|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. januára 2016
Bienkowská a Maas tlačia na Volkswagen, aby odškodnil aj klientov v EÚ
Nemecký minister spravodlivosti Heiko Maas a eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbieta Bienkowská, zvyšujú tlak na nemecký automobilový ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo
Brusel/Berlín 20. januára (TASR) - Nemecký minister spravodlivosti Heiko Maas a eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbieta Bienkowská, zvyšujú tlak na nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW). Žiadajú, aby odškodnil európskych majiteľov dieselových áut s nelegálnym softvérom rovnako, ako majiteľov áut v USA. To zrejme ešte zvýši náklady koncernu na emisný škandál. Informovala o tom agentúra Reuters.Volkswagenom otriasa najväčší škandál v 78-ročnej histórii automobilky. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila VW, že nainštaloval do zhruba 500.000 dieselových áut v USA, vyrobených v rokoch 2009 až 2015, softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom.
Koncern VW ponúkol americkým majiteľom áut ako gesto dobrej vôle darčekové karty a šeky v súhrnnej hodnote 1000 USD (916,84 eura). Ale v Európe plánuje iba odstrániť nelegálny softvér bez odškodného.
Bienkowská má za sebou sériu stretnutí s predstaviteľmi VW. Vo štvrtok 21. januára bude v Bruseli rokovať s riaditeľom automobilky Matthiasom Müllerom, ktorému 15. januára poslala zoznam požiadaviek. Hore v zozname je aj výzva, aby znova zvážil kompenzácie pre odhadom 8,5 milióna európskych majiteľov áut s nelegálnym softvérom.
Európska komisia môže totiž apelovať len na morálku automobilky a vyvíjať na ňu politický tlak, keďže európsky právny rámec je iný ako v USA, kde VW žalovalo americké ministerstvo spravodlivosti.
Bienkowská v liste požiadala VW o presné vyčíslenie počtu áut so zlým softvérom a technické detaily ich opráv.
Ani nemeckému ministrovi spravodlivosti sa nepáči prístup VW k európskym zákazníkom. Pred pár týždňami vyhlásil, že považuje rozdiely v správaní sa automobilky k majiteľom áut v USA a v Európe za neprijateľné.
Volkswagen si odložil na opravy áut 6,7 miliardy eur. Okrem opráv softvéru mu však hrozia žaloby a mastné pokuty. V USA čelí napríklad pokutám až do výšky 46 miliárd USD za údajné porušenie environmentálnych zákonov.
Nemecko však vždy chránilo automobilový priemysel, ktorý je pre štát významný zdrojom príjmov z daní. Experti preto očakávajú, že vláda v Berlíne sa bude snažiť minimalizovať škody, ktoré VW spôsobuje emisný škandál.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR