|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. februára 2011
BSK chce na dani z motorových vozidiel získať 30,6 mil. eur
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) očakáva v tomto roku, že na dani z motorových vozidiel získa 30,6 mil. eur. Z toho na ...
Zdieľať
Informačný hárok pre podanie dane z motorových vozidiel. Foto: SITA/MichalBRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Bratislavský samosprávny kraj (BSK) očakáva v tomto roku, že na dani z motorových vozidiel získa 30,6 mil. eur. Z toho na správu a údržbu ciest druhej a tretej triedy plánuje región použiť 6,36 mil. eur a na ich rekonštrukciu 5 mil. eur, čo je oproti minulému roku výrazný nárast. "Zvýšenie výdavkov na rekonštrukcie ciest je vyššie ako rozdiel medzi naplánovaným výberom dane z motorových vozidiel v roku 2011 a skutočným výberom v roku 2010," informoval agentúru SITA Radko Duda z kancelárie predsedu Bratislavského samosprávneho kraja. Po skončení zimy kraj počíta v tomto roku hlavne s rekonštrukciou najviac opotrebovaných úsekov komunikácií. Na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave do 100 kilometrov, ktorú prevádzkuje bratislavská spoločnosť Slovak Lines, a.s., chce kraj použiť 9,62 mil. eur. Na podporu osobnej železničnej dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves by malo ísť 350 tis. eur.
V minulom roku dosiahli výnosy spomínanej dane v Bratislavskom samosprávnom kraji 27,25 mil. eur. Z toho na správu a údržbu ciest druhej a tretej triedy smerovalo 7,73 mil. eur a na rekonštrukciu mostov v Malackách, Senci a Tomášove 1 mil. eur. "Na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave bolo vynaložených 8,3 mil. eur a na financovanie železničnej trate Zohor - Záhorská Ves 270 tis. eur. Ostatné finančné prostriedky boli použité na ostatné oblasti spadajúce pod originálne kompetencie BSK," doplnil Duda.
Cestní dopravcovia z Česmadu Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska žiadali zjednotenie a zníženie dane z motorových vozidiel v samosprávnych krajoch s tým, aby ju vyberal štát a získané peniaze išli výlučne na cesty druhej a tretej triedy. "Výber predmetnej dane realizuje štát. Kraje majú kompetenciu v rámci zákona stanovovať sadzby. Táto daň slúži ako jeden z hlavných zdrojov financovania kompetencií žúp či už v oblasti sociálnych vecí, kultúry a, samozrejme, v oblasti dopravy," uviedol Duda s tým, že kraj s požiadavkami autodopravcov zásadne nesúhlasí.
Bratislavský samosprávny kraj zvýšil daň z motorových vozidiel v priemere o 15 %. Je to najviac spomedzi ďalších piatich regiónov, keď päť krajov daň zvýšilo zhruba 10 % a Banskobystrický samosprávny kraj o 5 %. Trenčiansky a Prešovský samosprávny kraj sadzby dane nemenili. Bratislavský samosprávny kraj zdôvodnil zvýšenie spomínanej dane tým, že sadzby boli nižšie ako vo väčšine iných krajov a oproti susednému Trnavskému samosprávnemu kraju boli nižšie priemerne o 2,35 %. Výška dane sa navyše posledné štyri roky nemenila. "BSK pristúpil k úprave týchto sadzieb za účelom dosiahnutia vyšších príjmov rozpočtu tak, aby bol zachovaný doterajší pomer medzi príjmom dane z príjmov fyzických osôb a dane z motorových vozidiel, ako aj zohľadnená inflácia za uplynulé obdobie," informoval kraj. Ďalším dôvodom zvýšenia dane z motorových vozidiel bolo to, že Bratislavský samosprávny kraj, na rozdiel od ostatných krajov, nemôže čerpať prostriedky z európskych fondov na opravu svojich ciest. Tie podľa kraja ničí ťažká nákladná doprava, ktorá sa po zavedení mýta presunula na cesty druhej a tretej triedy.
Zvýšenie výnosu dane z motorových vozidiel sa v roku 2011 prejaví podľa len polovičným spôsobom. Približne polovica platiteľov totiž platí túto daň jednorazovo, po vykonaní daňového priznania k 31. januáru za predchádzajúci rok. Zvyšná časť platí daň priebežným preddavkovým spôsobom. Zvýšenie sadzieb dane a preto naplno prejaví až v roku 2012.
V minulom roku dosiahli výnosy spomínanej dane v Bratislavskom samosprávnom kraji 27,25 mil. eur. Z toho na správu a údržbu ciest druhej a tretej triedy smerovalo 7,73 mil. eur a na rekonštrukciu mostov v Malackách, Senci a Tomášove 1 mil. eur. "Na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave bolo vynaložených 8,3 mil. eur a na financovanie železničnej trate Zohor - Záhorská Ves 270 tis. eur. Ostatné finančné prostriedky boli použité na ostatné oblasti spadajúce pod originálne kompetencie BSK," doplnil Duda.
Cestní dopravcovia z Česmadu Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska žiadali zjednotenie a zníženie dane z motorových vozidiel v samosprávnych krajoch s tým, aby ju vyberal štát a získané peniaze išli výlučne na cesty druhej a tretej triedy. "Výber predmetnej dane realizuje štát. Kraje majú kompetenciu v rámci zákona stanovovať sadzby. Táto daň slúži ako jeden z hlavných zdrojov financovania kompetencií žúp či už v oblasti sociálnych vecí, kultúry a, samozrejme, v oblasti dopravy," uviedol Duda s tým, že kraj s požiadavkami autodopravcov zásadne nesúhlasí.
Bratislavský samosprávny kraj zvýšil daň z motorových vozidiel v priemere o 15 %. Je to najviac spomedzi ďalších piatich regiónov, keď päť krajov daň zvýšilo zhruba 10 % a Banskobystrický samosprávny kraj o 5 %. Trenčiansky a Prešovský samosprávny kraj sadzby dane nemenili. Bratislavský samosprávny kraj zdôvodnil zvýšenie spomínanej dane tým, že sadzby boli nižšie ako vo väčšine iných krajov a oproti susednému Trnavskému samosprávnemu kraju boli nižšie priemerne o 2,35 %. Výška dane sa navyše posledné štyri roky nemenila. "BSK pristúpil k úprave týchto sadzieb za účelom dosiahnutia vyšších príjmov rozpočtu tak, aby bol zachovaný doterajší pomer medzi príjmom dane z príjmov fyzických osôb a dane z motorových vozidiel, ako aj zohľadnená inflácia za uplynulé obdobie," informoval kraj. Ďalším dôvodom zvýšenia dane z motorových vozidiel bolo to, že Bratislavský samosprávny kraj, na rozdiel od ostatných krajov, nemôže čerpať prostriedky z európskych fondov na opravu svojich ciest. Tie podľa kraja ničí ťažká nákladná doprava, ktorá sa po zavedení mýta presunula na cesty druhej a tretej triedy.
Zvýšenie výnosu dane z motorových vozidiel sa v roku 2011 prejaví podľa len polovičným spôsobom. Približne polovica platiteľov totiž platí túto daň jednorazovo, po vykonaní daňového priznania k 31. januáru za predchádzajúci rok. Zvyšná časť platí daň priebežným preddavkovým spôsobom. Zvýšenie sadzieb dane a preto naplno prejaví až v roku 2012.