|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. mája 2014
Ayrton Senna bol bojovník za väčšiu bezpečnosť
Na archívnej snímke z 1. mája 1994 traťoví komisári bežia k brazílskemu jazdcovi F1 Ayrtonovi Sennovi po tragickej nehode na Veľkej cene San Marína v Imole.
Zdieľať
Na archívnej snímke z 1. mája 1994 traťoví komisári bežia k brazílskemu jazdcovi F1 Ayrtonovi Sennovi po tragickej nehode na Veľkej cene San Marína v Imole. Foto: TASR/AP
Londýn 4. mája (TASR) - Napriek tomu, že najsledovanejší motoristický šport prežíva od smrti Ayrtona Sennu najbezpečnejšiu éru, nebezpečenstvo číha na každom rohu. Tvrdí to Reuters a uvádza, že posledným dôkazom je Michael Schumacher, sedemnásobný svetový šampión, ktorý upadol do kómy po lyžiarskej nehode. "Je celkom správne povedať, že sme urobil kus práce za posledných 20 rokov. Ale aj keď máte tento pocit, netreba pokúšať osud," povedal pre Reuters bývalý prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley. "Ak sa však začnete cítiť príliš bezpečne, tak sa vám to vráti a doplatíte na to."
Mosley bol šéfom FIA v čase Sennovej smrti v Imole v roku 1994. Je hrdý na to, čo sa odvtedy urobilo. Podľa neho je to skutočný odkaz zo strašného víkendu na severe Talianska, ktorý sa stal osudným pre Sennu počas pretekov a Rakúšana Rolanda Ratzenbergera o deň skôr v kvalifikácii.
Mosley s lekárom F1 profesorom Sidom Watkinsom a ďalšími zástupcami FIA boli hybnými silami pri dôležitými bezpečnostnými nariadeniami a predpismi, ktoré svojimi dôležitými súvislosťami mali dopad na celý automobilový priemysel.
"Ten víkend v Imole bol bez pochýb spúšťacím mechanizmom pre zmeny na cestách, zachránili tisíce životov," povedal Mosley v rozhovore zo svojho londýnskeho domu. "Je to pravda. Bez toho podnetu, by sme nikdy nedošli až do Bruselu. Nikdy by sme nemali Euro NCAP (New Car Assessment Programme), konzorcium na testovanie nárazových skúšok automobilov, nikdy by sme nemali legislatívu Európskej únie, ktorá zvýšila bezpečnostné štandardy. V našom okolí sa pohybujú tisícky šťastných ľudí, ktorí zostali nažive, ale boli by zranení alebo mŕtvi, ak by sa neurobili všetky tie opatrenia. A napokon to odštartoval Ayrtonova havária."
V závere 60-tych a začiatkom 70-tych rokov minulého storočia hovorilo všetko proti súťažiacim pretekárom. Okolo trate boli balíky slamy a hliníkové nádrže okolo pilotov. Bezpečnostné pásy sa stali povinnými až od roku 1972. V literatúre tých čias označovali tento šport bez preháňania za "krutý".
"Ak by ste v tých časoch povedali, že to je to zbytočne nebezpečné, tak by vám odpovedali, že to nemusíte robiť, ak nechcete. Je to úplne dobrovoľné," hovorí Mosley. "Spomínam si na myslenie tej doby, že by sa mali pestovať športy, kde sa neumiera. Môžete akceptovať riziko, ale nie hromadné masové riziko. Bolo to, ako byť v prvej línii, v čate vo Vietname alebo niečo také."
Po tragických udalostiach v Imole dal FIA dohromady skupinu expertov, aby posúdili systematicky a vedecky, ako urobiť preteky bezpečnejšie. "Crash testy" sa stali prísnejšie a rýchlosť bola znížená. Prilby sa stali samozrejmosťou, bariéry sa zdokonalili a dizajn okruhov a automobilov sa modifikoval. V rovnakom čase začala FIA tlačiť na väčšiu cestnú bezpečnosť a zmeny prostredníctvom vlády a európskych inštitúcií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR