|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. decembra 2012
Cargo prepustí 600 ľudí, podľa šéfa chce predísť strate
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá od decembra tohto roka do konca budúceho plánuje prepustiť maximálne 600 zamestnancov, musela vykonať analýzu zamestnanosti, pretože ani po ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. decembra (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá od decembra tohto roka do konca budúceho plánuje prepustiť maximálne 600 zamestnancov, musela vykonať analýzu zamestnanosti, pretože ani po prehodnotení nákladov by nedosiahla vyrovnané hospodárenie.
Štátny železničný nákladný dopravca pritom v roku 2013 nepredpokladá výrazné zvýšenie prepráv tovarov.
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Carga Vladimír Ľupták o tom informoval zamestnancov spoločnosti v spojitosti s prípravou podnikateľského plánu na rok 2013 v liste, ktorý zverejnilo Odborové združenie železničiarov.
Preskúmali viac možností
Šéf Carga tvrdí, že pred rozhodnutím o uvoľnení šiestich stoviek pracovníkov preskúmali niekoľkokrát všetky ostatné náklady a hľadali možnosti ich zníženia.
"Už prvé výstupy najmä z prevádzky či údržby a opráv železničných koľajových vozidiel hovorili o rezervách. Podrobnejšie analýzy ukázali, že zamestnanosť je vyššia než výkony. A tak predstavenstvo v snahe zachovať funkčnú spoločnosť aj pre nasledujúce roky muselo pristúpiť k nie jednoduchému rozhodnutiu - optimalizácii zamestnancov v roku 2013," uviedol Ľupták.
Je to podľa neho skutočne krajné a posledné riešenie, ktoré bolo nutné prijať.
Ľupták za predošlého ministra dopravy Jána Figeľa riadil Železnice Slovenskej republiky. Pri súčasnom šéfovi rezortu dopravy Jánovi Počiatkovi odtiaľ prešiel na čelo Carga v závere apríla. Už po prvom spočítaní nákladov a tržieb v pláne na budúci rok bolo podľa neho jasné, že náklady vysoko prevyšujú príjmy. Spoločnosť tak musela prehodnotiť náklady s cieľom maximálnych úspor.
"Elektronické aukcie pri nákupe tovarov a služieb pokračujú a dávajú záruku optimálne vynaložených peňazí. Verejné obstarávanie, ktoré vo firme realizujeme od apríla, je tiež nástrojom efektívneho nakupovania. Nepomerne nám však rastú náklady na trakčnú energiu a naftu, prevádzku budov, čo ale nie je možné ovplyvniť," informoval Ľupták.
Úspory sa našli v prehodnotení zmlúv na prenájmy nákladných vozňov, firma znížila potrebu revízii mobilného parku na minimum a takmer zmrazila investičné náklady. "Avšak ani po tomto prehodnotení nákladových položiek sme nedosiahli vyrovnané hospodárenie," dodal.
Cargo sa rozhodlo pre zamestnancov, ktorých uvoľní, pripraviť sociálny program napriek nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti. Nemôže síce nahradiť stratu zamestnania, ale pomôže ľuďom počas hľadania si novej práce. "Nemyslím si, že rozhodnutie o optimalizácii môže byť prijaté s pochopením. Naša spoločnosť ako poskytovateľ služieb však musí pružne reagovať na potreby zákazníkov, pričom však stále rozhoduje cena," uviedol Ľupták.
Spoločnosť musí byť flexibilná
Ak chce spoločnosť na trhu obstáť a zachovať zamestnanosť, musí byť podľa neho efektívna a flexibilná.
Predpokladané celkové náklady súvisiace s optimalizáciou zamestnancov Carga budú vo výške okolo 4,5 mil. eur. Uplatnením sociálneho programu môže zamestnanec získať osemnásobok priemernej mesačnej mzdy. K začiatku novembra tohto roka pracovalo v Cargu 6 881 zamestnancov.
V období od 1. októbra 2010 do 31. decembra 2011 ukončilo pracovný pomer v spoločnosti 1 669 zamestnancov.
Odstupné pre prepustených pracovníkov bude vychádzať z počtu odpracovaných rokov a bude vo výške od dvojnásobku do päťnásobku priemerného mesačného zárobku.
Odchodné bude vo výške jedného priemerného mesačného zárobku pre zamestnancov s nárokom na dôchodok. Kompenzácie za nezotrvanie v pracovnom pomere budú vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku a spoločnosť ponechá režijné železničné preukážky zamestnancom a ich rodinným príslušníkom v prípade, že v rezorte odpracovali viac ako 20 rokov nepretržite.
Odborové združenie železničiarov, ktoré je najväčšou organizáciou zastupujúcou zamestnancov v železničnom sektore, sa k hromadnému prepúšťaniu v Cargu doteraz nevyjadrilo. Agentúra SITA v tejto súvislosti oslovila aj Federáciu strojvodcov SR, tá však zatiaľ takisto nezaujala stanovisko. Odborári rušňovodiči počas bývalého vedenia rezortu dopravy vyhlásili štrajkovú pohotovosť pre výhrady so spôsobom realizácie optimalizácie železničných spoločností a ukončili ju až tesne pred parlamentnými voľbami v marci tohto roka.
