![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
20. júla 2010
Cargo v prvom polroku znížilo stratu o 31 %
Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 36,3 mil. eur, čo je medziročne zhruba o 31 % menej. V prvej polovici ...
Zdieľať

V prvom polroku spoločnosť prepravila 19,2 mil. ton tovaru, čo medziročne znamenalo nárast približne o 3,9 mil. ton alebo o 25 %. "Preprava tovarov však stále nedosiahla úroveň predkrízového prvého polroku 2008, v ktorom bolo prepravených 23,6 mil. ton, čo predstavovalo takmer o 23 % viac ako za prvý polrok tohto roku," uviedla ďalej Schmidtová. Cargo má z pohľadu prepravného výkonu (v čistých tonových kilometroch) podiel na železničnom prepravnom trhu v SR okolo 97 % a z pohľadu prepraveného množstva tovaru v tonách približne 93,5 %.
Najvýraznejší vplyv na hospodárenie spoločnosti má prepad výkonov kvôli zníženému dopytu po preprave, ktorý stále nedosiahol úroveň predkrízového obdobia, ako aj neúmerne vysoké zaťaženie železničných dopravcov v SR poplatkami za použitie železničnej infraštruktúry. "Ich priemerná výška za prvý polrok 2010 bola na úrovni 10,3 eura za vlakový kilometer. Pre porovnanie v krajinách EÚ je priemerná cena za vlakový kilometer na úrovni 3,6 eura. Len týmto Cargo v porovnaní s ostatnými zahraničnými dopravcami v krajinách EÚ za prvý polrok zaplatilo manažérovi infraštruktúry takmer o 40 mil. eur viac," dodala Schmidtová.
Poplatky za použitie železničnej infraštruktúry legislatívne upravuje výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. V tejto súvislosti Cargo očakáva podstatné zmeny v spoplatnení železničnej infraštruktúry na Slovensku podľa zákona o dráhach vydaním nového regulačného rámca s účinnosťou od 1. januára 2011. Neúmerné zaťaženie poplatkami za infraštruktúru výrazne znižuje konkurencieschopnosť železničných nákladných dopravcov nielen voči cestnej doprave, ale aj voči zahraničným železničným tranzitom, a to v smerovaní východ - západ cez Poľsko a Maďarsko, ako aj v smere sever - juh cez Českú republiku.
V priebehu roka 2009 Cargo zaviedlo reštrukturalizáciu prostredníctvom sociálneho programu. Osobné náklady poklesli medziročne o takmer 7 %. Cargo naďalej pokračuje v uplatňovaní štvordňového pracovného týždňa pre všetky kategórie zamestnancov. Spoločnosť evidovala k 1. júlu tohto roka 9 553 zamestnancov, čo znamená 9-percentný pokles oproti začiatku minulého roka. Počet pracovníkov vo firme za jeden a pol roka tak klesol o 895. Pri svojom vzniku 1. januára 2005 malo Cargo 12 245 zamestnancov, odvtedy ich počet klesol o 22 %. Do konca tohto roka by sa mal počet pracovníkov spoločnosti znížiť približne na 9 300 osôb.
Cargo plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Spoločnosť chce prevádzkové výnosy v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton. Vlaňajšia strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. Firma vlani získala štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. Cargo vlani znížilo prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.
SITA