|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. januára 2011
Centrálne obstarávanie má zefektívniť samostatné riadenie
Centrálne verejné obstarávanie v rámci štátnej správy by mala zastrešovať samostatná organizačná jednotka. Vyplýva to z konceptu rezortu financií, ktorý v stredu vzal na vedomie vládny ...
Zdieľať
Foto: SITABRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) - Centrálne verejné obstarávanie v rámci štátnej správy by mala zastrešovať samostatná organizačná jednotka. Vyplýva to z konceptu rezortu financií, ktorý v stredu vzal na vedomie vládny kabinet. V prvej fáze by malo ísť o špecializovanú jednotku v rámci Ministerstva financií SR s využitím existujúcich rozpočtových a personálnych kapacít odboru pre centrálne verejné obstarávanie rezortu financií. V druhej etape by mal byť vytvorený samostatný subjekt, teda centrálna obstarávacia agentúra. Po schválení konceptu by malo ministerstvo financií vypracovať konkrétnu zmenu legislatívy. "Termín na napísanie zákona, spripomienkovanie a predloženie na vládu je do konca marca,“ uviedol hovorca ministerstva financií Martin Jaroš.
Doterajšie fungovanie centrálneho verejného obstarávania v obmedzenom rozsahu v rámci odboru na ministerstve financií totiž podľa rezortu neplní dostatočne cieľ dosiahnutia úspor. Jeho výsledkom bolo doteraz uzavretie iba niekoľkých rámcových dohôd napríklad na nákup kancelárskeho papiera, obálok, pneumatík či osobných automobilov. "Vzhľadom na nízku zapojenosť jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy a ďalších inštitúcií do centrálneho verejného obstarávania, nastavenie podmienok vo verejnom obstarávaní spôsobom, ktorý nezaručoval dosiahnutie maximálneho ekonomického efektu, ako aj absenciu využívania elektronických nástrojov verejného obstarávania, neboli v praxi preukázané reálne finančné úspory v takom rozsahu, v akom boli očakávané,“ konštatuje ministerstvo financií.
Hlavnými výhodami špecializovaného verejného obstarávania cez samostatnú organizačnú jednotku majú byť podľa ministerstva financií napríklad hospodárnejší a efektívnejší proces verejného obstarávania z hľadiska časových, finančných, personálnych a administratívnych úspor. Ďalšími výhodami majú byť profesionalizácia, vyššia transparentnosť vo verejnom obstarávaní, hospodárnejšie a efektívnejšie vynakladanie verejných zdrojov, možnosť efektívneho dohľadu a výkonu kontroly na jednom mieste či štandardizácia.
Koncept centrálneho verejného obstarávania podporuje aj bývalý štátny tajomník rezortu financií a súčasný šéf Inštitútu hospodárskej politiky František Palko. Ani súčasné vedenie ministerstva to však podľa neho nebude mať s dôsledným presadzovaním zámeru v rámci celej štátnej správy jednoduché. "Je to cesta k efektívnemu hospodáreniu s verejnými zdrojmi. Už za predchádzajúcich vlád však táto myšlienka narážala na záujmy jednotlivých ministerstiev. Ani táto vláda to v tomto smere nebude mať jednoduché,“ uviedol Palko.
Ako dodal, výsledkom podľa neho bude určitý kompromis, kedy sa centrálne verejné obstarávanie bude aplikovať len na niektoré položky. "Ministerstvá, ktoré sú politicky riadené, sa totiž len tak ľahko nevzdajú svojich kompetencií pri verejnom obstarávaní,“ myslí si Palko. Nová nie je podľa neho ani myšlienka centrálnej kontraktačnej jednotky. Dôležité však bude, aby nebola výdavkovo náročná. Podľa Palka by mala fungovať už v rámci existujúcich štruktúr rezortu financií.
Doterajšie fungovanie centrálneho verejného obstarávania v obmedzenom rozsahu v rámci odboru na ministerstve financií totiž podľa rezortu neplní dostatočne cieľ dosiahnutia úspor. Jeho výsledkom bolo doteraz uzavretie iba niekoľkých rámcových dohôd napríklad na nákup kancelárskeho papiera, obálok, pneumatík či osobných automobilov. "Vzhľadom na nízku zapojenosť jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy a ďalších inštitúcií do centrálneho verejného obstarávania, nastavenie podmienok vo verejnom obstarávaní spôsobom, ktorý nezaručoval dosiahnutie maximálneho ekonomického efektu, ako aj absenciu využívania elektronických nástrojov verejného obstarávania, neboli v praxi preukázané reálne finančné úspory v takom rozsahu, v akom boli očakávané,“ konštatuje ministerstvo financií.
Hlavnými výhodami špecializovaného verejného obstarávania cez samostatnú organizačnú jednotku majú byť podľa ministerstva financií napríklad hospodárnejší a efektívnejší proces verejného obstarávania z hľadiska časových, finančných, personálnych a administratívnych úspor. Ďalšími výhodami majú byť profesionalizácia, vyššia transparentnosť vo verejnom obstarávaní, hospodárnejšie a efektívnejšie vynakladanie verejných zdrojov, možnosť efektívneho dohľadu a výkonu kontroly na jednom mieste či štandardizácia.
Koncept centrálneho verejného obstarávania podporuje aj bývalý štátny tajomník rezortu financií a súčasný šéf Inštitútu hospodárskej politiky František Palko. Ani súčasné vedenie ministerstva to však podľa neho nebude mať s dôsledným presadzovaním zámeru v rámci celej štátnej správy jednoduché. "Je to cesta k efektívnemu hospodáreniu s verejnými zdrojmi. Už za predchádzajúcich vlád však táto myšlienka narážala na záujmy jednotlivých ministerstiev. Ani táto vláda to v tomto smere nebude mať jednoduché,“ uviedol Palko.
Ako dodal, výsledkom podľa neho bude určitý kompromis, kedy sa centrálne verejné obstarávanie bude aplikovať len na niektoré položky. "Ministerstvá, ktoré sú politicky riadené, sa totiž len tak ľahko nevzdajú svojich kompetencií pri verejnom obstarávaní,“ myslí si Palko. Nová nie je podľa neho ani myšlienka centrálnej kontraktačnej jednotky. Dôležité však bude, aby nebola výdavkovo náročná. Podľa Palka by mala fungovať už v rámci existujúcich štruktúr rezortu financií.