|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. apríla 2010
Autobusári požadujú rovnosť so železnicami
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) žiada zrovnoprávnenie podmienok v autobusovej doprave so železničnou osobnou prepravou. Prezident autobusového zväzu George ...
Zdieľať
George Trabelssie
Foto: SITA/Richard Nemec BRATISLAVA 21. apríla (WEBNOVINY) - Zväz autobusovej dopravy (ZAD) žiada zrovnoprávnenie podmienok v autobusovej doprave so železničnou osobnou prepravou. Prezident autobusového zväzu George Trabelssie označil za nespravodlivé, keď štát dotuje prepravu cestujúcich po železnici bez obmedzenia vzdialenosti a v prípade autobusovej dopravy je podpora obmedzená na prímestskú prepravu do 100 kilometrov. Prímestské autobusové spoje financujú samosprávne kraje na základe zmlúv s dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Tento stav podľa Trabelssieho vytvára nerovné podmienky v podnikaní na dopravnom trhu, je v rozpore s európskymi pravidlami, ale nikto to nerieši.
Výška dotácií pre železničnú a autobusovú dopravu v porovnaní s ich výkonmi je nerovnomerný. Šéf autobusového zväzu porovnáva, že štát dáva na železnice ročne zhruba trikrát viac ako na autobusovú dopravu, tá má však približne dvakrát vyššie výkony ako železničná. Autobusy ročne prepravia okolo 100 mil. a železnice zhruba 45 mil. cestujúcich. "Tak je systém nastavený, nie je vôľa to zmeniť a zrušiť. Sme ticho a hovoríme, dobre, zrušíme spoje," dodal Trabelssie.
Ceny železničnej dopravy, silno dotovanej štátom, sú podľa neho značne podhodnotené. Autobusová doprava jej po zavedení mýta už nemôže tak konkurovať. "V prímestskej doprave nám mýto dotuje vyšší územný celok. Štát platí štátu, ale nám je to jedno," tvrdí Trabelssie. Či sa podľa neho cena nafty zvýši alebo zníži, výšku cestovného určuje predseda samosprávneho kraja a dopláca rozdiel. Buď cenu zvýši, alebo viac doplatí.
"Vlak z Košíc do Bratislavy môže mať nižšiu cenu cestovného, dostane od štátu rozdiel. Autobus na tejto trase nemôže mať nižšiu cenu, lebo nedostane ani halier. A dokonca musí platiť mýto," hnevá sa Trabelssie. Autobusové linky nad 100 kilometrov sú podľa neho bez dotácie stratové. Ako dodal, v minulosti sa autobusovým dopravcom ešte ekonomicky oplatilo čiastočne dotovať diaľkovú prepravu. Teraz sa skôr vyplatí zaplatiť nevyužitého vodiča doma za 60 % mzdy.
Autobusové spoločnosti dosahujú podľa Trabelssieho po zohľadnení dotácie na prímestskú dopravu mieru regulovaného zisku na úrovni 3 % až 4 % z tržieb. Sú to zdroje na rozvoj, obnovu autobusov. Samotná nedotovaná diaľková doprava je stratová. Cestujúcich v autobusoch síce celkovo ubúda, ale vraj nie výrazne. Pokles je porovnateľný s minulým rokom, hovorí Trabelssie. V čase krízy, keď sa ľudia uskromňujú, strácajú prácu, majú nižšie mzdy, či predávajú autá, sa podľa neho časť z nich opäť vracia do autobusov.
SITA
Výška dotácií pre železničnú a autobusovú dopravu v porovnaní s ich výkonmi je nerovnomerný. Šéf autobusového zväzu porovnáva, že štát dáva na železnice ročne zhruba trikrát viac ako na autobusovú dopravu, tá má však približne dvakrát vyššie výkony ako železničná. Autobusy ročne prepravia okolo 100 mil. a železnice zhruba 45 mil. cestujúcich. "Tak je systém nastavený, nie je vôľa to zmeniť a zrušiť. Sme ticho a hovoríme, dobre, zrušíme spoje," dodal Trabelssie.
Ceny železničnej dopravy, silno dotovanej štátom, sú podľa neho značne podhodnotené. Autobusová doprava jej po zavedení mýta už nemôže tak konkurovať. "V prímestskej doprave nám mýto dotuje vyšší územný celok. Štát platí štátu, ale nám je to jedno," tvrdí Trabelssie. Či sa podľa neho cena nafty zvýši alebo zníži, výšku cestovného určuje predseda samosprávneho kraja a dopláca rozdiel. Buď cenu zvýši, alebo viac doplatí.
"Vlak z Košíc do Bratislavy môže mať nižšiu cenu cestovného, dostane od štátu rozdiel. Autobus na tejto trase nemôže mať nižšiu cenu, lebo nedostane ani halier. A dokonca musí platiť mýto," hnevá sa Trabelssie. Autobusové linky nad 100 kilometrov sú podľa neho bez dotácie stratové. Ako dodal, v minulosti sa autobusovým dopravcom ešte ekonomicky oplatilo čiastočne dotovať diaľkovú prepravu. Teraz sa skôr vyplatí zaplatiť nevyužitého vodiča doma za 60 % mzdy.
Autobusové spoločnosti dosahujú podľa Trabelssieho po zohľadnení dotácie na prímestskú dopravu mieru regulovaného zisku na úrovni 3 % až 4 % z tržieb. Sú to zdroje na rozvoj, obnovu autobusov. Samotná nedotovaná diaľková doprava je stratová. Cestujúcich v autobusoch síce celkovo ubúda, ale vraj nie výrazne. Pokles je porovnateľný s minulým rokom, hovorí Trabelssie. V čase krízy, keď sa ľudia uskromňujú, strácajú prácu, majú nižšie mzdy, či predávajú autá, sa podľa neho časť z nich opäť vracia do autobusov.
SITA