|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Bezchybný zrak je na zimných cestách kľúčový
Málo svetla, lesklá a namrznutá vozovka, odrazy protiidúcich vozidiel. K tomu predvianočný zhon a vystresovaní šoféri, ktorí by vás najradšej vytlačili z pruhu, len aby sa do cieľovej stanice ...
Zdieľať
BRATISLAVA 3. decembra (WBN/PR) - Málo svetla, lesklá a namrznutá vozovka, odrazy protiidúcich vozidiel. K tomu predvianočný zhon a vystresovaní šoféri, ktorí by vás najradšej vytlačili z pruhu, len aby sa do cieľovej stanice teleportovali svetelnou rýchlosťou. Desiatky až stovky tisíc šoférov na slovenských cestách sadajú za volant s nedostatočne skorigovaným zrakom. V realite sa to môže premietnuť do oneskorených reakcií či prehliadnutia cestnej prekážky.
Ako vodič potrebujete mať v poriadku všetky zrakové funkcie - zrakovú ostrosť, zorné pole, schopnosť vidieť za zníženej viditeľnosti, dostatočnú citlivosť na oslnenie protiidúcim vozidlom, farebné videnie, 3D videnie. "Zhoršený zrak môžeme často úplne prehliadnuť. Ľudia vraj niekedy stratia až 50% videnia a stále to netušia," vystríha očný chirurg a primár Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Radovan Piovarči. V susednom Česku upozorňovala na situáciu prezidentka Združenia optometristov ČR Ivana Urválková už dávnejšie. Zraková chyba za volantom sa podľa nej rovná stavu ako po použití návykových látok. "Keď človek zle vidí za volantom, je to akoby do auta sadol opitý alebo pod vplyvom drog."
Podľa MUDr. Piovarčiho by mal každý šofér podstupovať raz ročne (a minimálne raz za dva roky) pravidelné očné kontroly s rozkvapkaním zrenice. "Často najmä od bezchybného zraku závisí to, či šofér správne a dostatočne rýchlo vyhodnotí situáciu a zareaguje včas. Každý vodič reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku nezbadá včas, zareaguje na ňu neskoro."
PREKÁŽKU ZBADÁTE NESKORO
Šoféri s nedostatočne skorigovaným zrakom vybočujú podľa dopravných expertov z jazdného pruhu o 62% častejšie ako vodiči s bezchybným videním. Niektorým robí problém rozoznávať ešpézetky iných vozidiel. Stačí, ak sa pri rýchlosti 50 km/ hod zapozerajú na značku auta pred sebou o sekundu dlhšie, pri neočakávanej situácii na ceste prejdú kvôli tomu bez povšimnutia o trinásť metrov viac. Sekunda je za volantom veľmi dlhý čas. Pri rýchlosti 60 km/ hod prejdú počas nej šofér takmer 17 metrov, pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti až 25 metrov, upozorňujú dopravní experti.
SLEPÉ MOMENTY V AUTE
Každý šofér musí mať v aute bezchybné videnie do diaľky aj na blízko. Neustále totiž sleduje dianie pred sebou i na krajnici a zároveň kontroluje údaje na palubnom počítači. Ak má navyše neliečenú či nedostatočne skorigovanú očnú chybu, ide o veľmi riskantné momenty. "Pri pohľade na palubovku potláčame vnímanie toho, čo sa deje na ceste. Až po spracovaní informácie o rýchlosti sa oči vrátia do pôvodného postavenia. Dobu trvania tohto procesu ovplyvňuje množstvo faktorov ako vek, kondícia, pozornosť či skúsenosti vodiča. Priemerne však ide o pol 0,5 až 3 sekundy. Pri jazde rýchlosťou 100 km / hod za ten čas vozidlo prejde 14 - 83 metrov. Pri rýchlosti 160 km / hod 22 - 133 m. Počas tejto doby šofér takmer nič nevidí, vozidlo akoby šoféroval slepý," upozorňuje očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.
Tento "slepý moment" výrazne komplikuje a ešte predlžuje možná zraková chyba, najmä nekorigovaná krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus či sivý zákal.
ÚNAVA A ZAHMLENÉ VIDENIE ZA VOLANTOM
Prvé tri očné chyby je možné jednoducho vyriešiť dioptrickými okuliarmi, kontaktnými šošovkami alebo odstránením dioptrií šetrným femtosekundovým laserom či vnútroočnou operáciou. Ak ale sadáte za volant s nedostatočne skorigovanými dioptriami, koledujete si o rozvoj tzv. astenopických ťažkostí - o bolesti hlavy, únavu očí, horšie sústredenie sa a zahmlievanie obrazu pred sebou.
FARBOSLEPÍ ŠOFÉRI NEVIDIA, ŽE BRZDÍTE
Jeden zo sto šoférov trpí poruchami farebného videnia či úplnou farbosleposťou. Zhoršené vnímanie farieb častejšie postihuje mužov. Väčšina postihnutých nedokáže vnímať určité skupiny farieb či odtieňov. Hoci ide o celoživotný problém, ľudia trpiaci určitým stupňom farbosleposti o svojom probléme často netušia. Obyčajne ich naň niekto upozorní celkom náhodou. K najčastejším patrí porucha vnímania červeno-zeleného spektra. Pri slabších odtieňoch si ´farboslepí ´ľudia môžu zamieňať zelenú s modrou a so žltou, oranžovú s červenou a červenú s modrou farbou. Poruchy vnímania červeno-zelených odtieňov sú nebezpečné najmä pre šoférov. "U týchto ľudí musíme predpokladať, že znečistené brzdové a obrysové svetlá zbadajú oveľa neskôr ako človek s bezchybným zrakom, alebo aj vôbec nie," upozorňuje očná lekárka a chirurgička MUDr. Miriam Záhorcová. Farbosleposť je geneticky podmienené ochorenie, na ktoré v súčasnosti neexistuje liečba. Je však dôležité, aby človek, špeciálne, pokiaľ je zároveň šoférom, o svojej očnej chybe vedel a tým vedel prispôsobiť jazdu cestným podmienkam.
V AUTE NEPLAČTE
Podobne ako pobyt vo vykúrených miestnostiach so suchým vzduchom aj klimatizácia a kúrenie v aute oči nadmerne vysúša a narúša tvorbu slzného filmu. Ak už dlhšie trpíte suchým okom, vaše ťažkosti sa v zimnom období môžu znásobiť. Očiam pomôžu tzv. umelé slzy, ktoré by mali byť povinnou výbavou. V lekárni dostanete napríklad aj také, ktoré obnovujú všetky zložky slzného filmu. Syndróm suchého oka sa prejavuje pocitom suchých, unavených, červených očí, opuchnutých viečok, piesku, cudzieho telieska, pocitmi svrbenia, pálenia, či rezania. Paradoxne, často sa prejavuje nielen zvýšenou suchosťou, ale aj naopak, zvýšením slzením. Riešením sú takzvané plugy, ktoré majú dlhodobejší účinok.
RIZIKOVÍ ŠOFÉRI
Majú 65+ a často neliečené ochorenie sivého zákalu. "S pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. Ťažšie znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. Stav zhoršeného videnia prichádza často nepozorovane a pomaly. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si nemusí vôbec uvedomiť. K oslabeným reflexom sa pripoja problémy so sluchom a to už je nebezpečný stav,” vystríha očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.
RIEŠENIE = OČNÁ PREHLIADKA KAŽDÝ ROK
Ak by sme podľa očných odborníkov podstúpili raz ročne očnú prehliadku, vyhli by sme sa mnohým komplikáciám v živote, a špeciálne na cestách. Najprirodzenejším stavom je podľa očných chirurgov trvalé odstránenie okuliarov pomocou chirurgického zákroku – bezbolestných laserových operácií s použitím femtosekundového laseru (šoféri do cca 45 rokov s dioptriami do diaľky), či metódou PRELEX (odstránenie okuliarov na čítanie aj do diaľky implantáciou multifoálnych či trifokálnych šošoviek).
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
Ako vodič potrebujete mať v poriadku všetky zrakové funkcie - zrakovú ostrosť, zorné pole, schopnosť vidieť za zníženej viditeľnosti, dostatočnú citlivosť na oslnenie protiidúcim vozidlom, farebné videnie, 3D videnie. "Zhoršený zrak môžeme často úplne prehliadnuť. Ľudia vraj niekedy stratia až 50% videnia a stále to netušia," vystríha očný chirurg a primár Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Radovan Piovarči. V susednom Česku upozorňovala na situáciu prezidentka Združenia optometristov ČR Ivana Urválková už dávnejšie. Zraková chyba za volantom sa podľa nej rovná stavu ako po použití návykových látok. "Keď človek zle vidí za volantom, je to akoby do auta sadol opitý alebo pod vplyvom drog."
Podľa MUDr. Piovarčiho by mal každý šofér podstupovať raz ročne (a minimálne raz za dva roky) pravidelné očné kontroly s rozkvapkaním zrenice. "Často najmä od bezchybného zraku závisí to, či šofér správne a dostatočne rýchlo vyhodnotí situáciu a zareaguje včas. Každý vodič reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku nezbadá včas, zareaguje na ňu neskoro."
PREKÁŽKU ZBADÁTE NESKORO
Šoféri s nedostatočne skorigovaným zrakom vybočujú podľa dopravných expertov z jazdného pruhu o 62% častejšie ako vodiči s bezchybným videním. Niektorým robí problém rozoznávať ešpézetky iných vozidiel. Stačí, ak sa pri rýchlosti 50 km/ hod zapozerajú na značku auta pred sebou o sekundu dlhšie, pri neočakávanej situácii na ceste prejdú kvôli tomu bez povšimnutia o trinásť metrov viac. Sekunda je za volantom veľmi dlhý čas. Pri rýchlosti 60 km/ hod prejdú počas nej šofér takmer 17 metrov, pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti až 25 metrov, upozorňujú dopravní experti.
