|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. júna 2011
Cestovný ruch na Slovensku majú oživiť oblastné organizácie
Slovensko vďaka svojim prírodným, kultúrnym, historickým a iným predpokladom je typickým príkladom, kde by sa cestovný ruch mohol stať ťahúňom ekonomického rozvoja, najmä v ...
Zdieľať
Foto: Rastislav OvšonkaBRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) - Slovensko vďaka svojim prírodným, kultúrnym, historickým a iným predpokladom je typickým príkladom, kde by sa cestovný ruch mohol stať ťahúňom ekonomického rozvoja, najmä v regiónoch severného, východného či južného Slovenska. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja preto pripravilo návrh novely zákona o cestovnom ruchu, ktorého cieľom je podporiť vznik regionálnych a krajských združení cestovného ruchu a zabezpečiť zároveň ich financovanie tak, aby sa eliminovala hrozba prekročenia odhadovaných nárokov na štátny rozpočet. "Novela nerieši všetky problémy, nezachytáva všetky oblasti, dôležité je, aby tie združenia vznikli a možno neskôr, o dva-tri roky, prísť s komplexnejším zákonom, ktorý by zachytil aj ďalšie oblasti a riešil cestovný ruch ako taký z komplexného hľadiska," uviedol na margo návrhu generálny riaditeľ sekcie cestovného ruchu rezortu dopravy Stanislav Rusinko.
Medzi hlavné zmeny, ktoré novela so sebou prinesie, je možnosť obcí združovať sa aj bez toho, aby katastrálne hraničili. Spájať sa tak budú môcť obce, ktoré majú ubytovacie kapacity, s tými, ktoré majú turistické atrakcie. Minimálny počet zakladajúcich obcí je päť, pričom počet prenocovaní na ich území musí za rok prekročiť 50 tis. Organizácie cestovného ruchu môže založiť aj menej ako 5 obcí, počet prenocovaní na ich území za predchádzajúci rok však musí byť najmenej 150 tis. Zákon tak vychádza v ústrety turisticky atraktívnejším obciam, ktoré sú výkonnostne dostatočne silné na rozvoj cestovného ruchu.
Novela taktiež mení spôsob financovania organizácií cestovného ruchu, keď stanovuje maximálnu výšku dotácie zo strany štátu. Regionálne organizácie tak budú môcť získať maximálne toľko, koľko vyberú na dani za ubytovanie vo všetkých svojich členských obciach v predchádzajúcom roku. Pri krajských organizáciách bude maximálna výška dotácie ohraničená 15 % vybratej dane.
Novela má motivovať samosprávy, aby zefektívnili výber dane za ubytovanie, keďže čím viac prostriedkov vyberú a vložia do organizácie cestovného ruchu, tým vyššie dotácie dostanú od štátu. Zároveň sa zvýši ich motivácia postihovať tie subjekty, ktoré poskytujú ubytovanie načierno. "Motiváciou je, aby obce začali vyberať daň, aby sa vytváral investičný kapitál pre rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu, čo doteraz chýbalo," konštatoval Rusinko. Ministerstvo dopravy v súvislosti s týmto návrhom predpokladá, že v budúcom roku vynaloží na podporu oblastných organizácií cestovného ruchu 4,5 mil. eur. V roku 2013 by to už malo byť 6,4 mil. eur a v roku 2014 až 8,2 mil. eur.
Tretím významným opatrením novely je vznik Rady Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ktorá bude plniť funkciu poradného a kontrolného orgánu ministra dopravy v otázkach týkajúcich sa činností a hospodárenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Novela tak vytvára možnosť, aby mala odborná verejnosť a relevantné subjekty z oblasti cestovného ruchu možnosť kontrolovať SACR z hľadiska jej činnosti a vynakladania finančných zdrojov. Riaditeľa agentúry by zároveň po novom mal menovať minister, no jeho vymenovanie bude musieť schváliť rada.
Medzi hlavné zmeny, ktoré novela so sebou prinesie, je možnosť obcí združovať sa aj bez toho, aby katastrálne hraničili. Spájať sa tak budú môcť obce, ktoré majú ubytovacie kapacity, s tými, ktoré majú turistické atrakcie. Minimálny počet zakladajúcich obcí je päť, pričom počet prenocovaní na ich území musí za rok prekročiť 50 tis. Organizácie cestovného ruchu môže založiť aj menej ako 5 obcí, počet prenocovaní na ich území za predchádzajúci rok však musí byť najmenej 150 tis. Zákon tak vychádza v ústrety turisticky atraktívnejším obciam, ktoré sú výkonnostne dostatočne silné na rozvoj cestovného ruchu.
Novela taktiež mení spôsob financovania organizácií cestovného ruchu, keď stanovuje maximálnu výšku dotácie zo strany štátu. Regionálne organizácie tak budú môcť získať maximálne toľko, koľko vyberú na dani za ubytovanie vo všetkých svojich členských obciach v predchádzajúcom roku. Pri krajských organizáciách bude maximálna výška dotácie ohraničená 15 % vybratej dane.
Novela má motivovať samosprávy, aby zefektívnili výber dane za ubytovanie, keďže čím viac prostriedkov vyberú a vložia do organizácie cestovného ruchu, tým vyššie dotácie dostanú od štátu. Zároveň sa zvýši ich motivácia postihovať tie subjekty, ktoré poskytujú ubytovanie načierno. "Motiváciou je, aby obce začali vyberať daň, aby sa vytváral investičný kapitál pre rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu, čo doteraz chýbalo," konštatoval Rusinko. Ministerstvo dopravy v súvislosti s týmto návrhom predpokladá, že v budúcom roku vynaloží na podporu oblastných organizácií cestovného ruchu 4,5 mil. eur. V roku 2013 by to už malo byť 6,4 mil. eur a v roku 2014 až 8,2 mil. eur.
Tretím významným opatrením novely je vznik Rady Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ktorá bude plniť funkciu poradného a kontrolného orgánu ministra dopravy v otázkach týkajúcich sa činností a hospodárenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Novela tak vytvára možnosť, aby mala odborná verejnosť a relevantné subjekty z oblasti cestovného ruchu možnosť kontrolovať SACR z hľadiska jej činnosti a vynakladania finančných zdrojov. Riaditeľa agentúry by zároveň po novom mal menovať minister, no jeho vymenovanie bude musieť schváliť rada.