|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. júna 2011
Cestovné sa má zvýšiť menej ako chceli železničiari
Cestovanie na železnici má zdražieť ku koncu tohtoročného leta menej ako osobný prepravca predtým navrhoval. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. skorigovala návrh na ...
Zdieľať
Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 6. júna (WEBNOVINY) - Cestovanie na železnici má zdražieť ku koncu tohtoročného leta menej ako osobný prepravca predtým navrhoval. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. skorigovala návrh na úpravu nového systému cestovného v osobnej preprave a pošle ho na schválenie ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Pre agentúru SITA to v pondelok potvrdil hovorca ZSSK Alexander Buzinkay po rokovaní vedenia štátnej spoločnosti so zástupcami rezortu dopravy. Nepovedal pritom, o koľko môžu ceny v osobnej železničnej doprave stúpnuť, s počtom kilometrov by sa však ich rast mal znižovať. Aj po zdražení má byť však cestovanie na železnici lacnejšie ako v autobusovej doprave.
Očakáva sa, že cestovné na železnici môže zdražieť, ak nie od augusta, tak od septembra, zhruba o 10 % v závislosti od vzdialenosti. Ak ministerstvo cenový návrh železničiarov schváli, následne ho ešte posúdi Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila v marci, predpokladal ročné zvyšovanie cestovného do roku 2013 o 5 %. Železničiari prisľúbili, že vyššie ceny budú kompenzovať rôzne zľavy pre pravidelných cestujúcich. Svoj cenový návrh museli upraviť, pretože minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ho považoval za nadmerný a príliš málo flexibilný. Žiadal od nich, aby viac využíval moderné nástroje cenovej politiky, v závislosti od dĺžky prepravy, kategórie vlakov, ale aj nové typy vernostných zliav. Ceny by podľa neho mali zohľadňovať, aby cestovanie na železnici bolo modernejšie a atraktívnejšie.
Cestovné na železnici sa nezvyšovalo sedem rokov
Podľa ministra dopravy je zvýšenie cien v osobnej preprave na železnici potrebné aj preto, že náklady sú vyššie ako príjmy z prepravy cestujúcich. Ďalším faktorom je vývoj inflácie za uplynulé obdobie. "Preto hovoriť o cenách je logické. Ale miera a kombinácia položiek v cenovej politike je na väčšiu diskusiu," povedal Figeľ na tlačovej besede 1. júna.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčka pôjde o zmenu systému cestovného. "Proces až po vyhlásenie výmeru trvá 10 až 11 týždňov," dodal minulý týždeň. Nevedel odhadnúť ako dlho nové ceny cestovného vydržia. "Závisí to od toho, ako sa bude vyvíjať ekonomika firmy. Všetci revitalizáciu vnímajú ako šetrenie, nikto nevníma, že sa pokúšame veľmi intenzívne o druhý krok. Získanie práce pre železnicu v osobnej doprave bude znamenať nastolenie deľby práce medzi autobusovou a železničnou dopravou, ktorá bude súvisieť aj so zásadnou zmenou grafikonu vlakovej dopravy," povedal Kubáček. Táto zmena by mala začať platiť od obdobia 2012/2013.
Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline už predložil ministerstvu dopravy prvé výsledky štúdie o cestujúcich vo verejnej autobusovej a železničnej doprave. Analýza by mala byť hotová o niekoľko týždňov. V situácii, kedy nie je skoordinovaná autobusová a železničná doprava, sa podľa Kubáčka krivka tarify na železnici začína veľmi nebezpečne blížiť tarifám autobusov. "To by mohlo znamenať, že by sme prišli o jednu z veľmi dôležitých výhod železničnej dopravy," dodal.
Očakáva sa, že cestovné na železnici môže zdražieť, ak nie od augusta, tak od septembra, zhruba o 10 % v závislosti od vzdialenosti. Ak ministerstvo cenový návrh železničiarov schváli, následne ho ešte posúdi Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila v marci, predpokladal ročné zvyšovanie cestovného do roku 2013 o 5 %. Železničiari prisľúbili, že vyššie ceny budú kompenzovať rôzne zľavy pre pravidelných cestujúcich. Svoj cenový návrh museli upraviť, pretože minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ho považoval za nadmerný a príliš málo flexibilný. Žiadal od nich, aby viac využíval moderné nástroje cenovej politiky, v závislosti od dĺžky prepravy, kategórie vlakov, ale aj nové typy vernostných zliav. Ceny by podľa neho mali zohľadňovať, aby cestovanie na železnici bolo modernejšie a atraktívnejšie.
Cestovné na železnici sa nezvyšovalo sedem rokov
Podľa ministra dopravy je zvýšenie cien v osobnej preprave na železnici potrebné aj preto, že náklady sú vyššie ako príjmy z prepravy cestujúcich. Ďalším faktorom je vývoj inflácie za uplynulé obdobie. "Preto hovoriť o cenách je logické. Ale miera a kombinácia položiek v cenovej politike je na väčšiu diskusiu," povedal Figeľ na tlačovej besede 1. júna.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčka pôjde o zmenu systému cestovného. "Proces až po vyhlásenie výmeru trvá 10 až 11 týždňov," dodal minulý týždeň. Nevedel odhadnúť ako dlho nové ceny cestovného vydržia. "Závisí to od toho, ako sa bude vyvíjať ekonomika firmy. Všetci revitalizáciu vnímajú ako šetrenie, nikto nevníma, že sa pokúšame veľmi intenzívne o druhý krok. Získanie práce pre železnicu v osobnej doprave bude znamenať nastolenie deľby práce medzi autobusovou a železničnou dopravou, ktorá bude súvisieť aj so zásadnou zmenou grafikonu vlakovej dopravy," povedal Kubáček. Táto zmena by mala začať platiť od obdobia 2012/2013.
Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline už predložil ministerstvu dopravy prvé výsledky štúdie o cestujúcich vo verejnej autobusovej a železničnej doprave. Analýza by mala byť hotová o niekoľko týždňov. V situácii, kedy nie je skoordinovaná autobusová a železničná doprava, sa podľa Kubáčka krivka tarify na železnici začína veľmi nebezpečne blížiť tarifám autobusov. "To by mohlo znamenať, že by sme prišli o jednu z veľmi dôležitých výhod železničnej dopravy," dodal.