|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. októbra 2006
Byť moslimom neznamená byť automaticky extrémistom
Kým sa zdá, že napätie medzi moslimami a západom sa zhoršuje každým týždňom, dubajskí lídri sa zamerali na milióny nemoslimských turistov. Dúfajú pritom, že najmä návštevníci zo západu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) - Kým sa zdá, že napätie medzi
moslimami a západom sa zhoršuje každým týždňom, dubajskí lídri sa
zamerali na milióny nemoslimských turistov. Dúfajú pritom, že najmä
návštevníci zo západu budú šíriť pochopenie pre islam a toleranciu
obyvateľov Dubaja do svojich domovských krajín. Vodcovia mesta v
Arabskom zálive, kde tolerancia bola hlavným zdrojom ekonomického
úspechu si myslia, že ich záujmy poškodila povaha Britov, šatky vo
Francúzsku a karikatúry v Dánsku. Ako keby toho nebolo dosť, niektorí
vedci a politici zo Spojených štátov začali moslimských extrémistov
označovať ako islamských fašistov, termínom, ktorí mnohí vyznávači
tohto náboženstva považujú za útočný aj keď nepodporujú al-Kájdu.
Dubajskí lídri veria, že západní turisti, ktorí dennodenne zapĺňajú
obchody v meste, užívajú si slnko a spôsob arabského života sú tým
správnym kľúčom k propagácií úplne iného obrazu islamu. "Sú našimi
poslami správ," uviedol Abdallah bin Eisa al-Serkal, riaditeľ Centra
Sheika Mohammeda pre porozumenie medzi kultúrami, ktoré založil
dubajský vládca Sheik Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Al-Serkal vedie
turistov na túry po mešitách, aby tak napravil ich nesprávne názory na
islam a to, že väčšina moslimov podporuje terorizmus. Jeho hlavným
cieľom je pritom úplne zredukovať globálne napätie medzi moslimami a
kresťanmi, ktoré eskalovalo po útokoch z 11. septembra 2001 v Spojených
štátoch a vojne v Iraku. V súčasnosti sa podľa vlastných slov cíti ako
holandský chlapec, ktorý prstom upchal dieru v hrádzi. "To čo sa dnes
deje vo svete je výzva. Ľudia žijú v jednej obrovskej bubline strachu.
Existuje aj iný spôsob, ako sa vyrovnať s terorizmom než iba strašiť
ľudí," spresnil 40-ročný obchodník s realitami, z ktorého sa stal
hlavný advokát islamu.
Túry po mešitách za desaťročie prerástli z nepravidelných stretnutí
niekoľkých ľudí na stretnutia stoviek turistov organizovaných päťkrát
do týždňa. Al-Serkal im rozpráva o viere 1,5 miliardy moslimov, pričom
odkazuje ako na judaizmus, tak i kresťanstvo. Vysvetľuje im hlavnú
myšlienku Ramadánu, obetovania sa a demonštruje modlitebné techniky -
státie, ohnutie sa, kľaknutie si, sedenie a následne pritlačenie čela o
koberec. Neskôr vysvetľuje obsah svojich modlitieb. V stoji sa chce
zbaviť všetkých myšlienok spojených s prácou, na kolenách odrecituje
malú pasáž z Koránu, v sede sa modlí za svojich rodičov a ležiac tvárou
k zemi šepká "sláva Bohovi na nebesiach". Turisti, ho väčšinou zavalia
množstvom otázok. Pýtajú sa na rozdiely medzi sunnitskými a šítskymi
sektami, kresťanstvom a islamom, tak ako aj problém moslimov s
násilnými extrémistami. Dvaja z 19 únoscov lietadiel z 11. septembra
pochádzali zo Spojených arabských emirátov.
V nedeľu sa na naparfumovanom koberci pred dubajskou mešitou
Jumeirah zhromaždilo asi sto turistov. Päťdesiattriročný Brit Steve
Smith, ktorý pracuje v londýnskom metre uviedol, že odkaz al-Serkala
nevysvetľuje, ako je možné, že samovražední útočníci z roku 2005 mohli
použiť Islam na ospravedlnenie smrti 52 pasažierov. "Hovorí iba o miere
a šťastí. Ako Angličan však vidím aj odvrátenú stránku toho všetkého.
Ako sa môžete porovnávať jeden s druhým?," pýta sa Smith. Podľa
al-Serkala, moslimské krajiny extrémizmom psychopatov a šialencov trpia
viac ako krajiny mimo Stredného východu, ktoré používajú teroristické
útoky na ospravedlnenie krádeže ropy iných ľudí. Podľa Smitha bolo však
toto vysvetlenie zavádzajúce.
Istá Američanka sa opýtala prečo sa muži a ženy modlia oddelene. Al-Serkal odpovedal oddelením mužov a žien na opačné polovice mešity pričom obe pohlavia dal neskôr dohromady. Jedného Belgičana sa opýtal: "Ak sa o vás opiera neznáma žena svojim ramenom, dokážete sa koncentrovať?". Belgičan odpovedal nie. "Oddelením mužov a žien sa predchádza zbytočnému rozptýleniu," dodal al-Serkal.
SITA,AP