|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. marca 2009
Automobilový priemysel potrebuje viac opatrení
Dôvera zákazníkov dosahuje v súčasnosti historické minimum.
Zdieľať
V dôsledku toho sa automobilový priemysel musí usilovať, aby aspoň zazrel svetlo na konci tunela globálneho hospodárskeho úpadku.
„Automobilový priemysel potrebuje, aby zákazníci začali opäť nakupovať autá,“ uviedol Hans Roehm, globálny managing partner pre globálnu skupinu výrobných odvetví (Global Manufacturing Industry Group) spoločnosti Deloitte. „Dosiaľ navrhované vládne stimuly môžu pomôcť, ale na to, aby sa zvýšila dôvera zákazníkov a aby sa ľudia vrátili do predajní a začali opäť kupovať autá, je potrebné omnoho viac. Až potom nastane v tomto odvetví skutočný obrat,“ dodal.
Značná časť stimulov zo 700-miliardového záchranného programu TARP (Troubled Asset Relief Program) v Spojených štátoch Amerických bola prisľúbená krízou najviac zasiahnutým výrobcom automobilov, ako sú General Motors Corp. (GM), Chrysler LLC a GMAC LLC, ktorý predstavuje pobočku GM zaoberajúcou sa financovaním nákupu automobilov.
„Priama pomoc poskytnutá výrobcom automobilov spolu s inými stimulmi zameranými na podporu dopytu na trhu bola doslova záchranným kolesom na prežitie tohto odvetvia,“ tvrdí Michelle Collins, popredná predstaviteľka Deloitte v Spojených štátoch pre automobilový priemysel. „Tieto stimuly na zvýšenie dopytu však musia prísť ruka v ruke s opatreniami zameranými na zvýšenie dôvery zákazníkov. Ďalej treba uľahčiť prístup k úverom, ktoré by pomohli financovať nákup automobilov pre zákazníkov a získanie áut pre obchodníkov,“ dodala.
Analýza globálnej skupiny výrobných odvetví spoločnosti Deloitte ukazuje, že zákazníci na trhoch v Číne, Taliansku, Francúzsku a Nemecku sú motivovaní, aby vymenili svoje staré vozidlá za nové.
Martin Hoelz, popredný predstaviteľ Deloitte v Nemecku pre automobilový priemysel uviedol: „Zdá sa, že nápad s príspevkom na kúpu nového auta funguje. Jeho prijatie by mohli zvážiť aj ďalšie trhy. Ide o jednoduchú, priekopnícku myšlienku. Prinajmenšom u nás v Nemecku pomáha stimulovať dopyt. Predaj nových automobilov v Nemecku za posledný mesiac prekročil 22 percent, a to čiastočne vďaka príspevku v hodnote 2 500 EUR (3 200 USD) pre ľudí, ktorí odovzdajú svoj starý automobil a kúpia si nový.“[2] Luděk Niedermayer, riaditeľ na oddelení Consultingu spoločnosti Deloitte pre Českú republiku doplnil: “V súvislosti so “šrotovným” je však otázne, ako sa do dopytu premietne ukončenie týchto spotrebiteľských podnetov a do akej miery ide súčasný nárast predaja na úkor dopytu v blízkej budúcnosti.“
Podľa analýzy Deloitte sa takmer vo všetkých 18 sledovaných trhoch očakáva, že prijaté ekonomické stimuly zvýšia aspoň súčasné predaje najmä v segmente menších áut. Okrem toho na trhoch v Austrálii, Kanade, Číne, Nemecku, Francúzsku, Španielsku, vo Veľkej Británii a v Spojených štátoch amerických sa pozornosť pri adresovaní balíkov stimulov obracia aj na technológie na výrobu alternatívnych palív.
„Inovácia je hnacím motorom automobilového priemyslu,“ uviedol Kevin Gromley, generálny riaditeľ pre skupiny výrobného odvetvia Deloitte pre Áziu a Tichomorie. „Navrhované stimuly motivujú automobilové spoločnosti, aby pokračovali vo svojich vývojových programoch. V prípade trhov, ako je Austrália a Čína, je takáto podpora nevyhnutná na udržanie investícií do výskumu zameraného na technológie výroby alternatívnych palív, ktoré sú priateľskejšie k životnému prostrediu.“
„Takéto stimuly sa odrazia na zvýšenom dopyte po automobiloch,“ uviedol ďalej H. Roehm. Zároveň dodal: „Povzbudí to však spoločnosti aj v tom, aby konali. Ako príklad uvediem našu spoločnosť vo Veľkej Británii, ktorá zaviedla nový program firemných áut pre všetkých svojich zamestnancov. Tento program umožňuje každému z 12 000 zamestnancov v krajine využívať dostupný automobil priateľský k životnému prostrediu.[3] Dokazuje to, že nemusíte pôsobiť priamo v automobilovom priemysle, aby ste mohli ovplyvniť súčasnú situáciu.“
Slovensko a Česko
Česká aj slovenská ekonomika majú vysokú expozíciu voči automobilovému priemyslu. To zahŕňa nielen finálnu produkciu daných firiem, ale stovky spoločností zameraných na dodávky autokomponentov. Toto odvetvie, ktoré sa na Slovensku, podobne ako v Čechách, podieľalo na celkovom exporte za rok 2008 zhruba pätinou na priemyselnej výrobe i exporte, v minulých rokoch prispelo k urýchleniu ekonomického rastu. Kvôli poklesu svetového dopytu je však tento priemysel v čase krízy jedným z najviac zasiahnutých odvetví.
Automobilový priemysel je na Slovensku ohrozený
„Firmy z oblasti automobilového priemyslu pôsobiace na Slovensku sú ohrozené podobne ako zvyšok ekonomiky,“ tvrdí Luděk Niedermayer. „Hlavným faktorom je pokles dopytu, ktorý vedie k zhoršeniu hospodárskych výsledkov. V niektorých firmách môže vzniknúť problém so zhoršeným prístupom k úverom či klesajúca schopnosť podporou vývoja udržať svoju trhovú pozíciu, čo ale môže byť rozhodujúce vzhľadom k očakávanej vlne ekologických inovácií. Tak ako aj v celkovej ekonomike, flexibilita pracovného trhu je kľúčová pre strednodobú konkurenčnú pozíciu. V Českej republike z krátkodobého pohľadu ohrozuje firmy vysoká volatilita a nízka prediktabilita výmenného kurzu. Slovenské firmy naopak čelia problémom súvisiacich s tým, že konverzný kurz pri prechode slovenskej koruny na euro bol výrazne posilnený oproti predchádzajúcemu obdobiu. Je to spojené so skutočnosťou, že skupina okolitých krajín od začiatku krízy voči euru oslabila, čo vedie k zhoršeniu konkurenčnej pozície našich firiem. Významne negatívnym vplyvom na firmy v týchto krajinách by bolo presadenie protekcionistických tendencií, ktoré bohužiaľ v kontexte svetovej krízy nie je možné vylúčiť.“
Tabuľka 1: Ekonomické stimuly zamerané na automobilový priemysel
Krajina |
Počet áut vyrobených na 1 000 obyvateľov> |
Celkový predaj ľahkých vozidiel v roku 2008 (v tis.) |
Celkový odhad predaja ľahkých vozidiel v roku 2009 (v tis.) |
Hodnota balíka stimulov (v USD) |
Podiel z balíka stimulov pripada-júci na automob. priemysel (v USD) |
Podporujú stimuly technológie na výrobu alternatív. palív? |
Bude mať stimul pozitívny dopad na predaj malých áut?
