|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. decembra 2009
Autobusoví dopravcovia budú platiť nižšie mýto
Autobusoví dopravcovia budú od začiatku roku 2010 platiť zhruba o polovicu nižšie mýto nielen v prímestskej, ale aj diaľkovej, chartrovej a zájazdovej doprave. Zľavy za používanie spoplatnených ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) - Autobusoví dopravcovia budú od začiatku roku 2010 platiť zhruba o polovicu nižšie mýto nielen v prímestskej, ale aj diaľkovej, chartrovej a zájazdovej doprave. Zľavy za používanie spoplatnených komunikácií majú v tomto prípade predstavovať 40 %, 46 % a 67,6 % v závislosti od emisnej triedy, čiže veku autobusov. Vyplýva to zo schváleného návrhu nového nariadenia vlády o výške sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Návrh nariadenia predložil na zasadnutie vlády minister dopravy Ľubomír Vážny.
Ministerstvo dopravy chce tak znížiť dopady platenia mýta na očakávané zvýšenie ceny prímestskej autobusovej dopravy. Náklady na ňu sa mali od budúceho roku zvýšiť kvôli mýtu pôvodne o 9,6 %, po znížení sadzieb by sa mal rast nákladov zmierniť na 4,5 %. Nariadenie vlády má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2010, kedy začne fungovať elektronický výber mýta na spoplatnených 2 032 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton budú na diaľniciach a rýchlocestách platiť mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy budú platiť za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné vozidlá budú na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platiť 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy zaplatia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.
"Potrebné je zdôrazniť to, že došlo k naplneniu prísľubu predsedu vlády a k jeho následnej dohode s predsedami vyšších územných celkov. Znížili sme sadzby pre všetky autobusy, nielen pre prímestskú dopravu, ale aj pre všetky diaľkové, chartrové a zájazdové," povedal po zasadnutí vlády minister Vážny. O koľko zvýši platenie mýta cenu autobusovej dopravy, je podľa neho otázne, lebo cena v prímestskej doprave je tvorená na základe dohôd so samosprávnymi krajmi.
Vážny odkázal autobusovým dopravcom a krajom, aby sa pozreli do vlastnej kuchyne a reagovali na možné zvýšenie ceny aj takým spôsobom, že budú hľadať rezervy. Dopravcovia, ak nechcú platiť mýto, nemusia podľa ministra dopravy využívať spoplatnené cesty. "Každá krajina, ktorá chce stavať diaľnice, musí mýtny systém vytvoriť. Zmyslom mýta je vytvoriť zdroje na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest," dodal Vážny. Ako ďalej povedal, ceny sa budú prehodnocovat o dva roky podľa skutočných nákladov. "Ak budú jazdiť bez platenia mýta, budú platiť pokuty," varoval Vážny. Minister je pripravený riešiť nielen zníženie sadzieb mýta pre autobusy, ale aj určité pravidlá hry z dôvodu vyššieho komfortu pre kraje. "Zatiaľ som námet nedostal," dodal.
Ministrovi sa nepozdáva, že by autobusy platili mýto v plnej výške a tieto náklady by sa im následne kompenzovali z výberu mýta. Znížilo by to totiž príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti a podľa Vážneho by to bolo aj v rozpore s európskymi smernicami o mýte. Iní autobusoví dopravcovia by boli diskriminovaní, keďže samosprávne kraje nemajú zmluvy so všetkými dopravcami. "Mýto musí byť nediskriminačné, a preto nemôžeme na takéto riešenie pristúpiť," uviedol Vážny.
"Úprava sadzieb bola uskutočnená tak, aby sa zvýhodnili ekologické vozidlá. Uvedeným sa vytvorí dostatočný tlak na dopravcov a objednávateľov výkonov vo verejnom záujme, aby sa doprava vykonávala ekologickými vozidlami," zdôvodnilo nariadenie ministerstvo dopravy. Sadzby závisia od emisných limitov autobusov a použitej dopravnej cesty. Nariadenie nebude mať podľa rezortu dopravy dopad na rozpočty samosprávnych krajov, ktoré financujú prímestskú autobusovú dopravu. Znížením sadzieb majú kraje, tvrdí ministerstvo dopravy, dostatočný priestor na optimalizáciu cestovných poriadkov, harmonizáciu s regionálnymi železnicami a prehodnotenie ekonomicky oprávnených nákladov.
Automobily kategórie M1, ani keď majú hmotnosť nad 3,5 tony, napríklad obytné prívesy, v súčasnosti nepodliehajú spoplatneniu. Jazdná súprava tvorená vozidlom kategórie M1 a prípojným vozidlom spoplatneniu rovnako nepodlieha. Tieto vozidlá nie sú ani nákladnými vozidlami ani autobusmi a nemajú stanovenú sadzbu mýta.
SITA
Ministerstvo dopravy chce tak znížiť dopady platenia mýta na očakávané zvýšenie ceny prímestskej autobusovej dopravy. Náklady na ňu sa mali od budúceho roku zvýšiť kvôli mýtu pôvodne o 9,6 %, po znížení sadzieb by sa mal rast nákladov zmierniť na 4,5 %. Nariadenie vlády má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2010, kedy začne fungovať elektronický výber mýta na spoplatnených 2 032 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton budú na diaľniciach a rýchlocestách platiť mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy budú platiť za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné vozidlá budú na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platiť 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy zaplatia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.
"Potrebné je zdôrazniť to, že došlo k naplneniu prísľubu predsedu vlády a k jeho následnej dohode s predsedami vyšších územných celkov. Znížili sme sadzby pre všetky autobusy, nielen pre prímestskú dopravu, ale aj pre všetky diaľkové, chartrové a zájazdové," povedal po zasadnutí vlády minister Vážny. O koľko zvýši platenie mýta cenu autobusovej dopravy, je podľa neho otázne, lebo cena v prímestskej doprave je tvorená na základe dohôd so samosprávnymi krajmi.
Vážny odkázal autobusovým dopravcom a krajom, aby sa pozreli do vlastnej kuchyne a reagovali na možné zvýšenie ceny aj takým spôsobom, že budú hľadať rezervy. Dopravcovia, ak nechcú platiť mýto, nemusia podľa ministra dopravy využívať spoplatnené cesty. "Každá krajina, ktorá chce stavať diaľnice, musí mýtny systém vytvoriť. Zmyslom mýta je vytvoriť zdroje na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest," dodal Vážny. Ako ďalej povedal, ceny sa budú prehodnocovat o dva roky podľa skutočných nákladov. "Ak budú jazdiť bez platenia mýta, budú platiť pokuty," varoval Vážny. Minister je pripravený riešiť nielen zníženie sadzieb mýta pre autobusy, ale aj určité pravidlá hry z dôvodu vyššieho komfortu pre kraje. "Zatiaľ som námet nedostal," dodal.
Ministrovi sa nepozdáva, že by autobusy platili mýto v plnej výške a tieto náklady by sa im následne kompenzovali z výberu mýta. Znížilo by to totiž príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti a podľa Vážneho by to bolo aj v rozpore s európskymi smernicami o mýte. Iní autobusoví dopravcovia by boli diskriminovaní, keďže samosprávne kraje nemajú zmluvy so všetkými dopravcami. "Mýto musí byť nediskriminačné, a preto nemôžeme na takéto riešenie pristúpiť," uviedol Vážny.
"Úprava sadzieb bola uskutočnená tak, aby sa zvýhodnili ekologické vozidlá. Uvedeným sa vytvorí dostatočný tlak na dopravcov a objednávateľov výkonov vo verejnom záujme, aby sa doprava vykonávala ekologickými vozidlami," zdôvodnilo nariadenie ministerstvo dopravy. Sadzby závisia od emisných limitov autobusov a použitej dopravnej cesty. Nariadenie nebude mať podľa rezortu dopravy dopad na rozpočty samosprávnych krajov, ktoré financujú prímestskú autobusovú dopravu. Znížením sadzieb majú kraje, tvrdí ministerstvo dopravy, dostatočný priestor na optimalizáciu cestovných poriadkov, harmonizáciu s regionálnymi železnicami a prehodnotenie ekonomicky oprávnených nákladov.
Automobily kategórie M1, ani keď majú hmotnosť nad 3,5 tony, napríklad obytné prívesy, v súčasnosti nepodliehajú spoplatneniu. Jazdná súprava tvorená vozidlom kategórie M1 a prípojným vozidlom spoplatneniu rovnako nepodlieha. Tieto vozidlá nie sú ani nákladnými vozidlami ani autobusmi a nemajú stanovenú sadzbu mýta.
SITA