|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Miesto: Francúzsky inštitút, Sedlárska 7, Bratislava
Trvanie: do 31. januára 2006
Medzi obrazmi Slováka Igora Benca a Francúzky Fanny Guyoumar by ste ťažko našli napätie dvoch kultúr či dvoch pohlaví. Práve naopak, pôsobí, ako by ich maľovali vedľa seba v jednom ateliéri dve hlboko spriaznené duše. Aj keď Igor Benco sa vyjadruje viac farebnou plochou a obrazy Francúzky majú v prechode hlavného motívu do pozadia jemné mäkké nuansy. Obaja používajú znak pripomínajúci ľudskú figúru, ktorá hľadá svoj zmysel v priestore vesmíru, necháva sa ním modelovať, ale ho aj mení. Igor Benco obrazy nenamaľoval na jeden dúšok, ako by sa mohlo zdať. „Vznikali v priebehu dvoch rokov. To, čo vidíte, je výber z dvoch cyklov - Chemickí bratia a Recyklácia,“ objasňuje. Bezprostredným impulzom k názvu výstavy bola jeho grafika Výdych. Na obrazoch sa rytmicky opakuje symbol ľudskej lebky. „Ale v strede cyklu sa mení na reálny portrét človeka a mohol by trochu pripomínať Kristovu hlavu,“ upozorňuje maliar. Znak lebky usporiadaný v rytme Andyho Warhola tlačil z valca. Cez obrazy však niekde prechádza gestická maľba. „Inváziu farby hrubým štetcom vnímam ako výstrahu. Naráža na bezmyšlienkovitý systém zástupu lebiek podobný vojakom alebo ľuďom, ktorí kráčajú ráno do práce. Uvažujem o invázii médií do nášho súkromia, o mixe kultúr.“ Mnohí umelci a filozofovia hovoria o novom fenoméne straty identity. „Možno ju strácame, ale v rámci širokého kultúrneho priestoru aj nachádzame novú,“ myslí si výtvarník.
Keďže je dekanom na Fakulte výtvarných umení na Akadémii umení v Banskej Bystrici, jeho proces tvorby je pre nedostatok času naprogramovaný. „Projekty nosím v sebe, a potom sa ich snažím zhmotniť,“ uzatvára maliar.
Galina Lišháková