|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. februára 2011
Bratislavské letisko môže byť prenajaté na 30 až 50 rokov
Ministerstvo dopravy navrhuje dať bratislavské letisko do dlhodobého prenájmu súkromnému investorovi formou koncesie na 30 až 50 rokov. Pôvodne ...
Zdieľať
Letisko M.R.ŠtefánikaFoto: SITA/Nina BednárikováBRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy navrhuje dať bratislavské letisko do dlhodobého prenájmu súkromnému investorovi formou koncesie na 30 až 50 rokov. Pôvodne navrhovaný čas prenájmu letiska na 20 až 30 rokov predĺžilo na žiadosť ministerstva financií v medzirezortnom pripomienkovom konaní k návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk. Výber strategického partnera pre letisko v slovenskej metropole by sa mal zároveň o pol roka urýchliť do konca júna 2012.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) najprv navrhoval, aby bol celý proces výberu vhodného konzultanta a medzinárodný tender na výber koncesionára letiska ukončený do konca roka 2012. Rezort financií žiadal tento termín skrátiť najneskôr do marca budúceho roka, nakoniec sa dohodli na kompromisnej lehote do leta nasledujúceho roka. Tento proces sa má začať ihneď po schválení návrhu vo vláde.
Ministerstvo financií zdôvodnilo navrhované predĺženie času prenájmu bratislavského letiska tým, že kratšia doba by znižovala motiváciu investorov vložiť peniaze do jeho rozvoja. "V prípade, ak bude doba prenájmu viac ako 30 rokov, bude si to vyžadovať novelizáciu zákona o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona o civilnom letectve," uvádza rezort dopravy v návrhu riešenia rozvoja letiska v hlavnom meste SR. Obe podstatné zmeny v navrhovanej dĺžke prenájmu letiska a termíne výberu koncesionára obsahuje aj návrh uznesenia vlády, ktorá by sa mala zaoberať materiálom ministerstva dopravy na niektorom z najbližších zasadnutí.
Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 mil. eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.
Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie. "Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 30 až 50 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," informuje rezort dopravy v návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk.
Na rozdiel od predaja pri prenájme letiska zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska. "Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave. Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy. Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 mil. eur.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) najprv navrhoval, aby bol celý proces výberu vhodného konzultanta a medzinárodný tender na výber koncesionára letiska ukončený do konca roka 2012. Rezort financií žiadal tento termín skrátiť najneskôr do marca budúceho roka, nakoniec sa dohodli na kompromisnej lehote do leta nasledujúceho roka. Tento proces sa má začať ihneď po schválení návrhu vo vláde.
Ministerstvo financií zdôvodnilo navrhované predĺženie času prenájmu bratislavského letiska tým, že kratšia doba by znižovala motiváciu investorov vložiť peniaze do jeho rozvoja. "V prípade, ak bude doba prenájmu viac ako 30 rokov, bude si to vyžadovať novelizáciu zákona o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona o civilnom letectve," uvádza rezort dopravy v návrhu riešenia rozvoja letiska v hlavnom meste SR. Obe podstatné zmeny v navrhovanej dĺžke prenájmu letiska a termíne výberu koncesionára obsahuje aj návrh uznesenia vlády, ktorá by sa mala zaoberať materiálom ministerstva dopravy na niektorom z najbližších zasadnutí.
Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 mil. eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.
Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie. "Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 30 až 50 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," informuje rezort dopravy v návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk.
Na rozdiel od predaja pri prenájme letiska zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska. "Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave. Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy. Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 mil. eur.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.