|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. februára 2011
Brusel stále analyzuje odpoveď SR na výhrady k mýtu
Konečné stanovisko Európskej komisie k mýtnemu tendru na Slovensku zatiaľ ešte nepadlo. Brusel totiž naďalej skúma odpoveď SR z konca minulého roka k jeho výhradám voči ...
Zdieľať
bIlustračné foto SITABRATISLAVA 1. februára (WEBNOVINY) - Konečné stanovisko Európskej komisie k mýtnemu tendru na Slovensku zatiaľ ešte nepadlo. Brusel totiž naďalej skúma odpoveď SR z konca minulého roka k jeho výhradám voči priebehu a vyhodnoteniu tendra na dodávateľa elektronického výberu mýta. "Európska komisia zatiaľ stále analyzuje odpoveď slovenskej strany. Takže zatiaľ nevieme poskytnúť nič nové k tejto záležitosti," informovala v utorok agentúru SITA Jana Farkašová z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Kedy by Európska komisia mohla v tomto prípade rozhodnúť, nie je známe. Ak však bude s odpoveďou Bratislavy na svoje odôvodnené stanovisko zo septembra minulého roka nespokojná, v krajnom prípade môže podať na Slovensko žalobu na Európskom súdnom dvore v Luxemburgu. V takom prípade bude musieť SR mýtny tender obhajovať, aby sa vyhla pokute, aj keď bývalá opozícia a súčasná vládna koalícia kritizovala mýto kvôli predraženiu a spôsobu výberu jeho prevádzkovateľa.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predpokladá, že v otázke posudzovania mýtneho tendra vznikne kompromis. Chce si však počkať na konkrétnu odpoveď Európskej komisie. "Aby neboli dopady čo sa týka pokút v neprospech SR," uviedol štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) po zasadnutí vlády 26.
Európska komisia sa o slovenské diaľničné mýto začala zaujímať už v máji 2009. Už vtedy konštatovala, že disponuje informáciami, podľa ktorých je možné, že slovenské orgány vo verejnom obstarávaní na elektronický výber mýta porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie podľa európskej smernice o verejnom obstarávaní a Zmluvy o Európskom spoločenstve. Komisia preto Slovensku zaslala formálnu žiadosť vo veci obstarávania služby elektronického výberu mýta. Táto formálna žiadosť mala podobu formálneho oznámenia, ktoré je prvou fázou konania o porušení právnych predpisov.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v užšej súťaži na elektronický výber mýta vylúčila troch zo štyroch uchádzačov pre nesplnenie podmienok účasti. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne zamietol všetkých dvanásť námietok neúspešných konzorcií proti vylúčeniu zo súťaže. Vylúčení uchádzači podali na Krajskom súde v Bratislave spolu sedem žalôb proti rozhodnutiam ÚVO, súd šesť z nich zamietol a najmenej štyri z nich následne skončili na Najvyššom súde.
Výber mýta funguje na Slovensku od 1. januára tohto roka pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony na vyše 2 tis. kilometroch spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Prevádzkovateľom mýtneho systému v SR je spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll, s.r.o. - Ibertax, a.s. Konzorcium predložilo v tendri na mýto najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur.
Kedy by Európska komisia mohla v tomto prípade rozhodnúť, nie je známe. Ak však bude s odpoveďou Bratislavy na svoje odôvodnené stanovisko zo septembra minulého roka nespokojná, v krajnom prípade môže podať na Slovensko žalobu na Európskom súdnom dvore v Luxemburgu. V takom prípade bude musieť SR mýtny tender obhajovať, aby sa vyhla pokute, aj keď bývalá opozícia a súčasná vládna koalícia kritizovala mýto kvôli predraženiu a spôsobu výberu jeho prevádzkovateľa.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predpokladá, že v otázke posudzovania mýtneho tendra vznikne kompromis. Chce si však počkať na konkrétnu odpoveď Európskej komisie. "Aby neboli dopady čo sa týka pokút v neprospech SR," uviedol štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) po zasadnutí vlády 26.
Európska komisia sa o slovenské diaľničné mýto začala zaujímať už v máji 2009. Už vtedy konštatovala, že disponuje informáciami, podľa ktorých je možné, že slovenské orgány vo verejnom obstarávaní na elektronický výber mýta porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie podľa európskej smernice o verejnom obstarávaní a Zmluvy o Európskom spoločenstve. Komisia preto Slovensku zaslala formálnu žiadosť vo veci obstarávania služby elektronického výberu mýta. Táto formálna žiadosť mala podobu formálneho oznámenia, ktoré je prvou fázou konania o porušení právnych predpisov.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v užšej súťaži na elektronický výber mýta vylúčila troch zo štyroch uchádzačov pre nesplnenie podmienok účasti. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne zamietol všetkých dvanásť námietok neúspešných konzorcií proti vylúčeniu zo súťaže. Vylúčení uchádzači podali na Krajskom súde v Bratislave spolu sedem žalôb proti rozhodnutiam ÚVO, súd šesť z nich zamietol a najmenej štyri z nich následne skončili na Najvyššom súde.
Výber mýta funguje na Slovensku od 1. januára tohto roka pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony na vyše 2 tis. kilometroch spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Prevádzkovateľom mýtneho systému v SR je spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll, s.r.o. - Ibertax, a.s. Konzorcium predložilo v tendri na mýto najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur.