|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. augusta 2010
BAŠKA: Vojenský materiál sa nenakupuje ako horčica
Foto: SITA/Michal Burza BRATISLAVA 11. augusta (WEBNOVINY) – Minister obrany Ľubomír Galko (SaS) ohlasuje ďalšie kroky po trestnom oznámení v súvislosti s uzatvorením dvoch zmlúv na modernizáciu 10 vojenských vrtuľníkov krátko ...
Zdieľať
Foto: SITA/Michal Burza
BRATISLAVA 11. augusta (WEBNOVINY) – Minister obrany Ľubomír Galko (SaS) ohlasuje ďalšie kroky po trestnom oznámení v súvislosti s uzatvorením dvoch zmlúv na modernizáciu 10 vojenských vrtuľníkov krátko pred voľbami, pričom vrtuľníkom sa o pár rokov končí technický život. „Musím skonštatovať, že trestné oznámenie bolo prvé, ale nie posledné," povedal Galko na tlačovej besede.
Z vrtuľníkov jeden už nemôže lietať, viacerým sa končí životnosť v roku 2014, ďalšiemu v roku 2015 a poslednému v roku 2016. Napríklad na konci roka 2011 majú zmodernizovať vrtuľník, ktorému sa v rovnakom čase skončí technický život. Prvá zmluva uzavretá dva dni pred voľbami znie na sumu 30 264 129 eur, je na dodávku zástavbových dielcov. Druhá zmluva bola uzavretá deň pred voľbami na zástavbu dielcov modernizácie na sumu 27 232 576 eur. Po voľbách boli ešte uzavreté tri dodatky k zmluvám. “Boli podpísané bez záruky, že technický život vrtuľníkov bude môcť byť predĺžený,“ povedal Galko na margo všetkých zmlúv. Postup označil za neuveriteľné šafárenie s verejnými zdrojmi. „Tu sa podpísal pred voľbami obrovský kšeft, ktorý nemal byť podpísaný," skonštatoval minister, podľa ktorého sa vôbec nevie, či vrtuľníky budú môcť v budúcnosti lietať.
Galkov predchodca Jaroslav Baška (Smer-SD) odmieta obvinenia, že v tomto prípade išlo o obrovský kšeft. „V žiadnom prípade,“ reagoval Baška a dodal, že „budem sledovať, ako on zabezpečí, že vrtuľníky budú ďalej fungovať." Ako tvrdí, tiež by najradšej nakúpil nové vrtuľníky, ale pýta sa „kde na to zobrať peniaze?“ Pripúšťa, že druhou možnosťou bolo zrušenie prešovského vrtuľníkového krídla, kde pracuje 900 ľudí.
Pripomenul, že na procese modernizácie sa podieľajú aj Letecké opravovne Trenčín, kde pracuje vyše 400 ľudí. Exminister označil za bežný postup, že sa najprv generálkujú a modernizujú vrtuľníky, až potom sa u ich výrobcu požiada o predĺženie technickej životnosti. Prirovnal to k návšteve stanice technickej kontroly s autom, ktoré musí majiteľ najprv na to pripraviť. “Predĺženie technického života vrtuľníkov vychádza z nejakých prác, ktoré musíte urobiť, nikto vám nedá bianco šek, keď sa na tom vrtuľníku nič neurobilo," tvrdí Baška. Ako ďalej argumentoval, zmluva s ruskou firmou je uzatvorená už od roku 2006 a jednému vrtuľníku už predlžovali životnosť o päť rokov. Podľa neho výrobca umožňuje dlhé predĺženie životnosti vrtuľníkov na 35 rokov, teraz vraj pripravuje aj možnosť predĺžiť ju až na 40 rokov. Generálne opravy sa teraz majú urobiť spolu s modernizáciou, čo je podľa Bašku výhodnejšie. „Ušetrí sa veľa finančných prostriedkov," tvrdí Baška.
Na margo skutočnosti, že zmluvy o modernizácii sa podpisovali krátko pred voľbami, Baška argumentuje „pozrite sa do histórie, keď sme my nastúpili, tie predchádzajúce vlády podpisovali zmluvy nielen pred konaním volieb, ale aj po konaní volieb“. Rezort obrany je podľa neho špecifický tým, že tam treba mať uzavreté zmluvy do určitého obdobia, inak sa to nedá urobiť a zmanažovať. „Nie je to nákup horčice ani vegety, nakúpite, máte to na sklade a potom to predáte, vojenský materiál je úplne iná záležitosť," uviedol Baška. Konštatoval, že je to zákazková výroba, pri ktorej sú potrebné licencie, čo trvá isté obdobie. Ak má byť zákazka ešte ten rok zaplatená, prevzatá a zmanažovaná, musí byť zmluva podpísaná podľa Bašku v prvom polroku. „Na tom nič zlé nevidím,“ uzavrel. Podľa neho nešlo o žiadny úmysel.
Z vrtuľníkov jeden už nemôže lietať, viacerým sa končí životnosť v roku 2014, ďalšiemu v roku 2015 a poslednému v roku 2016. Napríklad na konci roka 2011 majú zmodernizovať vrtuľník, ktorému sa v rovnakom čase skončí technický život. Prvá zmluva uzavretá dva dni pred voľbami znie na sumu 30 264 129 eur, je na dodávku zástavbových dielcov. Druhá zmluva bola uzavretá deň pred voľbami na zástavbu dielcov modernizácie na sumu 27 232 576 eur. Po voľbách boli ešte uzavreté tri dodatky k zmluvám. “Boli podpísané bez záruky, že technický život vrtuľníkov bude môcť byť predĺžený,“ povedal Galko na margo všetkých zmlúv. Postup označil za neuveriteľné šafárenie s verejnými zdrojmi. „Tu sa podpísal pred voľbami obrovský kšeft, ktorý nemal byť podpísaný," skonštatoval minister, podľa ktorého sa vôbec nevie, či vrtuľníky budú môcť v budúcnosti lietať.
Galkov predchodca Jaroslav Baška (Smer-SD) odmieta obvinenia, že v tomto prípade išlo o obrovský kšeft. „V žiadnom prípade,“ reagoval Baška a dodal, že „budem sledovať, ako on zabezpečí, že vrtuľníky budú ďalej fungovať." Ako tvrdí, tiež by najradšej nakúpil nové vrtuľníky, ale pýta sa „kde na to zobrať peniaze?“ Pripúšťa, že druhou možnosťou bolo zrušenie prešovského vrtuľníkového krídla, kde pracuje 900 ľudí.
Pripomenul, že na procese modernizácie sa podieľajú aj Letecké opravovne Trenčín, kde pracuje vyše 400 ľudí. Exminister označil za bežný postup, že sa najprv generálkujú a modernizujú vrtuľníky, až potom sa u ich výrobcu požiada o predĺženie technickej životnosti. Prirovnal to k návšteve stanice technickej kontroly s autom, ktoré musí majiteľ najprv na to pripraviť. “Predĺženie technického života vrtuľníkov vychádza z nejakých prác, ktoré musíte urobiť, nikto vám nedá bianco šek, keď sa na tom vrtuľníku nič neurobilo," tvrdí Baška. Ako ďalej argumentoval, zmluva s ruskou firmou je uzatvorená už od roku 2006 a jednému vrtuľníku už predlžovali životnosť o päť rokov. Podľa neho výrobca umožňuje dlhé predĺženie životnosti vrtuľníkov na 35 rokov, teraz vraj pripravuje aj možnosť predĺžiť ju až na 40 rokov. Generálne opravy sa teraz majú urobiť spolu s modernizáciou, čo je podľa Bašku výhodnejšie. „Ušetrí sa veľa finančných prostriedkov," tvrdí Baška.
Na margo skutočnosti, že zmluvy o modernizácii sa podpisovali krátko pred voľbami, Baška argumentuje „pozrite sa do histórie, keď sme my nastúpili, tie predchádzajúce vlády podpisovali zmluvy nielen pred konaním volieb, ale aj po konaní volieb“. Rezort obrany je podľa neho špecifický tým, že tam treba mať uzavreté zmluvy do určitého obdobia, inak sa to nedá urobiť a zmanažovať. „Nie je to nákup horčice ani vegety, nakúpite, máte to na sklade a potom to predáte, vojenský materiál je úplne iná záležitosť," uviedol Baška. Konštatoval, že je to zákazková výroba, pri ktorej sú potrebné licencie, čo trvá isté obdobie. Ak má byť zákazka ešte ten rok zaplatená, prevzatá a zmanažovaná, musí byť zmluva podpísaná podľa Bašku v prvom polroku. „Na tom nič zlé nevidím,“ uzavrel. Podľa neho nešlo o žiadny úmysel.