nevyhnutná pomoc vo využívaní autobusovej a námornej dopravy. V uvedených návrhoch sa tieto problémy riešia zákazom akejkoľvek diskriminácie na základe zdravotného postihnutia alebo zníženej pohyblivosti, pokiaľ ide o rezerváciu cestovného lístka alebo nastúpenie do vozidla, či na loď. Pomoc postihnutým poskytnú zdarma pod podmienkou, že cestujúci vopred oznámi potrebu takejto pomoci a dostaví sa na zastávku alebo do prístavu vo vopred určenom čase pred plánovaným odchodom. Zamestnanci spoločností a personál na autobusových staniciach alebo v prístavoch by mali mať primerané vedomosti o poskytovaní pomoci osobám so zdravotným postihnutím.
V prípade náhrady škody a pomoci cestujúcim pri prerušení cesty EK počíta s tým, že prepravné spoločnosti sú v prípade prerušenia alebo zrušenia cesty povinné poskytnúť cestujúcim primerané informácie, náležitú starostlivosť a primerané alternatívne služby.
Spoločnosti, ktoré nesplnia tieto požiadavky, by mali zaplatiť náhradu škody vypočítanú na základe ceny lístka. Pri dopravnej nehode za určitých podmienok spoločnosti nebudú môcť namietať voči náhradám škôd do určitej výšky. Cestujúci, ktorí sa stanú obeťami nehody, majú právo na preddavky, aby dokázali riešiť ekonomické ťažkosti, ktoré v tejto súvislosti nastanú.
SITA