|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. decembra 2013
Bezplatná Senior linka pomáha starším riešiť ich problémy
Na snímke operátorka Senior linky Edita Flimelová
Zdieľať
Na snímke operátorka Senior linky Edita Flimelová Foto: TASR/Pavol Remiaš
Prievidza 15. decembra (TASR) – Pri riešení osobných problémov sa starší ľudia môžu telefonicky obrátiť o pomoc na bezplatnú telefonickú Senior linku s číslom 0800 172 500. Zriadilo ju v roku 2009 občianske združenie Fórum pre pomoc starším (FpPS) s celoslovenskou pôsobnosťou, so sídlom v Prievidzi."Senior linku s číslom 0800 172 500 sme zriadili na základe dlhoročných skúseností. Popri našich rôznych aktivitách venovaných problematike starších ľudí a obhajobe ich práv, sa na nás obracali seniori s rôznymi súkromnými problémami. Prichádzali osobne do nášho poradenského centra alebo nám aj písali. Preto sme sa rozhodli zriadiť takúto linku, aby sme ľuďom aspoň poradili, ako situáciu, do ktorej sa často nie vlastnou vinou dostali, môžu riešiť," vysvetlila jedna z operátoriek linky a pracovníčka FpPS Hana Grolmusová.
Fórum si však najskôr muselo vyškoliť operátorov, ktorí linku obsluhujú. Vyriešili to zriadením chráneného pracoviska, kde sa striedajú dvaja až traja zdravotne postihnutí, ale odborne zdatní pracovníci. Okrem toho zabezpečili aj sieť právnikov, psychológov, sociológov a iných odborníkov, ktorí spolupracujú a pomáhajú v zložitejších prípadoch. "Skúsenosti sú veľmi pozitívne," tvrdí Grolmusová. "Mesačne sa na nás v priemere obráti okolo 200 klientov. Niekedy, najmä pred sviatkami, je to väčší počet. Najčastejšie pre finančné problémy, nízke dôchodky, ale často ide tiež o rodinné nezhody. Najmä tam, kde sa deti snažia získať od starých rodičov ich majetok, byt, dom a podobne. Často je to spojené s psychickým aj fyzickým týraním. Niekedy chcú dokonca zrušiť zmluvu a nevedia, ako žiadať späť svoj majetok. Neraz na linku volajú osamelí ľudia, ojedinele majú dokonca sebavražedné sklony. V tomto spolupracujeme aj s tiesňovou linkou 112. Nedávno mi volali kvôli jednému pánovi, ktorý vraj stojí na brehu rieky a chce sa utopiť. Potreboval psychickú podporu. Porozprávala som sa s ním, napokon sme zistili, že jeho hlavným problémom je boľavá chrbtica. Poradili sme mu lekárov, na ktorých sa môže obrátiť. Potom nám veľmi ďakoval," priblížila jednu z nedávnych príhod zo Senior linky operátorka.
Veľmi často sa v posledných rokoch zaoberali podvodným konaním voči ľahkovážnejším seniorom, ktorí podľahli tlaku predajcov a nakúpili drahý tovar na splátky, alebo si zobrali "výhodnú" pôžičku. Napokon nemajú z čoho uhrádzať splátky a hrozí, že prídu o strechu nad hlavou. "V takýchto prípadoch spolupracujeme aj s políciou, Ministerstvom spravodlivosti SR a súdmi. Viackrát sa takto podarilo zachrániť starkých od exekúcie. Aj vďaka týmto poznatkom prichádza k zmene legislatívy," konštatovala Grolmusová.
Linka 0800 172 500 donedávna fungovala nepretržite. "Pre nedostatok finančných prostriedkov sme však museli prijať určité obmedzenia. Teraz sa k nám môžu seniori dovolať v pracovných dňoch od 7.00 do 15.00 h. Máme však záznamník a tým, ktorí volajú v inom čase, neskôr zatelefonujeme my," informovala prezidentka FpPS Ľubica Gálisová.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR