|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. mája 2016
Česko plánuje požičovňu vlakov, nakúpi súpravy za 20 miliárd Kč
České ministerstvo dopravy pripravuje zmenu vo fungovaní českých železníc. Vlaky si už nebudú kupovať priamo dopravcovia, ale štát, ktorý im ich bude požičiavať. ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Praha 12. mája (TASR) - České ministerstvo dopravy pripravuje zmenu vo fungovaní českých železníc. Vlaky si už nebudú kupovať priamo dopravcovia, ale štát, ktorý im ich bude požičiavať. Plán sa nepáči Českým dráham, ani niektorým krajom. Informoval o tom server iDNES.cz.Ministerstvo dopravy plánuje investovať v budúcich rokoch do nových súprav 20 miliárd Kč (740,11 milióna eur) s výrazným prispením európskych peňazí. Vlaky pritom plánuje nakúpiť samotné ministerstvo. Koncom leta zrejme vyhlási súťaž na dieselové jednotky pre rýchlikové trate a v tendri vyberie firmu, ktorá sa o vlaky bude 30 rokov starať. Nakoniec usporiada verejnú súťaž aj na dopravcu, ktorý bude s vlakmi jazdiť 10 až 15 rokov a za ich údržbu bude platiť.
Jednou z hlavných výhod má byť úspora peňazí vyplývajúca z toho, že pôjde o veľkú súťaž na vopred stanovený počet kusov. České dráhy zatiaľ nakupujú vozne najmä pomocou rámcových zmlúv. "Za rovnaký objem peňazí chceme objednávať viac vlakov," povedal námestník ministra dopravy Ladislav Němec. Podobný model úspešne funguje napríklad v Dolnom Sasku alebo vo Švédsku.
Navrhovaný model má ale veľkých odporcov. Zatiaľ čo súkromní dopravcovia ho vítajú, České dráhy sú proti, rovnako ako niektoré kraje. Tým pritom štát ponúka možnosť sa do súťaží zapojiť a nechať si vlaky úplne zaplatiť z európskych a štátnych peňazí.
Najväčší odpor sa zatiaľ zdvihol na Vysočine a v Pardubickom kraji. Podľa námestníka pre dopravu v Pardubickom kraji Jaromíra Dušeka to je "tunel". Ako uviedol, štát má České dráhy a ich know-how dlhé roky a teraz chce tieto činnosti presunúť na iných. Naopak, podobnou cestou ako štát chce ísť Juhomoravský kraj, ktorý chce vlaky kúpiť tiež.
Českým dráham sa nepáči, že sa z dopravcu stanú "len personálnou agentúrou". "Máme prepracovaný systém údržby vozidiel, máme na to kapacity, poznáme všetky predpisy a povinnosti prevádzkovateľa a majiteľa železničných vozidiel. Vie toto všetko štát? Má na to personálne a technické kapacity?" pýta sa generálny riaditeľ Českých dráh Pavel Krtek.
Po prvej súťaži na dieselové jednotky počíta štát s tendrami na elektrické vlaky. Celkovo by mohlo ísť o niekoľko stoviek nových vlakov.
(1 EUR = 27,023 CZK)
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR