|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. júla 2023
Automobily poháňané vodíkom: Budúcnosť na cestách?
Predstavte si svet, kde automobily jazdia bez emisií skleníkových plynov, kde tankovanie trvá len niekoľko minút a jediným vedľajším produktom je čistá voda.
Zdieľať
Zdroj: unsplash.com
Znie to ako sci-fi príbeh? Možno áno, ale takáto budúcnosť je bližšie, než si myslíme. V tomto článku sa pozrieme na automobily poháňané vodíkom a ich potenciál premeniť dopravný priemysel.
Vodík ako palivo má mnoho atraktívnych vlastností. Je ho dostatok na Zemi, jeho spaľovaním nevznikajú škodlivé emisie a má vyššiu energetickú hustotu ako elektrina. Navyše, dojazd automobilov s palivovými článkami je porovnateľný s tradičnými spaľovacími motormi a tankovanie trvá iba niekoľko minút. Tieto faktory urobili z automobilov poháňaných vodíkom lákavú alternatívu k elektromobilom.
Jedným z prvých príkladov automobilu s palivovým článkom bol Toyota Mirai, predstavená v roku 2014. Tento automobil priniesol revolučný koncept na trh a ukázal, že vodík môže byť skutočne použiteľný ako palivo pre osobné vozidlá. Odvtedy sa k nemu pridali ďalšie značky, ako Hyundai s modelom Nexo alebo Honda so svojím Clarity Fuel Cell.
Avšak napriek týmto úspechom sa automobily poháňané vodíkom stretávajú s niekoľkými prekážkami. Jednou z nich je nedostatok infraštruktúry pre tankovanie vodíka. Zatiaľ čo počet elektrických nabíjacích staníc rastie, vodíkové čerpacie stanice sú stále vzácne a drahé na prevádzku.
Zdroj: unsplash.com
Okrem toho je tu otázka efektivity a udržateľnosti výroby vodíka. Väčšina komerčne dostupného vodíka je vyrobená zo zemného plynu prostredníctvom procesu zvanej reforming metan, ktorý má svoje environmentálne následky. Alternatívne spôsoby výroby, ako elektrolýza vody pomocou obnoviteľnej energie, sú stále nákladné a pomalé.
Napriek týmto prekážkam existuje optimizmus ohľadom budúcnosti automobilov poháňaných vodíkom. Mnohé vlády a spoločnosti investujú do výskumu a vývoja palivových článkov, ako aj do infraštruktúry pre tankovanie vodíka. Napríklad Európska únia plánuje investovať viac ako 140 miliárd eur do technológií spojených s vodíkom.
V budúcnosti by sme sa mohli stretnúť s kombinovaním technológií elektromobilov a automobilov na vodík. Prvým krokom by bolo zdieľanie infraštruktúry, ako sú čerpacie stanice alebo nabíjacie stanice. Tým by sa zvýšila dostupnosť oboch druhov alternatívnych palív a umožnila väčší rozvoj trhu. Dovoz áut na vodíkový pohon by mohol zažiť boom. Už teraz je dovoz áut z Nemecka veľmi obľúbený, ide však ešte stále o tradične poháňané automobily.
Metaforicky povedané, automobily poháňané vodíkom predstavujú novú generáciu dopravy – ako keby sme opustili parný vlak minulosti a namiesto neho nasadli na rýchlovlak budúcnosti. Aj keď cesta pred nami je stále dlhá a plná prekážok, inovácie a investície do tejto oblasti naznačujú, že tento rýchlovlak naberie rýchlosť.
Zhrnutím, automobily poháňané vodíkom majú obrovský potenciál zmeniť spôsob, akým sa pohybujeme a ako staráme o životné prostredie. Hoci súčasná situácia stále nie je ideálna, budúcnosť vyzerá svetlejšie ako kedykoľvek predtým. Možno raz budeme s nostalgickým úsmevom spomínať na časy, keď sme jazdili na benzín alebo naftu, a uvedomíme si, že sme sa posunuli ďalej k čistejšej a udržateľnejšej doprave.
Laureáti 45. ročníka medzinárodného akademického folklórneho festivalu Akademická Nitra 2023 sú už známi