|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. augusta 2011
Cestovný ruch na Slovensku je podľa Figeľa ako Popoluška
Cestovný ruch na Slovensku má podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa veľa problémov predovšetkým pri porovnaní so situáciou v okolitých krajinách. "Cestovný ruch ...
Zdieľať
BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) - Cestovný ruch na Slovensku má podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa veľa problémov predovšetkým pri porovnaní so situáciou v okolitých krajinách. "Cestovný ruch mne osobne a možnože aj mnohým pripadá ako taká Popoluška, ktorá je populárna, milá, nikto proti nej nič nemá, skôr ju víta, ale v skutočnosti nie je príliš podporovaná, skôr má problémy," uviedol na utorkovom brífingu Figeľ. Situáciu chce ministerstvo zmeniť prostredníctvom novely zákona o podpore cestovného ruchu, ktorá podľa Figeľa vytvorí prvý systémový nástroj pre financovanie turizmu na Slovensku.
Jedným z dôležitých nástrojov podpory turizmu je podľa ministra dopravy priama podpora zo strany štátu, a preto sa v novele, o ktorej momentálne rokujú parlamentné výbory, štát zaväzuje, že bude v dohodnutom pomere podporovať regionálne a krajské združenia cestovného ruchu. "Bázou pre takéto financovanie je vlastný prínos združení vo forme ich členského príspevku, ku ktorému štát spolufinancuje prostriedky zo štátneho rozpočtu," vysvetlil Figeľ. Stropom štátnej podpory bude podľa jeho slov objem prostriedkov vybraných na dani za prenocovanie na území tých združení, ktoré sa o takúto pomoc uchádzajú. Cieľom je, aby financovanie združení neprekročilo odhadované nároky na štátny rozpočet. Legislatívny návrh tak stanovuje maximálnu výšku dotácie zo strany štátu. Regionálne organizácie budú môcť získať maximálne toľko, koľko vyberú na dani za ubytovanie vo všetkých svojich členských obciach v predchádzajúcom roku. Pri krajských organizáciách bude maximálna výška dotácie ohraničená 15 percentami vybranej dane.
Cieľom novely je motivovať samosprávy, aby zefektívnili výber dane za ubytovanie, keďže čím viac prostriedkov vyberú a vložia do organizácie cestovného ruchu, tým vyššie dotácie dostanú od štátu. Zároveň sa zvýši ich motivácia postihovať tie subjekty, ktoré poskytujú ubytovanie načierno. Motiváciou podľa ministerstva dopravy je, aby obce začali vyberať daň a aby sa vytváral investičný kapitál pre rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu. Rezort dopravy predpokladá, že v budúcom roku vynaloží na podporu oblastných organizácií cestovného ruchu 4,5 mil. eur. V roku 2013 by to už malo byť 6,4 mil. eur a v roku 2014 až 8,2 mil. eur.
Novela zákona zjednoduší taktiež vznik regionálnych a krajských združení cestovného ruchu, keď im umožní združovať sa aj bez toho, aby katastrálne hraničili. Spájať sa tak budú môcť obce, ktoré majú ubytovacie kapacity, s tými, v ktorých sa nachádzajú turistické atrakcie. Minimálny počet zakladajúcich obcí je päť, pričom počet prenocovaní na ich území musí za predchádzajúci rok prekročiť 50 tis. Organizácie cestovného ruchu môže založiť aj menej ako 5 obcí, počet prenocovaní na ich území za predchádzajúci rok však musí byť najmenej 150 tis. Zákon tak vychádza v ústrety turisticky atraktívnejším obciam, ktoré sú výkonnostne dostatočne silné na rozvoj cestovného ruchu.
Tretím významným opatrením novely je vznik Rady Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ktorá bude plniť funkciu poradného a kontrolného orgánu ministra dopravy v otázkach týkajúcich sa činností a hospodárenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Novela tak vytvára možnosť, aby mala odborná verejnosť a relevantné subjekty z oblasti cestovného ruchu možnosť kontrolovať SACR z hľadiska jej činnosti a vynakladania finančných zdrojov. Riaditeľa agentúry by zároveň po novom mal menovať minister, no jeho vymenovanie bude musieť schváliť rada.
Jedným z dôležitých nástrojov podpory turizmu je podľa ministra dopravy priama podpora zo strany štátu, a preto sa v novele, o ktorej momentálne rokujú parlamentné výbory, štát zaväzuje, že bude v dohodnutom pomere podporovať regionálne a krajské združenia cestovného ruchu. "Bázou pre takéto financovanie je vlastný prínos združení vo forme ich členského príspevku, ku ktorému štát spolufinancuje prostriedky zo štátneho rozpočtu," vysvetlil Figeľ. Stropom štátnej podpory bude podľa jeho slov objem prostriedkov vybraných na dani za prenocovanie na území tých združení, ktoré sa o takúto pomoc uchádzajú. Cieľom je, aby financovanie združení neprekročilo odhadované nároky na štátny rozpočet. Legislatívny návrh tak stanovuje maximálnu výšku dotácie zo strany štátu. Regionálne organizácie budú môcť získať maximálne toľko, koľko vyberú na dani za ubytovanie vo všetkých svojich členských obciach v predchádzajúcom roku. Pri krajských organizáciách bude maximálna výška dotácie ohraničená 15 percentami vybranej dane.
Cieľom novely je motivovať samosprávy, aby zefektívnili výber dane za ubytovanie, keďže čím viac prostriedkov vyberú a vložia do organizácie cestovného ruchu, tým vyššie dotácie dostanú od štátu. Zároveň sa zvýši ich motivácia postihovať tie subjekty, ktoré poskytujú ubytovanie načierno. Motiváciou podľa ministerstva dopravy je, aby obce začali vyberať daň a aby sa vytváral investičný kapitál pre rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu. Rezort dopravy predpokladá, že v budúcom roku vynaloží na podporu oblastných organizácií cestovného ruchu 4,5 mil. eur. V roku 2013 by to už malo byť 6,4 mil. eur a v roku 2014 až 8,2 mil. eur.
Novela zákona zjednoduší taktiež vznik regionálnych a krajských združení cestovného ruchu, keď im umožní združovať sa aj bez toho, aby katastrálne hraničili. Spájať sa tak budú môcť obce, ktoré majú ubytovacie kapacity, s tými, v ktorých sa nachádzajú turistické atrakcie. Minimálny počet zakladajúcich obcí je päť, pričom počet prenocovaní na ich území musí za predchádzajúci rok prekročiť 50 tis. Organizácie cestovného ruchu môže založiť aj menej ako 5 obcí, počet prenocovaní na ich území za predchádzajúci rok však musí byť najmenej 150 tis. Zákon tak vychádza v ústrety turisticky atraktívnejším obciam, ktoré sú výkonnostne dostatočne silné na rozvoj cestovného ruchu.
Tretím významným opatrením novely je vznik Rady Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ktorá bude plniť funkciu poradného a kontrolného orgánu ministra dopravy v otázkach týkajúcich sa činností a hospodárenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Novela tak vytvára možnosť, aby mala odborná verejnosť a relevantné subjekty z oblasti cestovného ruchu možnosť kontrolovať SACR z hľadiska jej činnosti a vynakladania finančných zdrojov. Riaditeľa agentúry by zároveň po novom mal menovať minister, no jeho vymenovanie bude musieť schváliť rada.