|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Automobilový priemysel hľadá 300 nových inžinierov
Rozvoj výskumu a vývoja v automobilovom priemysle má tri hlavné prekážky: pracovnú silu, financie a podporu štátu. Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť KPMG v spolupráci ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. decembra (WBN/PR) - Rozvoj výskumu a vývoja v automobilovom priemysle má tri hlavné prekážky: pracovnú silu, financie a podporu štátu. Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť KPMG v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR.
"Výsledky prieskumu na tému výskum, vývoj a inovácie v automobilovom priemysle potvrdili naše predpoklady, že nás čaká v najbližšom období veľký rozmach v tejto oblasti," zhodnotil na úvod Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR.
Výsledky prieskumu ukázali, že zo 74 zúčastnených dodávateľských firiem má viac ako tretina (35%) z nich na Slovensku vlastné R&D centrum. Ďalšia viac ako pätina (21%) respondentov plánuje do troch rokov takéto centrum zriadiť. Zvyšní respondenti R&D centrum na Slovensku zriadiť neplánujú; v týchto prípadoch je výskum a vývoj zväčša situovaný v materskej spoločnosti v zahraničí. Táto skutočnosť je príležitosť pre hľadanie možností a spôsobov, ako materské spoločnosti presvedčiť, aby investovali do R&D práve v podniku na Slovensku.
Jaroslav Holeček to označuje ako podmienku konkurencieschopnosti: "Dnes už nestačí výrobky iba produkovať, ale subdodávatelia do automobilového priemyslu ich musia sami vyvíjať, zdokonaľovať a zabezpečovať realizáciu ich neustáleho rozvoja."
Nábor nových inžinierskych talentov je jeden z najdôležitejších faktorov rozvoja inovácii v podnikoch. Vladimír Švač z KPMG doplnil: "Dodávateľské firmy v automobilovom odvetví plánujú prijať v najbližšom roku cca 300 výskumno-vývojových pracovníkov pre svoje R&D centrá." (pozn. R&D – výskum a vývoj, z angl. research and development). Až 62 % zo 74 zapojených respondentov do prieskumu však deklarovalo nedostatok inžinierskych talentov. Toto zistenie by malo byť výzvou najmä pre univerzity, kde je potrebné zlepšovanie procesu vzdelávania a napojenie na priemyselnú prax.
Na druhom mieste by podniky pri rozvoji R&D privítali pomoc so získavaním externých finančných prostriedkov pre výskum a vývoj. Finančnú pomoc pri svojom inovačnom úsilí očakávajú zo strany štátu a táto podpora by určite zavážila aj pri presviedčaní materskej spoločnosti o potrebe investícií do výskumu a vývoja na Slovensku.
Martin Morháč, predseda Komisie pre vedu a výskum pri ZAP SR, hovorí: "v porovnaní so svetom máme veľmi malý podiel podnikových výdavkov na výskum a vývoj. Dôvodom je aj fakt, že u nás nie sú daňové úľavy na výdavky v oblasti výskumu a vývoja, čo je dlhodobým štandardom v zahraničí." M. Morháč dúfa, že novela zákona, ktorá dovoľuje od 1. januára 2015 firmám si uplatniť 25 % svojich R&D výdavkov ako odpočítateľnú položku z daňového základu, je prvým drobným motivačným krokom pre slovenské firmy v tejto oblasti. ZAP SR si stanovil rozvoj aplikovanej vedy, výskumu a inovácií ako jednu zo svojich hlavných priorít. "Do konca roku 2020 chceme pomôcť zvýšiť pomer firemných výdavkov na výskum a vývoj na 1 % z celkových tržieb v automobilovom priemysle," vyčíslil ambiciózny cieľ zväzu jeho prezident.
Ako základný stavebný kameň na dosiahnutie tohto cieľa chcú vybudovať organizáciu, ktorá sa bude profesionálne zaoberať zákazkou na výskum a vývoj od jej prijatia až po samotnú realizáciu. Pre ZAP SR je dôležité založiť Centrum strategického výskumu, vývoja a inovácií priemyslu ako základnú organizačnú jednotku na princípe podnikateľského správania.
Podľa výsledkov prieskumu ZAP SR a KPMG nesú najčastejšie hlavnú zodpovednosť za rozvoj výskumu, vývoja a inovácií v podnikoch na Slovensku najvyšší manažéri, teda výkonný alebo generálny riaditeľ.
Slovenské podniky sa zamýšľajú aj nad spoluprácou s inovatívnymi start-upmi orientovanými na nové technológie. Vladimír Švač dodal: "Tento novodobý fenomén už zavítal aj na Slovensko a štvrtina dodávateľov automobiliek ho víta ako potenciál pre spoluprácu. Bude však veľkou výzvou tieto dva svety prepojiť."
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) vznikol dňa 22. 6. 1993 v Bánovciach nad Bebravou. Je to dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 161 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblastiach: výskum, vývoj, výroba a predaj automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive. Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 200.000 pracovných miest a podieľa sa 26 percentami na celkovom exporte SR.
"Výsledky prieskumu na tému výskum, vývoj a inovácie v automobilovom priemysle potvrdili naše predpoklady, že nás čaká v najbližšom období veľký rozmach v tejto oblasti," zhodnotil na úvod Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR.
Výsledky prieskumu ukázali, že zo 74 zúčastnených dodávateľských firiem má viac ako tretina (35%) z nich na Slovensku vlastné R&D centrum. Ďalšia viac ako pätina (21%) respondentov plánuje do troch rokov takéto centrum zriadiť. Zvyšní respondenti R&D centrum na Slovensku zriadiť neplánujú; v týchto prípadoch je výskum a vývoj zväčša situovaný v materskej spoločnosti v zahraničí. Táto skutočnosť je príležitosť pre hľadanie možností a spôsobov, ako materské spoločnosti presvedčiť, aby investovali do R&D práve v podniku na Slovensku.
Jaroslav Holeček to označuje ako podmienku konkurencieschopnosti: "Dnes už nestačí výrobky iba produkovať, ale subdodávatelia do automobilového priemyslu ich musia sami vyvíjať, zdokonaľovať a zabezpečovať realizáciu ich neustáleho rozvoja."
Nábor nových inžinierskych talentov je jeden z najdôležitejších faktorov rozvoja inovácii v podnikoch. Vladimír Švač z KPMG doplnil: "Dodávateľské firmy v automobilovom odvetví plánujú prijať v najbližšom roku cca 300 výskumno-vývojových pracovníkov pre svoje R&D centrá." (pozn. R&D – výskum a vývoj, z angl. research and development). Až 62 % zo 74 zapojených respondentov do prieskumu však deklarovalo nedostatok inžinierskych talentov. Toto zistenie by malo byť výzvou najmä pre univerzity, kde je potrebné zlepšovanie procesu vzdelávania a napojenie na priemyselnú prax.
Na druhom mieste by podniky pri rozvoji R&D privítali pomoc so získavaním externých finančných prostriedkov pre výskum a vývoj. Finančnú pomoc pri svojom inovačnom úsilí očakávajú zo strany štátu a táto podpora by určite zavážila aj pri presviedčaní materskej spoločnosti o potrebe investícií do výskumu a vývoja na Slovensku.
Martin Morháč, predseda Komisie pre vedu a výskum pri ZAP SR, hovorí: "v porovnaní so svetom máme veľmi malý podiel podnikových výdavkov na výskum a vývoj. Dôvodom je aj fakt, že u nás nie sú daňové úľavy na výdavky v oblasti výskumu a vývoja, čo je dlhodobým štandardom v zahraničí." M. Morháč dúfa, že novela zákona, ktorá dovoľuje od 1. januára 2015 firmám si uplatniť 25 % svojich R&D výdavkov ako odpočítateľnú položku z daňového základu, je prvým drobným motivačným krokom pre slovenské firmy v tejto oblasti. ZAP SR si stanovil rozvoj aplikovanej vedy, výskumu a inovácií ako jednu zo svojich hlavných priorít. "Do konca roku 2020 chceme pomôcť zvýšiť pomer firemných výdavkov na výskum a vývoj na 1 % z celkových tržieb v automobilovom priemysle," vyčíslil ambiciózny cieľ zväzu jeho prezident.
Ako základný stavebný kameň na dosiahnutie tohto cieľa chcú vybudovať organizáciu, ktorá sa bude profesionálne zaoberať zákazkou na výskum a vývoj od jej prijatia až po samotnú realizáciu. Pre ZAP SR je dôležité založiť Centrum strategického výskumu, vývoja a inovácií priemyslu ako základnú organizačnú jednotku na princípe podnikateľského správania.
Podľa výsledkov prieskumu ZAP SR a KPMG nesú najčastejšie hlavnú zodpovednosť za rozvoj výskumu, vývoja a inovácií v podnikoch na Slovensku najvyšší manažéri, teda výkonný alebo generálny riaditeľ.
Slovenské podniky sa zamýšľajú aj nad spoluprácou s inovatívnymi start-upmi orientovanými na nové technológie. Vladimír Švač dodal: "Tento novodobý fenomén už zavítal aj na Slovensko a štvrtina dodávateľov automobiliek ho víta ako potenciál pre spoluprácu. Bude však veľkou výzvou tieto dva svety prepojiť."
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) vznikol dňa 22. 6. 1993 v Bánovciach nad Bebravou. Je to dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 161 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblastiach: výskum, vývoj, výroba a predaj automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive. Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 200.000 pracovných miest a podieľa sa 26 percentami na celkovom exporte SR.