SLEPÉ MOMENTY V AUTE
Každý šofér musí mať v aute bezchybné videnie do diaľky aj na blízko. Neustále totiž sleduje dianie pred sebou i na krajnici a zároveň kontroluje údaje na palubnom počítači. Ak má navyše neliečenú či nedostatočne skorigovanú očnú chybu, ide o veľmi riskantné momenty. "Pri pohľade na palubovku potláčame vnímanie toho, čo sa deje na ceste. Až po spracovaní informácie o rýchlosti sa oči vrátia do pôvodného postavenia. Dobu trvania tohto procesu ovplyvňuje množstvo faktorov ako vek, kondícia, pozornosť či skúsenosti vodiča. Priemerne však ide o pol 0,5 až 3 sekundy. Pri jazde rýchlosťou 100 km / hod za ten čas vozidlo prejde 14 - 83 metrov. Pri rýchlosti 160 km / hod 22 - 133 m. Počas tejto doby šofér takmer nič nevidí, vozidlo akoby šoféroval slepý," upozorňuje očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.
Tento "slepý moment" výrazne komplikuje a ešte predlžuje možná zraková chyba, najmä nekorigovaná krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus či sivý zákal.
ÚNAVA A ZAHMLENÉ VIDENIE ZA VOLANTOM
Prvé tri očné chyby je možné jednoducho vyriešiť dioptrickými okuliarmi, kontaktnými šošovkami alebo odstránením dioptrií šetrným femtosekundovým laserom či vnútroočnou operáciou. Ak ale sadáte za volant s nedostatočne skorigovanými dioptriami, koledujete si o rozvoj tzv. astenopických ťažkostí - o bolesti hlavy, únavu očí, horšie sústredenie sa a zahmlievanie obrazu pred sebou.
FARBOSLEPÍ ŠOFÉRI NEVIDIA, ŽE BRZDÍTE
Jeden zo sto šoférov trpí poruchami farebného videnia či úplnou farbosleposťou. Zhoršené vnímanie farieb častejšie postihuje mužov. Väčšina postihnutých nedokáže vnímať určité skupiny farieb či odtieňov. Hoci ide o celoživotný problém, ľudia trpiaci určitým stupňom farbosleposti o svojom probléme často netušia. Obyčajne ich naň niekto upozorní celkom náhodou. K najčastejším patrí porucha vnímania červeno-zeleného spektra. Pri slabších odtieňoch si ´farboslepí ´ľudia môžu zamieňať zelenú s modrou a so žltou, oranžovú s červenou a červenú s modrou farbou. Poruchy vnímania červeno-zelených odtieňov sú nebezpečné najmä pre šoférov. "U týchto ľudí musíme predpokladať, že znečistené brzdové a obrysové svetlá zbadajú oveľa neskôr ako človek s bezchybným zrakom, alebo aj vôbec nie," upozorňuje očná lekárka a chirurgička MUDr. Miriam Záhorcová. Farbosleposť je geneticky podmienené ochorenie, na ktoré v súčasnosti neexistuje liečba. Je však dôležité, aby človek, špeciálne, pokiaľ je zároveň šoférom, o svojej očnej chybe vedel a tým vedel prispôsobiť jazdu cestným podmienkam.
V AUTE NEPLAČTE
Podobne ako pobyt vo vykúrených miestnostiach so suchým vzduchom aj klimatizácia a kúrenie v aute oči nadmerne vysúša a narúša tvorbu slzného filmu. Ak už dlhšie trpíte suchým okom, vaše ťažkosti sa v zimnom období môžu znásobiť. Očiam pomôžu tzv. umelé slzy, ktoré by mali byť povinnou výbavou. V lekárni dostanete napríklad aj také, ktoré obnovujú všetky zložky slzného filmu. Syndróm suchého oka sa prejavuje pocitom suchých, unavených, červených očí, opuchnutých viečok, piesku, cudzieho telieska, pocitmi svrbenia, pálenia, či rezania. Paradoxne, často sa prejavuje nielen zvýšenou suchosťou, ale aj naopak, zvýšením slzením. Riešením sú takzvané plugy, ktoré majú dlhodobejší účinok.
RIZIKOVÍ ŠOFÉRI
Majú 65+ a často neliečené ochorenie sivého zákalu. "S pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. Ťažšie znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. Stav zhoršeného videnia prichádza často nepozorovane a pomaly. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si nemusí vôbec uvedomiť. K oslabeným reflexom sa pripoja problémy so sluchom a to už je nebezpečný stav,” vystríha očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.
RIEŠENIE = OČNÁ PREHLIADKA KAŽDÝ ROK
Ak by sme podľa očných odborníkov podstúpili raz ročne očnú prehliadku, vyhli by sme sa mnohým komplikáciám v živote, a špeciálne na cestách. Najprirodzenejším stavom je podľa očných chirurgov trvalé odstránenie okuliarov pomocou chirurgického zákroku – bezbolestných laserových operácií s použitím femtosekundového laseru (šoféri do cca 45 rokov s dioptriami do diaľky), či metódou PRELEX (odstránenie okuliarov na čítanie aj do diaľky implantáciou multifoálnych či trifokálnych šošoviek).
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.