|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. apríla 2010
Brusel odmieta vinu za chaos v leteckej doprave
Európsky komisár pre dopravu Siim Kallas v utorok odmietol silnejúcu kritiku na adresu Európskej únie, ktorá údajne nedokázala primerane riešiť chaos v leteckej doprave spôsobený ...
Zdieľať
Foto: SITA/AP
ŠTRASBURG 20. apríla (WEBNOVINY) - Európsky komisár pre dopravu Siim Kallas v utorok odmietol silnejúcu kritiku na adresu Európskej únie, ktorá údajne nedokázala primerane riešiť chaos v leteckej doprave spôsobený výbuchom sopky na Islande. Ako vyhlásil pred členmi Európskeho parlamentu v Bruseli, podobné tvrdenia sú "úmyselnými pokusmi dopliesť veci", a to najmä v krajinách, kde sa chystajú voľby. Kallas pritom zdôraznil, že o obmedzovaní letov nerozhodoval Brusel.
"Po erupcii sopky boli všetky rozhodnutia prijaté na základe existujúcich dohodnutých modelov, ako pristupovať k týmto veciam," obhajoval sa eurokomisár. "Vzdušný priestor je v národnej kompetencii, príkazy nedáva komisia," upozornil Kallas. "Hovoriť, že európsky model úplne zlyhal, je totálny omyl." Komisár považuje výbuch sopky na islandskom ľadovci Eyjafjallajökull za "výnimočnú udalosť", nevylučuje však prehodnotenie súčasného modelu, k čomu už podľa neho pristúpili ministri dopravy EÚ počas pondelňajšej videokonferencie.
Viacerí európski aj svetoví odborníci na letectvo, ktorých oslovila agentúra AFP, sa zhodli na tom, že chaos v európskej leteckej preprave odhalil okrem iného neschopnosť Európskej únie primerane a včas reagovať na krízové situácie. Špecialistom sa nepozdáva hlavne fakt, že o otvorení či uzavretí vzdušného priestoru rozhoduje každá, teda aj tá najmenšia európska krajina samostatne, čo z pohľadu bezpečnosti a optimálnej koordinácie vo vzdušnom priestore nad Európou nie je úplne ideálne. AFP pripomína, že právomoc jednotlivých štátov rozhodovať o svojom vzdušnom priestore má svoje historické opodstatnenie a bola daná potrebou chrániť svoj vzdušný priestor pred vojenskými hrozbami. V čase, keď už medzi európskymi národmi vojny nehrozia, je však takáto potreba podľa odborníkov už neaktuálna, a oveľa prospešnejšie by bolo, keby sa Európa mohla v takýchto prípadoch rozhodovať na centrálnej úrovni.
SITA/AFP
"Po erupcii sopky boli všetky rozhodnutia prijaté na základe existujúcich dohodnutých modelov, ako pristupovať k týmto veciam," obhajoval sa eurokomisár. "Vzdušný priestor je v národnej kompetencii, príkazy nedáva komisia," upozornil Kallas. "Hovoriť, že európsky model úplne zlyhal, je totálny omyl." Komisár považuje výbuch sopky na islandskom ľadovci Eyjafjallajökull za "výnimočnú udalosť", nevylučuje však prehodnotenie súčasného modelu, k čomu už podľa neho pristúpili ministri dopravy EÚ počas pondelňajšej videokonferencie.
Viacerí európski aj svetoví odborníci na letectvo, ktorých oslovila agentúra AFP, sa zhodli na tom, že chaos v európskej leteckej preprave odhalil okrem iného neschopnosť Európskej únie primerane a včas reagovať na krízové situácie. Špecialistom sa nepozdáva hlavne fakt, že o otvorení či uzavretí vzdušného priestoru rozhoduje každá, teda aj tá najmenšia európska krajina samostatne, čo z pohľadu bezpečnosti a optimálnej koordinácie vo vzdušnom priestore nad Európou nie je úplne ideálne. AFP pripomína, že právomoc jednotlivých štátov rozhodovať o svojom vzdušnom priestore má svoje historické opodstatnenie a bola daná potrebou chrániť svoj vzdušný priestor pred vojenskými hrozbami. V čase, keď už medzi európskymi národmi vojny nehrozia, je však takáto potreba podľa odborníkov už neaktuálna, a oveľa prospešnejšie by bolo, keby sa Európa mohla v takýchto prípadoch rozhodovať na centrálnej úrovni.
SITA/AFP