|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. júna 2016
Centrum právnej pomoci požiadalo za 10 rokov o pomoc skoro 30.000 ľudí
Ilustračná snímka.
Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: Lukáš Valentovič
Bratislava 17. júna (TASR) – Za desať rokov činnosti Centra právnej pomoci v Bratislave (CPP) sa naň obrátilo takmer 30.000 ľudí. Pri príležitosti výročia jeho vzniku to dnes skonštatovalo ministerstvo spravodlivosti.Centrum zabezpečuje právnu pomoc ľuďom, ktorí si pre nedostatok prostriedkov nemôžu dovoliť služby komerčných advokátov. V určitých situáciách potrebujú kvalifikované právne poradenstvo, aby mohli efektívne brániť svoje práva a domôcť sa spravodlivosti, vysvetlil hovorca rezortu Peter Bubla.
Počet ľudí, ktorí sa na centrum obrátia, je podľa Bublu ešte vyšší. Poskytuje totiž i konzultácie. „Len za minulý rok kontaktovalo centrum vyše 50.000 klientov,“ priblížil. Štátna tajomníčka ministerstva Mária Kolíková pripomenula, že nezastupiteľné miesto má i pri šírení právneho vedomia v spoločnosti.
Ministerstvo sa bude naďalej usilovať o zvyšovanie dostupnosti právnej pomoci pre ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť služby advokáta, prisľúbila dnes Kolíková v Omšení, kde sa v Inštitúte vzdelávania MS SR uskutočnilo stretnutie pri príležitosti výročia vzniku centra. Uvažujú podľa nej aj rozšíriť centrum o nové oblasti.
„Nedostatok peňazí nesmie byť zlomovým bodom, či sa niekto domôže spravodlivosti, alebo nie; či dostane kvalifikovanú právnu radu, alebo zostane odkázaný sám na seba aj pri komplikovaných právnych sporoch,“ uviedla Kolíková, ktorá sa v roku 2006 stala prvou riaditeľkou centra.
Súčasná riaditeľka centra Nataša Nikitinová víta, že sa centrum dostalo medzi priority súčasnej vlády. „Svedčí to o tom, že vláda si uvedomuje, akú úlohu môže centrum zohrať v prístupe k spravodlivosti pre čo najširšiu skupinu obyvateľov,“ mieni Nikitinová. V nedávno vládou schválenej koncepcii konštatovala, že činnosť centra komplikujú viaceré skutočnosti.
Okrem organizačnej nestabilnosti najmä nízka efektivita a veľká administratívna záťaž klientov. Aj napriek desiatemu roku fungovania sa centrum naďalej stretáva so slabým povedomím o jeho činnosti a trpí častou fluktuáciou zamestnancov, najmä právnikov, ktorí sú zodpovední za priame poskytovanie právnej pomoci klientom, konštatovala Nikitinová v koncepcii.
Centrum dnes zamestnáva 88 pracovníkov, z toho 45 právnikov. Momentálne má 14 kancelárií po celom Slovensku a činnosť vykonáva aj v 14 konzultačných pracoviskách. Verejnosť sa naň môže obrátiť so žiadosťou o pomoc v občianskoprávnych sporoch, týkajúcich sa napríklad nájmu bytu, nezaplatenia pôžičky, ochrany spotrebiteľa.
Tiež však v rodinnoprávnych sporoch, napríklad ohľadom platenia výživného, zverenia dieťaťa do výchovy, ale aj pracovnoprávnych sporoch, obchodnoprávnych veciach alebo pri konaní pred súdom v správnom súdnictve. V cezhraničných sporoch centrum poskytuje právnu pomoc vo veciach občianskoprávnych, rodinnoprávnych, pracovnoprávnych a obchodnoprávnych. Pomáha v azylových veciach, v konaní o administratívnom vyhostení.
Podľa Bublu žiadajú najčastejšie o právnu pomoc ľudia pri rozvodoch, otázke zverenia detí do výchovy, výživnom, ale aj pri sporoch o určenie vlastníckych práv, či neplatnom skončení pracovného pomeru. Na bezplatnú právnu pomoc majú nárok žiadatelia v materiálnej núdzi, ak je v právnom spore vylúčená zrejmá bezúspešnosť sporu a hodnota sporu prevyšuje minimálnu mzdu.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR