|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. februára 2012
Banskobystrickí poslanci súhlasia s úverom na opravy ciest
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) si zoberie na najnevyhnutnejšie opravy ciest a mostov vo svojom vlastníctve komerčný úver do 10 miliónov eur. Zámer prijať úveru ...
Zdieľať
BANSKÁ BYSTRICA 23. februára (WEBNOVINY) - Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) si zoberie na najnevyhnutnejšie opravy ciest a mostov vo svojom vlastníctve komerčný úver do 10 miliónov eur.
Zámer prijať úveru odsúhlasili krajskí poslanci na dnešnom zasadnutí s tým, že konkrétne podmienky prijatia úveru im má predseda BBSK predložiť na aprílové zasadnutie.
Ako uviedla vedúca odboru finančného riadenia a rozpočtu Úradu BBSK Mária Urgelová, prostriedky z úveru sa použijú na okamžitú obnovu časti cestnej siete, ktorá je v najnevyhovujúcejšom stave, aby sa predišlo havarijným stavom a uzavretiu niektorých úsekov. Má ísť o vyše 88 kilometrov ciest a štyri mosty.
Predseda Vladimír Maňka pripomenul, že Banskobystrický samosprávny kraj vlastní takmer 2 500 kilometrov ciest II. a III. triedy a 1 038 cestných mostov. "Z toho 800 kilometrov ciest je v katastrofálnom stave a takmer 40 mostov je v takmer havarijnom stave," povedal Maňka s tým, že na potrebné opravy ciest a mostov treba 150 až 180 miliónov eur.
Treba rátať i so zhoršením stavu vozoviek
Ako ďalej uviedla Urgelová, v prípade, že bude pokračovať pokles financovania údržby a opráv ciest II. a III. triedy, treba počítať so zhoršením stavu vozoviek, čo sa prejaví rozpadom živičnej obrusnej vrstvy a ložnej vrstvy až do podkladu.
"V priebehu niekoľkých rokov bude potrebné na cestách III. triedy pristúpiť k postupnému uzatváraniu kritických úsekov ciest a stanovením obchádzkových trás a obmedzovaniu rýchlosti. Rovnako mosty, ktoré sú v súčasnosti v stavebno-technickom stave zlý, veľmi zlý a v havarijnom stave, bude bez vykonania rekonštrukcie nutné lokálne uzavrieť a určiť obchádzkové trasy," uviedla Urgalová. Pripomenula, že z dlhodobého hľadiska bude budovanie novej konštrukcie vozovky a podložia finančne oveľa náročnejšie ako priebežná údržba a opravy v požadovanom rozsahu a finančnom objeme.
Ďalší úver na jeseň
Maňka tiež poslancov informoval, že po parlamentných voľbách bude spolu s ostatnými predsedami samosprávnych krajov presadzovať legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia spravodlivejšie rozdelenie výnosu dane z motorových vozidiel medzi kraje. Ak sa to podarí, na jeseň by si Banskobystrický samosprávny kraj mal na opravu svojich ciest a mostov zobrať ďalší úver, konkrétne vo výške 20 miliónov eur, ktorý bude môcť splácať zo zvýšených príjmov zo spomínanej dane.
Okrem toho kraj získal na osem projektov rekonštrukcie zhruba 144 kilometrov svojich ciest prostriedky z eurofondov. Tieto rekonštrukcie budú podľa Maňku stáť spolu 16,1 milióna eur a všetky by mali byť dokončené v tomto alebo budúcom roku.
Zámer prijať úveru odsúhlasili krajskí poslanci na dnešnom zasadnutí s tým, že konkrétne podmienky prijatia úveru im má predseda BBSK predložiť na aprílové zasadnutie.
Ako uviedla vedúca odboru finančného riadenia a rozpočtu Úradu BBSK Mária Urgelová, prostriedky z úveru sa použijú na okamžitú obnovu časti cestnej siete, ktorá je v najnevyhovujúcejšom stave, aby sa predišlo havarijným stavom a uzavretiu niektorých úsekov. Má ísť o vyše 88 kilometrov ciest a štyri mosty.
Predseda Vladimír Maňka pripomenul, že Banskobystrický samosprávny kraj vlastní takmer 2 500 kilometrov ciest II. a III. triedy a 1 038 cestných mostov. "Z toho 800 kilometrov ciest je v katastrofálnom stave a takmer 40 mostov je v takmer havarijnom stave," povedal Maňka s tým, že na potrebné opravy ciest a mostov treba 150 až 180 miliónov eur.
Treba rátať i so zhoršením stavu vozoviek
Ako ďalej uviedla Urgelová, v prípade, že bude pokračovať pokles financovania údržby a opráv ciest II. a III. triedy, treba počítať so zhoršením stavu vozoviek, čo sa prejaví rozpadom živičnej obrusnej vrstvy a ložnej vrstvy až do podkladu.
"V priebehu niekoľkých rokov bude potrebné na cestách III. triedy pristúpiť k postupnému uzatváraniu kritických úsekov ciest a stanovením obchádzkových trás a obmedzovaniu rýchlosti. Rovnako mosty, ktoré sú v súčasnosti v stavebno-technickom stave zlý, veľmi zlý a v havarijnom stave, bude bez vykonania rekonštrukcie nutné lokálne uzavrieť a určiť obchádzkové trasy," uviedla Urgalová. Pripomenula, že z dlhodobého hľadiska bude budovanie novej konštrukcie vozovky a podložia finančne oveľa náročnejšie ako priebežná údržba a opravy v požadovanom rozsahu a finančnom objeme.
Ďalší úver na jeseň
Maňka tiež poslancov informoval, že po parlamentných voľbách bude spolu s ostatnými predsedami samosprávnych krajov presadzovať legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia spravodlivejšie rozdelenie výnosu dane z motorových vozidiel medzi kraje. Ak sa to podarí, na jeseň by si Banskobystrický samosprávny kraj mal na opravu svojich ciest a mostov zobrať ďalší úver, konkrétne vo výške 20 miliónov eur, ktorý bude môcť splácať zo zvýšených príjmov zo spomínanej dane.
Okrem toho kraj získal na osem projektov rekonštrukcie zhruba 144 kilometrov svojich ciest prostriedky z eurofondov. Tieto rekonštrukcie budú podľa Maňku stáť spolu 16,1 milióna eur a všetky by mali byť dokončené v tomto alebo budúcom roku.