|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. januára 2015
Autobusové licencie chcú meniť v NR SR kvôli trom novelam naraz
Linkový autobus spoločnosti RegioJet
Zdieľať
Linkový autobus spoločnosti RegioJet Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 13. januára (TASR) – Pravidlá pri udeľovaní licencií na diaľkové autobusové linky chcú upraviť viacerí opoziční poslanci naraz. Do parlamentu sú tak predložené tri novely zákona o cestnej doprave, ktorý sa touto problematikou zaoberá. Národná rada (NR SR) by mala o novelách diskutovať na najbližšej schôdzi, ktorá má naplánovaný začiatok na 27. januára. Jednu novelu navrhuje nezaradený poslanec Miroslav Beblavý, druhú rovnako nezaradený poslanec Martin Chren a tretiu pripravila dvojica členov strany SaS, Jana Kiššová a Ľubomír Galko. Všetci takto reagujú na aktuálnu situáciu týkajúcu sa novej diaľkovej autobusovej linky z Bratislavy do Banskej Bystrice, o ktorú žiada dopravca RegioJet.
Súčasný zákon totiž podľa Beblavého v podstate umožňuje vyšším územným celkom (VÚC) ľubovoľne dávať či odmietať licencie dopravcom. A to aj takým, ktorí spĺňajú všetky podmienky. "Považujem to za nesprávne aj nezmyselné," zdôraznil poslanec. Podľa neho by mali ľudia, súťaž a konkurencia rozhodovať o tom, kto má prevádzkovať diaľkovú autobusovú dopravu a nie úradníci a politici. Zároveň vidí v takomto kroku nelogickosť, keďže diaľkové autobusy kraje nedotujú, ako je to v prípade prímestských spojov.
V novele preto navrhuje dve zmeny. Prvou je, že licencia na diaľkovú autobusovú dopravu sa po splnení podmienok stáva nárokovateľnou. To dnes podľa Beblavého v zákone úplne presne upravené nie je a podmienky sa týkajú napríklad technického stavu vozidiel. Druhou zmenou je vypustiť zo zákona bod, ktorý umožňuje krajom voľnú úvahu pri tom, ako licenciu udelia.
Podobne na tento problém zareagoval aj Chren. Svojou novelou chce zaviesť do praxe, aby žiadateľ získal licenciu na diaľkovú autobusovú linku automaticky, ak sa v žiadosti zaviaže, že na jej prevádzku nebude žiadať dotácie a príspevky od štátu alebo samosprávy. "Ak by o nejakú formu podpory požiadal, licencia by mu zanikla a musel by o ňu znova žiadať v štandardnom konaní," priblížil Chren.
Ďalej chcú zo zákona vypustiť možnosť dopravného správneho
Dvojica poslancov za stranu SaS chce novelou zmeniť v zákone o cestnej doprave predovšetkým tie časti, ktoré sú podľa zákonodarcov nepresné, zneužiteľné a dávajú neprimeranú právomoc dopravnému správnemu orgánu. Navrhujú určiť podmienky, kedy sa licencia neudelí, čiže v ostatných prípadoch by mala nárokovateľný charakter.
Ďalej chcú zo zákona vypustiť možnosť dopravného správneho orgánu ukladať žiadateľovi nezmyselné povinnosti, ktoré by mal vyriešiť trh a takisto chcú zúžiť okruh dôvodov, pre ktoré možno licenciu odňať. Takto chcú poslanci otvoriť konkurenčné prostredie a zabrániť zneužívaniu zákona pri udeľovaní licencií na jednotlivé autobusové linky.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR