|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. mája 2010
Brusel podmienečne súhlasí s výstavbou D1
Európska komisia podmienečne súhlasila s výstavbou piatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke 75 kilometrov v rámci prvého balíka projektov ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Tomáš Benedikovič
BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) - Európska komisia podmienečne súhlasila s výstavbou piatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke 75 kilometrov v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) medzi Martinom a Prešovom. Mala by sa tak uvoľniť cesta pre poskytnutie úveru od Európskej investičnej banky (EIB) v objeme 1 mld. eur na financovanie projektu v hodnote 4 mld. eur. "Brusel aj banka o tejto ceste dlho pochybovali, keďže vedie chránenými územiami Veľkej Fatry. Nakoniec však prižmúrili oči s podmienkou, aby sme v nich nestavali, kým nebude s Bruselom dohoda na náprave ekologických škôd," informujú stredajšie Hospodárske noviny.
Výstavba troch úsekov D1 medzi Martinom a Ružomberkom a dvoch úsekov medzi Popradom a Prešovom by sa mali začať na budúci týždeň, po finančnom uzatvorení naplánovanom na 18. mája. Vtedy má podľa denníka koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. podpisovať všetky úverové zmluvy. Medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA., ktoré založilo uvedenú spoločnosť, bude diaľničné úseky prevádzkovať počas 30 rokov. Na projekte sa zúčastňujú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Akékoľvek práce, ktoré by mohli mať vplyv na lokality siete Natura 2000 a s nimi súvisiace ochranárske ciele, je podľa vedúcej zastupiteľstva Európskej komisie na Slovensku Andrey Elschekovej-Matisovej nutné odložiť. "K druhej platbe nedôjde, pokiaľ komisia nebude spokojná s dodržiavaním predmetnej európskej legislatívy," dodala Elscheková-Matisová pre Hospodárske noviny. Ministerstvo dopravy ani Brusel podľa novín ešte nepovedali, akú sumu peňazí zatiaľ stavbári nedostanú.
"Súhlasil som s predĺžením lehoty na finančné uzatvorenie projektu diaľnice D1 do 18. mája. Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu," informoval minister dopravy Ľubomír Vážny 30. apríla. Zároveň zdôraznil, že rozhodnutie o predĺžení termínu v žiadnom prípade nemení koncesnú zmluvu, termín ukončenia výstavby, ani podmienky splácania.
Schvaľovací proces projektu už podľa rezortu dopravy začali všetky komerčné banky a polovica z nich aj s pozitívnym záverom, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD). Banky začali schvaľovací proces na 2,5 mld. eur po tom, čo projekt prešiel ich interným technickým, právnickým, environmentálnym, sociálnym a ekonomickým due diligence, ktorý preukázal, že tender bol transparentný a navrhovaná implementácia projektu je v súlade s environmentálnymi, sociálnymi a ekonomickými požiadavkami bánk a slovenským a európskym právom.
EBRD schválila prostriedky na financovanie prvého balíka PPP projektov D1 posledný aprílový týždeň. O schválení úveru až do výšky 250 mil. eur rozhodla po vyhodnotení všetkých jeho kľúčových častí, a to ekonomickej návratnosti, environmentálnych vplyvov a sociálnych dopadov. Pre celkové finančné uzatvorenie celého projektu financovania prvého balíka PPP projektov je však ešte potrebný súhlas aj Európskej investičnej banky, ktorá by sa mala tiež podieľať na financovaní projektov.
Opozičné KDH vyzvalo vládu, aby vzhľadom na blížiace sa parlamentné voľby odložila rozhodnutie o financovaní celého projektu. SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vyhlásenia opozičných strán sú však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho "predvolebnou demagógiou a strašiakom, ktorý sa tu vyťahuje" a pochybnosti o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené.
Výstavbu úsekov diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Úspešné konzorcium navrhlo v tendri ponuku vo výške 3,3 mld. eur. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla.
SITA
Výstavba troch úsekov D1 medzi Martinom a Ružomberkom a dvoch úsekov medzi Popradom a Prešovom by sa mali začať na budúci týždeň, po finančnom uzatvorení naplánovanom na 18. mája. Vtedy má podľa denníka koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. podpisovať všetky úverové zmluvy. Medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA., ktoré založilo uvedenú spoločnosť, bude diaľničné úseky prevádzkovať počas 30 rokov. Na projekte sa zúčastňujú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Akékoľvek práce, ktoré by mohli mať vplyv na lokality siete Natura 2000 a s nimi súvisiace ochranárske ciele, je podľa vedúcej zastupiteľstva Európskej komisie na Slovensku Andrey Elschekovej-Matisovej nutné odložiť. "K druhej platbe nedôjde, pokiaľ komisia nebude spokojná s dodržiavaním predmetnej európskej legislatívy," dodala Elscheková-Matisová pre Hospodárske noviny. Ministerstvo dopravy ani Brusel podľa novín ešte nepovedali, akú sumu peňazí zatiaľ stavbári nedostanú.
"Súhlasil som s predĺžením lehoty na finančné uzatvorenie projektu diaľnice D1 do 18. mája. Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu," informoval minister dopravy Ľubomír Vážny 30. apríla. Zároveň zdôraznil, že rozhodnutie o predĺžení termínu v žiadnom prípade nemení koncesnú zmluvu, termín ukončenia výstavby, ani podmienky splácania.
Schvaľovací proces projektu už podľa rezortu dopravy začali všetky komerčné banky a polovica z nich aj s pozitívnym záverom, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD). Banky začali schvaľovací proces na 2,5 mld. eur po tom, čo projekt prešiel ich interným technickým, právnickým, environmentálnym, sociálnym a ekonomickým due diligence, ktorý preukázal, že tender bol transparentný a navrhovaná implementácia projektu je v súlade s environmentálnymi, sociálnymi a ekonomickými požiadavkami bánk a slovenským a európskym právom.
EBRD schválila prostriedky na financovanie prvého balíka PPP projektov D1 posledný aprílový týždeň. O schválení úveru až do výšky 250 mil. eur rozhodla po vyhodnotení všetkých jeho kľúčových častí, a to ekonomickej návratnosti, environmentálnych vplyvov a sociálnych dopadov. Pre celkové finančné uzatvorenie celého projektu financovania prvého balíka PPP projektov je však ešte potrebný súhlas aj Európskej investičnej banky, ktorá by sa mala tiež podieľať na financovaní projektov.
Opozičné KDH vyzvalo vládu, aby vzhľadom na blížiace sa parlamentné voľby odložila rozhodnutie o financovaní celého projektu. SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vyhlásenia opozičných strán sú však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho "predvolebnou demagógiou a strašiakom, ktorý sa tu vyťahuje" a pochybnosti o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené.
Výstavbu úsekov diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Úspešné konzorcium navrhlo v tendri ponuku vo výške 3,3 mld. eur. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla.
SITA