Ceny benzínu a nafty sa neznížia vďaka nižším spotrebným daniam. Parlament dnes odmietol novelu zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja od poslancov za SDKÚ-DS Ivana Mikloša a Ivana Štefanca, ktorý ...
BRATISLAVA 19. júna (SITA) - Ceny benzínu a nafty sa neznížia vďaka nižším spotrebným daniam. Parlament dnes odmietol novelu zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja od poslancov za SDKÚ-DS Ivana Mikloša a Ivana Štefanca, ktorý si od nej sľubovali nižšie ceny. Išlo o rovnaký návrh, aký Robert Fico viackrát predložil počas Dzurindovej vlády, keď ešte sedel v opozícii. Podľa Mikloša zníženie spotrebnej dane z pohonných látok umožňuje posilnenie koruny voči euru za posledné roky. Štefanec dnes v pléne odmietol, že ide o populistický návrh. Koaličných poslancov upozornil, že premiéra by mali obviňovať z populizmu, lebo návrh je identický s jeho návrhom.
SDKÚ-DS chcela znížiť spotrebnú daň za benzín o 90 halierov na liter a pri nafte o 1,80 koruny za liter. Súčasná výška spotrebných daní platí od roku 2003, keď bol Ivan Mikloš ministrom financií v druhej Dzurindovej vláde. Fico ho vtedy kritizoval, že sadzbu nastavil vyššie, ako požadovala Európska únia. Fico od nástupu svojej vlády v roku 2006 nenavrhol zníženie spotrebnej dane pre pohonné látky.
Podľa predkladateľov zníženie daní by nemalo byť problémom pre štátny rozpočet vzhľadom na pozitívny ekonomický vývoj. Ďalej tvrdia, že na daniach sa vyberie viac, než sa plánovalo. Ročný dopad na príjmy štátneho rozpočtu vyčíslili na štyri miliardy korún. Ministerstvo financií v stanovisku k návrhu napísalo, že zníženie daní by sa nemuselo automaticky premietnuť do zníženia konečných cien pre spotrebiteľov, ale mohol by sa vytvoriť väčší priestor pre predajcov, ktorí by si mohli uplatňovať vyššie predajné marže.
Poslanci odmietli aj ďalšiu poslaneckú novelu od poslancov za KDH Júliusa Brocku a Pavla Abrhana. Nesúhlasili s ich novelou cestného zákona. Obce tak nebudú mať možnosť všeobecne záväzným nariadením vymedziť úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel a nebudú môcť určiť podmienky platenia a výšku úhrady za parkovanie.
SITA