|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. marca 2010
Autori skladby Horehronie budú žalovať Plus 7 dní
Autori víťaznej skladby národného kola Eurovision Song Contest 2010 Horehronie textár Kamil Peteraj, skladateľ Martin Kavulič a manažér speváčky Kristiny Braňo Jančich sa ...
Zdieľať
Foto: STV
BRATISLAVA 3. marca - Autori víťaznej skladby národného kola Eurovision Song Contest 2010 Horehronie textár Kamil Peteraj, skladateľ Martin Kavulič a manažér speváčky Kristiny Braňo Jančich sa rozhodli podať žalobu v súvislosti s tvrdeniami týždenníka Plus 7 dní a denníka Plus 1 deň, že pieseň je ukradnutá. V minulotýždňovom vydaní sa autorka Kristína Dugovičová opierala o vyjadrenia Yvetty Kajanovej z Katedry hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Podľa nej je Horehronie kópiou macedónskej skladby Oj, devojče. Pre Plus 7 dní povedala, že ide o totožnú základnú melódiu a harmonický pôdorys, dokonca ešte aj na presný počet taktov.
"Hudobný materiál sa vyznačuje istou mierou tematickej príbuznosti, ale melódie nemožno nazvať totožnými. Harmonizácia melódií nie je predmetom ochrany autorského práva. Nie je totiž v možnostiach tonálne funkčného systému, ktorý je v kultúre používaný prakticky od obdobia baroka, používať harmonické funkcie tak, aby nedošlo k už použitým postupom," uviedol v odbornom posudku dirigent, skladateľ a člen kontrolnej komisie vo výbore SOZA Anton Popovič. "Témy oboch skladieb pozostávajú zo štruktúr štvortaktových fráz. Štvortaktová fráza je najrozšírenejšou metrickou štruktúrou hudobnej frázy, podporovať tézu o totožnosti melódií v tejto súvislosti je irelevantné," dodal.
Tento názor zastáva aj hudobný teoretik Oskar Lehotský. "Formová štruktúra slohy obidvoch piesní má rozsah 16 taktov, z ktorých porovnateľné boli iba štyri, čo činí iba štvrtinu z celkového motivicko-tematického materiálu. Po hudobno-teoretickej analýze troch zložiek hudobnej reči som dospel k záveru, že tieto piesne sú si z hľadiska melodiky podobné približne z troch až štyroch percent a rytmická podobnosť je takmer nulová. Najpodobnejšia je v spomínaných štyroch taktoch harmónia, ktorá však nie je predmetom autorského práva," vysvetlil. Na dnešnej tlačovej besede sa k problému s plagiátorstvom vyjadril aj dirigent a hudobný skladateľ Rudolf Geri. "Jediný súvis medzi týmto skladbami je v tom, že ide o hudbu. Oj, devojče má sedem tónov, Horehronie päť," uviedol. "Pieseň som zložil na Kamilov text, bolo to urobené do hodinky. Pesničku Oj, devojče som nikdy predtým nepočul," povedal skladateľ Martin Kavulič. "Pani Kajanová je odborníčkou špecializujúcou sa na oblasť cirkevnej a džezovej hudby a nie na etnopop a etnickú hudbu. Svojimi ľahkovážnymi výrokmi výrazne napomohla k spochybneniu originality skladby Horehronie a ak sú pravdivé a neskreslené jej tvrdenia v Plus 7 dní a v Plus 1 deň, bude musieť tieto výroky obhájiť v súdnom konaní," potvrdil manažér Braňo Jančich.
SITA
BRATISLAVA 3. marca - Autori víťaznej skladby národného kola Eurovision Song Contest 2010 Horehronie textár Kamil Peteraj, skladateľ Martin Kavulič a manažér speváčky Kristiny Braňo Jančich sa rozhodli podať žalobu v súvislosti s tvrdeniami týždenníka Plus 7 dní a denníka Plus 1 deň, že pieseň je ukradnutá. V minulotýždňovom vydaní sa autorka Kristína Dugovičová opierala o vyjadrenia Yvetty Kajanovej z Katedry hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Podľa nej je Horehronie kópiou macedónskej skladby Oj, devojče. Pre Plus 7 dní povedala, že ide o totožnú základnú melódiu a harmonický pôdorys, dokonca ešte aj na presný počet taktov.
"Hudobný materiál sa vyznačuje istou mierou tematickej príbuznosti, ale melódie nemožno nazvať totožnými. Harmonizácia melódií nie je predmetom ochrany autorského práva. Nie je totiž v možnostiach tonálne funkčného systému, ktorý je v kultúre používaný prakticky od obdobia baroka, používať harmonické funkcie tak, aby nedošlo k už použitým postupom," uviedol v odbornom posudku dirigent, skladateľ a člen kontrolnej komisie vo výbore SOZA Anton Popovič. "Témy oboch skladieb pozostávajú zo štruktúr štvortaktových fráz. Štvortaktová fráza je najrozšírenejšou metrickou štruktúrou hudobnej frázy, podporovať tézu o totožnosti melódií v tejto súvislosti je irelevantné," dodal.
Tento názor zastáva aj hudobný teoretik Oskar Lehotský. "Formová štruktúra slohy obidvoch piesní má rozsah 16 taktov, z ktorých porovnateľné boli iba štyri, čo činí iba štvrtinu z celkového motivicko-tematického materiálu. Po hudobno-teoretickej analýze troch zložiek hudobnej reči som dospel k záveru, že tieto piesne sú si z hľadiska melodiky podobné približne z troch až štyroch percent a rytmická podobnosť je takmer nulová. Najpodobnejšia je v spomínaných štyroch taktoch harmónia, ktorá však nie je predmetom autorského práva," vysvetlil. Na dnešnej tlačovej besede sa k problému s plagiátorstvom vyjadril aj dirigent a hudobný skladateľ Rudolf Geri. "Jediný súvis medzi týmto skladbami je v tom, že ide o hudbu. Oj, devojče má sedem tónov, Horehronie päť," uviedol. "Pieseň som zložil na Kamilov text, bolo to urobené do hodinky. Pesničku Oj, devojče som nikdy predtým nepočul," povedal skladateľ Martin Kavulič. "Pani Kajanová je odborníčkou špecializujúcou sa na oblasť cirkevnej a džezovej hudby a nie na etnopop a etnickú hudbu. Svojimi ľahkovážnymi výrokmi výrazne napomohla k spochybneniu originality skladby Horehronie a ak sú pravdivé a neskreslené jej tvrdenia v Plus 7 dní a v Plus 1 deň, bude musieť tieto výroky obhájiť v súdnom konaní," potvrdil manažér Braňo Jančich.
SITA
Súvisiace články:
EUROSONG: V Oslo nás bude reprezentovať Kristína (28. 2. 2010)
EUROSONG: Finále sa presunulo na sobotu (25. 2. 2010)
EUROSONG: Sú známe mená finalistov (21. 2. 2010)
Lístky na finále Eurovízie vypredali za 20 minút (8. 2. 2010)
Je známa úplná zostava semifinalistov Eurosongu (7. 2. 2010)
EUROSONG: Víťazkou piateho štvrťfinále speváčka Kristina (6. 2. 2010)
EUROSONG: Diváci odhalili ďalší prešľap (1. 2. 2010)
Martina Schindlerová prvá, Palo Drapák posledný (31. 1. 2010)
Zvíťazila ľúbostná skladba od Roba Opatovského (29. 1. 2010)
Hrdza v Eurovision Song Contest 2010 skončila (28. 1. 2010)