Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

07. augusta 2008

Brigády v zahraničí poskytujú cenné skúsenosti



Odchod za prácou do zahraničia má vo všeobecnosti niekoľko dôvodov. V prvom rade je to príležitosť získať lepšie finančné ohodnotenie s možnosťou zdokonaliť sa v cudzom jazyku, spoznať mentalitu ...



Zdieľať
BRATISLAVA 7. augusta (WN/PR) - Odchod za prácou do zahraničia má vo všeobecnosti niekoľko dôvodov. V prvom rade je to príležitosť získať lepšie finančné ohodnotenie s možnosťou zdokonaliť sa v cudzom jazyku, spoznať mentalitu inej krajiny. V poslednom období sa však záujem Slovákov pracovať v zahraničí znížil, čo čiastočne súvisí s postupným zlepšovaním sa pracovných podmienok na našom pracovnom trhu. Personálny marketing sa už stáva nevyhnutnou súčasťou firemnej politiky každej spoločnosti, ktorá chce získať kvalitných pracovníkov. Hoci Slováci postupne strácajú záujem o prácu v zahraničí, nemožno to konštatovať absolútne. Pracovný portál www.topjobs.sk robí na túto tému pravidelné prieskumy medzi cieľovou skupinou, ktorá navštevuje internet. Väčšinou ide o mladých ľudí do 30 rokov, ako aj ľudí s vyššou kvalifikáciou a vzdelaním. Na základe jedného z výskumov sa zistilo, že až 25% respondentov by určite prijalo pracovnú ponuku v Českej republike, ďalších 38% by ju prijali pravdepodobne. Do ostatných krajín Európskej únie by uvažovalo o odcestovaní za kvalifikovanou prácou až 51% Slovákov. Z výskumu vyplynulo, že Slováci majú väčší záujem o prácu v starých členských krajinách, než napríklad v Poľku či Maďarsku. Obľúbenosť Českej republiky je pre Slovákov v tomto smere výnimkou pre minimálnu jazykovú bariéru. Na pracovnom trhu začínajú chýbať kvalifikovaní pracovníci Výskum o situácii na našom pracovnom trhu robil aj Slovenský štatistický úrad. Ten zaznamenal pomalší nárast počtu Slovákov, ktorí sa zamestnávajú na Slovensku. Odliv ľudí robotníckych profesií síce klesol, u niektorých profesií sa dokonca zastavil. Čo však nie je potešujúce, pracovať do zahraničia odchádzajú hlavne odborníci – lekári, zdravotné sestry, programátori alebo technológovia vo výrobe. Dôvodom sú najmä vyššie mzdy a výborné motivačné programy pre zamestnancov. Odchodom špecializovaných odborníkov do zahraničia sa však náš pracovný trh ochudobňuje o ich služby a postupne sa zamestnanci niektorých oborov stávajú doslova vzácnosťou. Kvôli zvýšenému dopytu po pracovníkoch istých špecializovaných povolaní možno oproti minulosti konštatovať zaujímavý jav – nedostatok kvalifikovaných ľudí. Firmy preto menia svoj prístup k zamestnancom. Začínajú sa viac venovať personálnemu marketingu, v rámci ktorého realizujú rôzne motivačné programy za účelom prilákania ďalších zamestnancov. Taktiež menia stratégiu v rámci nastavenia platobných podmienok a firemných benefitov pre zamestnancov. Na prilákanie kvalitných zamestnancov treba viac ako len vysoké mzdy Personálny marketing a jeho metodiky sú však pre mnohé firmy veľkou neznámou. Pracovný portál www.topjobs.sk preto okrem štandardných pracovných pozícii ponúka svojim klientom aj poradenstvo a konzultácie pri realizácii HR marketingových projektov. „Hlavným cieľom týchto projektov je zlepšiť imidž spoločnosti ako dobrého zamestnávateľa. Naše služby využívajú v tomto smere firmy čoraz viac, aby dokázali prilákať kvalitných ľudí. Aj vďaka tomu Slováci už menej uvažujú o odchode za prácou do zahraničia,“ hovorí Tomáš Varga, marketingový koordinátor www.topjobs.sk. No ešte stále je dosť ľudí, ktorých priťahuje práca za našimi hranicami. Motiváciou ako u mladých, tak i starších ľudí, je predovšetkým vidina lepšieho finančného ohodnotenia, možnosť celoživotného vzdelávania, práca v medzinárodnej firme. U ľudí do 26 rokov napríklad veľkú úlohu zohráva aj fakt, že sú väčšinou bez záväzkov, chcú sa zdokonaľovať v jazykoch, poznať kultúru, mentalitu iných krajín, cestovať. Zahraničné firmy, podobne ako naše, taktiež bojujú s problémom nedostatku expertov a ľudí s vyššou kvalifikáciou a preto sa snažia slovenských expertov prilákať vyššou mzdou a zaujímavými benefitmi. Brigády v zahraničí poskytujú cenné skúsenosti Vyskúšať si život a prácu v zahraničí je možné aj prostredníctvom brigád. Vďaka tomu môže človek okrem iného aj zhodnotiť, či by mu práca a život v inej krajine vyhovovali. Zahraničné brigády sú na pracovných portáloch väčšinou uvedené v špecializovanej kategórii - napríklad na www.topjobs.sk sa tento druh brigád nachádza v sekcii International. Silným aspektom tohto webu je jeho blízka spolupráca s ďalšími pracovnými portálmi strednej a východnej Európy, vďaka ktorej existuje projekt ONREA. Vznikol ako dôsledok potreby klientov inzerovať pracovné ponuky a brigády vo väčšom regióne, ako len doma. Tento jav je spôsobený fenoménom, ktorý zasiahol aj Slovensko – a to akútny nedostatok expertných pozícii na domácom pracovnom trhu. Firmy stále častejšie hľadajú zamestnancov v susedných krajinách a väčšie spoločnosti dokonca siahajú aj po vzdialenejších regiónoch. Aj záujemcovia o brigádu si často zadávajú inzeráty s cieľom nájsť si prácu výhradne v zahraničí. „Ešte pred pár rokmi bol tento trend veľmi častý. V súčasnosti aj vďaka posilneniu slovenskej koruny a znižujúcej sa miere nezamestnanosti, študenti skúšajú hľadať zaujímavú brigádu aj na Slovensku,“ hovorí Tomáš Varga. Brigády v zahraničí si hľadajú ľudia rôznych vekových kategórii. Preferujú ich skôr starší študenti vysokých škôl - a to hlavne z finančných dôvodov. Záujem o tieto brigády však majú aj absolventi stredných škôl. Hlavnou motiváciou sú, samozrejme, peniaze – stále viac sa im oplatí ísť na brigádu do zahraničia, než si hľadať trvalé zamestnanie na Slovensku. Po istom čase, keď získajú prácou v zahraničnej firme skúsenosti, sa ich očakávania menia a vracajú sa domov, kde si hľadajú trvalé zamestnanie. Slováci sú vyhľadávanými zamestnancami zahraničných firiem Mnohé zahraničné firmy cielene vyhľadávajú pracovné služby Slovákov. Sú to napríklad niektoré české firmy, ktoré na Slovensku pôsobia bez fyzickej pobočky. „Takéto firmy potrebujú do svojich slovenských oddelení telesales a telemarketingu výhradne slovensky hovoriacich zamestnancov a brigádnikov,“ hovorí Tomáš Varga. Rovnako ako v slovenských, tak aj v medzinárodných firmách sa brigády môžu stať odrazovým mostíkom k získaniu pracovného miesta. V takomto prípade však musí ísť o brigádu s vysokou pridanou hodnotou pre zamestnávateľa. Týka sa to najmä odborných profesií – hlavne oboru informačných technológii. „Osobne poznám niekoľko programátorov, ktorí popri štúdiu na vysokej škole brigádovali pre zahraničnú firmu a po dokončení školy sa presťahovali do zahraničia, kde zostali doteraz. U menej odborných profesií však tento jav nie je taký zrejmý,“ uzatvára Tomáš Varga. O spoločnosti LMC: LMC, s. r. o., je popredný operátor internetového trhu práce, aktívny už od roku 1996. Zo svojho centra v Českej republike obsluhuje zákazníkov v celom regióne strednej Európy a vďaka spolupráci s pracovnými servermi ďalších krajín je dosah jeho služieb globálny. Poskytujeme v on-line prostredí zákazníkom špičkový softvér LMC G2 pre riadenie a komplexnú správu náborového procesu od oslovenia uchádzačov, ich nástup až po spätné vyhodnotenie efektívnosti jednotlivých náborov. Zaisťujeme náborové kampane a služby personálneho marketingu. Od začiatku roku 2007 poskytujeme tiež plne lokalizovanú verziu systému LMC G2 pre slovenský trh a od septembra 2007 tu prevádzkujeme pracovný portál Topjobs.sk.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Karlovej Vsi má vyrásť polyfunkčný objekt za 250 mil.
<< predchádzajúci článok
Vykradol auto, v ktorom sedelo dieťa