Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

15. augusta 2012

Beladice majú po výstavbe R1 zdevastované cesty



Cesty v Beladiciach v okrese Zlaté Moravce zostali po výstavbe R1 rozbité. Tvrdia to obyvatelia obce aj starosta. Pociťujú ako krivdu, že museli znášať prach, hluk a špinu počas výstavby ...



Zdieľať
cesta BELADICE 15. augusta (WEBNOVINY) - Cesty v Beladiciach v okrese Zlaté Moravce zostali po výstavbe R1 rozbité. Tvrdia to obyvatelia obce aj starosta.


Pociťujú ako krivdu, že museli znášať prach, hluk a špinu počas výstavby a nakoniec im zostali v obci zničené cesty, ktoré teraz nechce nikto opraviť.

„Na začiatku výstavby R1 nám Granvia Construction (staviteľ R1, pozn. SITA) stále tvrdila, že po skončení výstavby bude cesta daná do pôvodného stavu a že sa natiahne od zjazdu z diaľnice až po časť Malé Chrášťany nová vrstva asfaltu. To sa nestalo, opravili nám len úsek desaťkrát desať metrov, to je smiešne,“ povedal starosta Beladíc Miroslav Lisý.

Cesta III. triedy patrí Nitrianskemu samosprávnemu kraju. Granvia Construction oponuje, že opravovať ju nebolo treba.


Poškodené ostali krajnice aj rozhlas

Hovorkyňa firmy Lenka Kubejová agentúre SITA napísala, že komunikácie opravovali podľa skutočného stavu vozovky a cesta v Beladiciach „(...) nie je vôbec v zlom stave. Navyše, v obci Beladice sa v rámci kompenzácie, ktorú poskytla naša spoločnosť, opravilo niekoľko miestnych komunikácií, po ktorých stavenisková doprava vôbec nepremávala“.

Podľa starostu ide o pár bočných uličiek. Obec musela na jar svoje cesty opravovať na vlastné náklady. „Minuli sme 40 ton asfaltu len na vysprávky, čo sme mali jamy a poprevaľované krajnice,“ podčiarkol starosta. Obec to stálo 2500 eur.

Ťažké stavebné stroje okrem toho zničili kanalizačné šachty, poškodili tabule aj rozhlas, pokračuje Lisý.

„Všetko to treba ťahať cez poisťovne. Šachty sme napríklad dali spraviť, ale nám to už nikto nepreplatil, lebo poisťovňa usúdila, že to nezaplatí,“ skonštatoval starosta. So súčasným stavom ciest nie sú spokojní ani obyvatelia.

„Nikto nám nič neopravil a ani už neopraví, vykašľali sa na nás. Starosta iné nerobil, len poklopy dával stále opravovať, čo nám tými ťažkými autami poodsúvali, to bolo niečo strašné,“ povedala obyvateľka Beladíc Mária Záhorská.


Cestu mali opraviť, no nestalo sa tak

„Povedali, že cestu spravia. Kedy ju budú robiť? Nikdy v živote. Ťažké kamióny tadiaľto chodili, bol tu hluk, špina,“ hovorí dôchodca Štefan Solčiansky.

Lisý bol podľa svojich slov presvedčený, že oprava ciest do pôvodného stavu je stanovená v zmluve medzi krajom a Granviou. „Nakoniec som zistil, že ani zmluva na to nie je, tá sa uzatvorila až po skončení výstavby diaľnice,“ povedal a dodal, že sa obrátil na vyšší územný celok aj na Granviu, no bez úspechu.

„Granvia tvrdí, že to VÚC, VÚC tvrdí na Granviu, teraz nie je vinníka, každý sa dištancoval od nás,“ dodal Lisý. Podľa Kubejovej bola zmluva uzavretá až ku koncu výstavby preto, aby bolo možné stanoviť vplyv staveniskovej dopravy na komunikácie a tým aj ich následné opravy.

Rovnaké stanovisko zaslal aj kraj. „Bolo potrebné komisionálne posúdiť skutočné poškodenie ciest II. a III. triedy po výstavbe rýchlostnej cesty R1,“ napísal agentúre SITA hovorca predsedu kraja Stanislav Katrinec. Fotodokumentáciu stavu ciest pred výstavbou aj po nej si vypracoval kraj, Granvia aj obce.


Kraj je s opravami spokojný

Pred výstavbou firma predložila kraju čestné vyhlásenie, že po výstavbe uvedie využívané cesty II. a III. triedy do pôvodného stavu. Počas výstavby boli cesty monitorované a v prípade poškodenia ich priebežne opravovali. „Práve na naliehanie kraja a jeho predsedu Milana Belicu Granvia opravila 37 km ciest II. a III. triedy, o čom sa môže ktokoľvek presvedčiť na vlastné oči,“ konštatuje Katrinec.

Vyšší územný celok je s opravami ciest po výstavbe R1 spokojný. Podľa Katrinca Granvia v plnom rozsahu naplnila zmluvu o spolupráci, v ktorej bol presne definovaný spôsob a rozsah opráv ciest. „Kraj preto nemá dôvod žiadať Granviu Construction o opravu iných úsekov, ako je uvedené v zmluve o spolupráci,“ skonštatoval Katrinec.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Sila Európy a eura je v pravidlách, tvrdí Philipp Rösler
<< predchádzajúci článok
Poslucháči Fakulty práva PEVŠ zbierali ceny v Hong Kongu