Štátny železničný nákladný dopravca pritom v roku 2013 nepredpokladá výrazné zvýšenie prepráv tovarov.
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Carga Vladimír Ľupták o tom informoval zamestnancov spoločnosti v spojitosti s prípravou podnikateľského plánu na rok 2013 v liste, ktorý zverejnilo Odborové združenie železničiarov.
Preskúmali viac možností
Šéf Carga tvrdí, že pred rozhodnutím o uvoľnení šiestich stoviek pracovníkov preskúmali niekoľkokrát všetky ostatné náklady a hľadali možnosti ich zníženia.
"Už prvé výstupy najmä z prevádzky či údržby a opráv železničných koľajových vozidiel hovorili o rezervách. Podrobnejšie analýzy ukázali, že zamestnanosť je vyššia než výkony. A tak predstavenstvo v snahe zachovať funkčnú spoločnosť aj pre nasledujúce roky muselo pristúpiť k nie jednoduchému rozhodnutiu - optimalizácii zamestnancov v roku 2013," uviedol Ľupták.
Je to podľa neho skutočne krajné a posledné riešenie, ktoré bolo nutné prijať.
Ľupták za predošlého ministra dopravy Jána Figeľa riadil Železnice Slovenskej republiky. Pri súčasnom šéfovi rezortu dopravy Jánovi Počiatkovi odtiaľ prešiel na čelo Carga v závere apríla. Už po prvom spočítaní nákladov a tržieb v pláne na budúci rok bolo podľa neho jasné, že náklady vysoko prevyšujú príjmy. Spoločnosť tak musela prehodnotiť náklady s cieľom maximálnych úspor.
"Elektronické aukcie pri nákupe tovarov a služieb pokračujú a dávajú záruku optimálne vynaložených peňazí. Verejné obstarávanie, ktoré vo firme realizujeme od apríla, je tiež nástrojom efektívneho nakupovania. Nepomerne nám však rastú náklady na trakčnú energiu a naftu, prevádzku budov, čo ale nie je možné ovplyvniť," informoval Ľupták.
Úspory sa našli v prehodnotení zmlúv na prenájmy nákladných vozňov, firma znížila potrebu revízii mobilného parku na minimum a takmer zmrazila investičné náklady. "Avšak ani po tomto prehodnotení nákladových položiek sme nedosiahli vyrovnané hospodárenie," dodal.
Cargo sa rozhodlo pre zamestnancov, ktorých uvoľní, pripraviť sociálny program napriek nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti. Nemôže síce nahradiť stratu zamestnania, ale pomôže ľuďom počas hľadania si novej práce. "Nemyslím si, že rozhodnutie o optimalizácii môže byť prijaté s pochopením. Naša spoločnosť ako poskytovateľ služieb však musí pružne reagovať na potreby zákazníkov, pričom však stále rozhoduje cena," uviedol Ľupták.
Spoločnosť musí byť flexibilná
Ak chce spoločnosť na trhu obstáť a zachovať zamestnanosť, musí byť podľa neho efektívna a flexibilná.
Predpokladané celkové náklady súvisiace s optimalizáciou zamestnancov Carga budú vo výške okolo 4,5 mil. eur. Uplatnením sociálneho programu môže zamestnanec získať osemnásobok priemernej mesačnej mzdy. K začiatku novembra tohto roka pracovalo v Cargu 6 881 zamestnancov.
V období od 1. októbra 2010 do 31. decembra 2011 ukončilo pracovný pomer v spoločnosti 1 669 zamestnancov.
Odstupné pre prepustených pracovníkov bude vychádzať z počtu odpracovaných rokov a bude vo výške od dvojnásobku do päťnásobku priemerného mesačného zárobku.
Odchodné bude vo výške jedného priemerného mesačného zárobku pre zamestnancov s nárokom na dôchodok. Kompenzácie za nezotrvanie v pracovnom pomere budú vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku a spoločnosť ponechá režijné železničné preukážky zamestnancom a ich rodinným príslušníkom v prípade, že v rezorte odpracovali viac ako 20 rokov nepretržite.
Odborové združenie železničiarov, ktoré je najväčšou organizáciou zastupujúcou zamestnancov v železničnom sektore, sa k hromadnému prepúšťaniu v Cargu doteraz nevyjadrilo. Agentúra SITA v tejto súvislosti oslovila aj Federáciu strojvodcov SR, tá však zatiaľ takisto nezaujala stanovisko. Odborári rušňovodiči počas bývalého vedenia rezortu dopravy vyhlásili štrajkovú pohotovosť pre výhrady so spôsobom realizácie optimalizácie železničných spoločností a ukončili ju až tesne pred parlamentnými voľbami v marci tohto roka.