|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. júla 2016
Boj proti nekalým praktikám je jednou z priorít predsedníctva SR
Na snímke ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.
Zdieľať
Na snímke ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná. Foto: TASR/Jakub Kotian
"Nekalé obchodné praktiky zásadným spôsobom deformujú primerané rozdeľovanie marže v potravinovom dodávateľskom reťazci. Nie sú len občasným javom. Stali sa systémovou súčasťou fungovania potravinového dodávateľského reťazca," povedala ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná (nominantka SNS).
Podľa ministerky aj keď k uplatňovaniu nekalých obchodných praktík dochádza najmä zo strany maloobchodu voči spracovateľom, ich negatívne dosahy sa prenášajú ďalej, najmä na samotných poľnohospodárov. Sťahovanie slovenských výrobkov z pultov predajní má priamy vplyv na pokles tržieb slovenských výrobcov a v konečnom dôsledku aj na zamestnanosť v regiónoch.
MPRV podľa Feika konštatuje, že aj napriek tomu, že platí zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, dokazovanie je veľmi zložité. Dodávatelia sa obávajú o tzv. vylistovanie svojich výrobkov z pultov predajní, a preto sa radšej vyhýbajú podávaniu podnetov. "Bez ohľadu na platnú legislatívu najväčšiu rolu zohráva spotrebiteľ. Je potrebné, aby sa zákazníci zaujímali o to, čo si objednávajú a nakupujú. Kvalita a pôvod potravín úzko súvisí s tým najcennejším čo máme, a to je zdravie," podčiarkla Matečná.
Agrorezort poukázal aj na nedávno medializovaný prípad konzervovanej mäsovo-sójovej zmesi na špagety Morca Della od výrobcu Tatrakon. Produkt nefiguruje na pultoch predajní Kaufland kvôli tomu, že sa reťazec s výrobcom Tatrakon nedohodli na cene. Slovenský spotrebiteľ tak v konečnom dôsledku prišiel o jeden z najobľúbenejších konzervových produktov oceneným Značkou kvality SK, ktorej garantom je MPRV SR.
Tento prípad je podľa Feika len jednou z ukážok toho, ako sa obchodné reťazce rozhodujú namiesto spotrebiteľa. Z pozície dominantného postavenia na trhu diktujú podmienky neraz nevýhodné pre dodávateľov. Svedčí o tom aj fakt, že z vystavených položiek na pultoch je 39 % slovenských výrobkov, ale pritom tvoria až 62,5 % na celkových tržbách. Slovenskí spotrebitelia teda chcú kupovať slovenské výrobky, ale dosť často ich na pultoch nenachádzajú.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR