Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona. Ak ...
BRATISLAVA 24. apríla (WEBNOVINY) - Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona. Ak úradníci nevypustia z návrhu sporný zákaz, príde názorná ukážka. Na dnešnej tlačovej besede generálny tajomník Česmadu Pavol Reich povedal, že úradníkom v jeden piatok na cestách ukážu, čo chcú presadiť. "Nejde nám o štrajky, žiadne nátlakové akcie, ide skutočne o ukážku, že tento zákon spôsobí absolútny chaos a absolútne problémy na cestách pre každého motoristu," uviedol prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa neho cesty zostanú zablokované, pretože šoféri nebudú mať kde odstaviť kamióny.
Upozorňujú, že pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest. "Kde zostane stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na R1 na bežnej dvojprúdovej komunikácii na krajnici," pýta sa Halabrín. Ako príklad uviedol, že na R1 medzi Trnavou a Zvolenom je 40 parkovacích miest. Podľa štatistiky z roku 2005 zaťaženie na trase Trnava - Nitra v čase, keď má platiť piatkový zákaz, je 863 kamiónov. Opatrenie je podľa Česmadu v rozpore s tvrdením vlády, že chce sprejazdniť cesty, spôsobí totiž opak - zablokuje ich.
Predstavitelia Česmadu nekonkretizovali, dokedy budú čakať na ústupok ministerských úradníkov. Tvrdia však, že piatkovú výstrahu urobia, kým parlament nezačne rokovať o novele. Novelu v stredu schválila vláda, parlament by o nej mohol rokovať na najbližšej schôdzi, ktorá sa začína 13. mája.
Zákaz podľa Česmadu nemá obdobu v Európe. Piatkové zákazy by boli ochotní akceptovať cez júl a august. Ak opatrenie začne platiť, spôsobí oveľa viac kolízií, než je ich dnes. Tvrdia, že opatrenie nepomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože profesionálni šoféri v nákladných vozidlách, ktorých sa zákaz bytostne týka, minulý rok spôsobili 2,6 % dopravných nehôd. Halabrín sa domnieva, že sa nepodarí znížiť ani úmrtnosť na cestách, ktorú by Slovensko chcelo mať menšiu o polovicu. Kamionisti vlani zavinili 9,4 % smrteľných havárií.
Piatkové zákazy budú mať dopad aj na hospodárske výsledky nákladných dopravcov, apeluje Česmad. Halabrín vyhlásil, že po cestách sa prepravuje 75 % tovaru a vláda chce obmedzovať prácu dopravcov v normálny pracovný deň. Ďalej im prekáža, že kvalifikovaných šoférov dáva do pozície neželaného na ceste. "Nútime človeka stráviť v nákladnom vozidle oveľa dlhší čas bez reálneho výkonu, bez reálneho príjmu. Ľudia v tomto štáte, v tomto svete sú odmeňovaní za to, čo dokážeme vytvoriť a nie za to, čo si niekde odsedíme... Vodič sa stáva rukojemníkom toho, že musí stáť na ceste, bez toho, že mu dá niekto možnosť, aby za tento čas zarobil peniaze," dodal Halabrín.
Podľa Halabrína Česmad nikdy nebol proti zimným pneumatikám. Sú za to, aby ich nákladné vozidlá museli mať na hnacej náprave a autá do 3,5 tony by ich mali mať na všetkých nápravách. Nepozdáva sa im, že v novele nie je jasne stanovené, kedy sa má jazdiť na zimných gumách. Požadujú, aby sa jasne stanovilo, že šofér nebude zodpovedný za preťaženie vozidla, keď vie preukázať, že za to nemohol. Má ísť o prípady, keď vie doložiť dokladmi, že mu naložili ťažší náklad, než napísali do dokladov. Zodpovedný má byť ten, kto to skutočne spôsobil a nie šofér, ktorého postihujú zákazom činnosti. Ďalšou požiadavkou Česmadu je, aby v policajných autách boli terminály a pokuty sa mohli platiť aj bezhotovostne. Zároveň by sa mala zlepšiť vymožiteľnosť postihov zahraničných šoférov.
SITA