Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

02. apríla 2009

BSK nemá dosť peňazí na rekonštrukciu ciest, tvrdí Bajan



Bratislavský samosprávny kraj (BSK) spravuje komunikácie II. a III. triedy, ich stav je však najmä posledných päť rokov dramatický. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal predseda BSK Vladimír ...



Zdieľať
BRATISLAVA 2. apríla (WEBNOVINY) – Bratislavský samosprávny kraj (BSK) spravuje komunikácie II. a III. triedy, ich stav je však najmä posledných päť rokov dramatický. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal predseda BSK Vladimír Bajan. V správe regiónu je 512 kilometrov ciest a 130 mostov, z nich niekoľko vedie aj ponad diaľnicu. V rozpočte BSK na tento rok je vyčlenených na cestné komunikácie a rekonštrukcie 13,1 milióna € , oprava všetkých ciest a mostov by však podľa predsedu BSK stála takmer 150 miliónov €. "Napríklad na opravu jediného horského priechodu Pezinská Baba sme dali vlani vyše 730-tisíc €, pribudla aj zákazová značka pre motorové vozidlá nad 15 ton, ktorú však nie všetci rešpektujú. Cesta je teraz opäť v havarijnom stave, je zosuv, mal by som ju zavrieť a opraviť. Ak ale pôjdu autá znovu do Bratislavy, kade pôjdu,“ opýtal sa Bajan. V havarijnom stave sú podľa neho aj most v Malackách či cesta z Rohožníka do Malaciek. Ďalším problémom je aj veľký a veľmi dynamický rozvoj logistiky a bytovej výstavby. V súvislosti s nedostatkom potrebných peňazí na opravu komunikácií v kraji vidí problém aj v tom, že si kraj nemôže pomôcť čerpaním z eurofondov, keďže BSK má podľa Eurostatu vysokú životnú úroveň.




Absolútna nekoordinácia je podľa Bajana aj v tom, čo územie ponúka a čo sa tam naozaj buduje. Napríklad tam, kde bola obslužná komunikácia pre dedinu so 400 domami, pribudlo ďalších 600 či 700 domov. "Cesty na to neboli budované. Starostovia nedávajú do záväzných stanovísk miliardových investícií, že má stavebník urobiť aj infraštruktúru, napriek tomu, že mu to zákon ukladá. Potom nám 30-tonové autá trhajú cesty a starostovia hovoria: župan, oprav cesty, sú tvoje. Ale ja som tam tie investície nedal, ja ich neviem zastaviť,“ konštatoval. Najvypuklejším prípadom sú asi štrkoviská, ktoré znepríjemňujú život v okolitých obciach a komplikujú dopravu medzi nimi. Starosta dá kraju podklady pre zmeny územného plánu, pre rozširovanie či výstavbu, región dá pripomienky, ale následne už koná len stavebný úrad na úrovni obce. A ten si podľa Bajana často robí čo chce. "Nedá sa to zastaviť, budeme to musieť riešiť na legislatívnej úrovni. Ja sa s tým stretnem až v čase kolaudácie. Tu je niečo, čo treba vyšpecifikovať. Zo zákona dokonca nemáme ani zoznam stavebných žiadostí, povolení, aby som si vedel plánovať veľké investície, čiže absolútne chýba koordinácia,“ zdôraznil.

Jednou z priorít je podľa predsedu BSK aj vybudovanie pezinského obchvatu, náklady predstavujú približne 100 miliónov €. Ako tiež povedal, projektuje sa im veľmi ťažko, keďže príprava trvá niekoľko rokov. "Niektoré rozhodnutia nám komplikujú situáciu. V niektorých oblastiach akoby sme museli začínať odznova,“ skonštatoval. Riešením by podľa Bajana bolo napríklad mať možnosť "jednoznačne povedať stavebná uzávera a dosť“.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slovensko inšpiruje Čiernu Horu na ceste do NATO
<< predchádzajúci článok
Svedok pred pojednávaním s Vladimírom W. napadol novinára