|
Podporuje stimul výmenu starých áut za nové? |
Kanada[4] |
574 |
841 |
675 |
32 mld. |
3,28 mld. |
Áno |
Áno |
Nie |
USA[5] |
450 |
13 127 |
9 826 |
1 678 mld. |
23,4 mld. |
Áno |
Áno |
Nie |
Argentína[6] |
163 |
442 |
352 |
3,9 mld. |
1 mld. |
Nie |
Áno |
Nie |
Brazília[7] |
110 |
2 545 |
2 666 |
100 mld. |
5,3 mld. |
Nie |
Áno |
Nie |
Mexiko[8] |
156 |
590 |
448 |
54 mld. |
648 mil. |
Nie |
Áno |
Nie |
Austrália[9] |
575 |
626 |
510 |
34 mld. |
4 mld. |
Áno |
Áno |
Nie |
Čína[10] |
25,4 |
6 760 |
6 596 |
586 mld. |
1,5 mld. |
Áno |
Áno |
Áno |
India[11] |
11,4 |
1 532 |
1 508 |
8 mld. |
Zníženie daní |
Nie |
Áno |
Nie |
Japonsko[12] |
491 |
4 292 |
3 801 |
$421 mld. |
- |
- |
- |
- |
Kórea[13] |
207 |
939 |
563 |
141 mld. |
Zníženie daní |
- |
Áno |
Nie |
JV Ázia^[14] |
176 |
932 |
752 |
^33,9 mld. |
- |
- |
- |
- |
Nemecko[15] |
549 |
3 079 |
2 847 |
62,5 mld. |
2,3 mld. |
Áno |
Áno |
Áno |
Francúzsko[16] |
503 |
2 108 |
1 901 |
48 mld. |
1,32 mld. |
Áno |
Áno |
Áno |
Taliansko[17] |
567 |
2 157 |
1 727 |
103 mld. |
2,56 mld. |
Áno |
Áno |
Áno |
Rusko[18] |
222 |
3 256 |
2 785 |
220 mld. |
- |
Nie |
Nie |
Nie |
Španielsko[19] |
499 |
1 087 |
761 |
14,3 mld. |
1,02 mld. |
Áno |
Áno |
Nie |
Veľká Británia[20] |
506 |
2 132 |
1 725 |
34,5 mld. |
3,29 mld. |
Áno |
Áno |
Nie |
Stredná a východná Európa#[21] |
332 |
1 001 |
790 |
*3,7 mld. |
- |
- |
- |
- |
^Pre oblasť JV Ázie prieskum zahŕňal Malajziu, Singapur, Thajsko a Tchaj-wan.
#Pre oblasť strednej a východnej Európy prieskum zahŕňal Českú republiku, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko.
* Informácie dostupné len pre Českú republiku a Slovensko.
> Prameň: Economist Intelligence Unit. 2008.
# # #
Poznámka:
O analýze automobilového trhu
Na základe informácií, ktoré boli k dispozícii koncom februára 2009, bola prostredníctvom rôznych externých mediálnych zdrojov zostavená súhrnná správa o vládou iniciovaných ekonomických stimuloch. Na účely tejto analýzy bolo hodnotených 18 najvýznamnejších automobilových trhov v krajinách Severnej a Južnej Ameriky, Ázie a Tichomoria, strednej a východnej Európy. Uvedená súhrnná správa sa týka týchto krajín, resp. regiónov: Kanada, USA, Argentína, Brazília, Mexiko, Austrália, Čína, India, Japonsko, Kórea, juhovýchodná Ázia, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Rusko, Španielsko, Veľká Británia, stredná a východná Európa.
[1] Na základe analýzy sekundárnych zdrojov z 12 z celkovo18 trhov zahrnutých do hodnotenia: Kanada, Argentína, USA, Brazília, Mexiko, Čína, Austrália, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Veľká Británia. Uznáva, že uvedené číslo sa môže značne zvýšiť, ak by sa zahrnuli aj ostatné trhy, ako aj skutočnosť, že podrobné informácie o stimuloch nemusia byť jednoznačne oddelené, aby ukázali priame fondy, ktoré majú dopad na automobilový sektor.
[2] Článok „Šrotovné v Nemecku pomohlo zvýšiť predaje áut“, Wall Street Journal. 27. február 2009.
[3] Tlačová správa: Firma Deloitte zaviedla program ekologických firemných automobilov pre všetkých zamestnancov (Deloitte launches green company car scheme for all employees). Členská firma Deloitte vo Veľkej Británii. 16. februára 2009.
[4] Kanada informovala o balíku stimulov, BBC News; Kanada poskytne pomoc výrobcom áut, BBC News. 28. januára 2009.
[5] Obama uzákonil balík stimulov v hodnote 787 mld. USD, CBC News. 17. februára 2009; Kongres schválil pomoc, zameria sa viac na dopady, Reuters. 3. októbra 2008; Členovia kongresu informovali o predbežnom pláne pomoci pre Wall Street v hodnote 700 mld. USD, NY daily News. 28. septembra 2008; Vysvetlenie plánu pomoci pre Wall Street, The New York Times. 21. septembra 2009; Bush oznámil pomoc pre automobilový priemysel vo výške 17,4 mld. USD, U.S. News Rankings. 19. decembra 2008; Bush schválil balík stimulov, USA Today. 13. februára 2008.Reuters;
[6] Argentína poskytla injekciu automobilovému priemyslu vo výške 1 mld. USD, BMI Industry Insights - Automotives, Americas. december 2008.
[7] Brazília vyčlenila 94,8 mld. USD na hospodárske stimuly, Xinhua News Agency. 18. decembra 2008; Rana pre montážne linky v Brazílii, Washington Post Foreign Service. 1. decembra 2008; Automobilový priemysel v Sao Paulo dostane úver vo výške 1,8 mld. USD, Xinhua. 11. novembra 2008.
[8] Plán stimulov má obmedziť dopady krízy, Inter Press Service News Agency. 7. januára 2009; Mexická vláda ponúkla automobilovému priemyslu pomoc v hodnote 648 mil. USD, Global Insight Daily Analysis.
[9] Národný program budovania a pracovných miest v hodnote 42 mld. USD, Tlačová správa austrálskeho predsedu vlády. 3. februára 2009; Austrália informovala o obrovskom balíku hospodárskych stimulov, AFP. 13. októbra 2008; Austrálsky automobilový priemysel dostane pomoc v hodnote 2,4 mld. USD, Recession.org.
[10] Čína informovala o masívnom balíku stimulov, Forbes. 9. novembra 2008; Čína schválila balík stimulov pre automobilový priemysel, Channel News Asia. 15. januára 2009.
[11] Balík stimulov v Indii: treba väčšiu podporu – BusinessWeek. 9. decembra 2008.
[12] Japonsko sa usiluje nabádať obyvateľov na míňanie peňazí, Forbes. 30. októbra 2008; Japonský vedúci predstaviteľ ponúkol obrovský balík stimulov, The New York Times. 13. decembra 2008 .
[13] Soul odobril balík pre finančný sektor v hodnote 130 mld. USD, Indo Asian News Service. 19. októbra 2008; Južná Kórea informovala o hospodárskom balíku v hodnote 11 mld. USD, Reuters. 2. novembra 2008 reutersre re .
[14] Singapure informoval o balíku stimulov v hodnote 13,7 mld. USD; FT.com., 22. januára 2009; Premiér informoval o balíkov stimulov v hodnote 500 mld. TWD, The China Post. 22. novembra 2008; Je balík hospodárskych stimulov v Malajzii dostatočne agresívny?, Malaysian Institute of Economic Research. November 2008; Balík stimulov schválený, The Straits Times. 13. januára 2009.com
[15] Nemecko schválilo balík stimulov v hodnote 50 mld. EUR, The Guardian. 29. Januára 2009; Druhý nemecký balík stimulov v kontexte EÚ, Bruegel. 19. januára 2009. ,
[16] Francúzsky plán stimulov v hodnote 26 mld. má podporiť investície, France 24, 4. decembra 2008; Francúzsko informovalo o masívnom pláne stimulov, BBC News. 4. decembra 2008.
[17] Taliansko schválilo plán stimulov, Analysts Sceptical, Javno. 28. novembra 2008; Taliansko informovalo o pláne stimulov pre automobilový priemysel v hodnote 2 mld. EUR, Javno. 6. februára 2009.
[18] Rusko bude čerpať zdroje z ťažby ropy, Dow Jones & Company; „Kríza“, slovo, ktoré treba v Rusku vyslovovať potichu, Reuters. 15. decembra 2008.
[19] Španielsko zverejnilo balík ekonomických stimulov v hodnote 11 mld., The International Herald Tribune. 27. novembra 2008.
[20] Británia spustila plán stimulov na zmiernenie hrozieb recesie, Agence France Presse. 24. novembra 2008; Je britský plán stimulov dobrým krokom? Britain Business Week. 24. novembra 2008; Britská vláda predstavila balík na pomoc automobilovému priemyslu v hodnote 2,3 mld. GBP, Global Insight Daily Analysis.
[21] Česi a Maďari informovali o stimuloch, Rumunsko zvažuje MMF, Reuters. 16. februára 2009; Slovensko schválilo balík stimulov v hodnote 332 mil. EUR, Reuters. 28. januára 2009