Autá s hybridným motorom ponúkajú dva zdroje pohonu
Dva zdroje pohonu namiesto jedného ponúkajú autá, poháňané hybridnými motormi, ktoré dnes predstavili pred Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR).
Hlavným princípom tejto ...
BRATISLAVA 4. júna (WEBNOVINY) - Dva zdroje pohonu namiesto jedného ponúkajú autá, poháňané hybridnými motormi, ktoré dnes predstavili pred Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR).
Hlavným princípom tejto technológie je kombinácia klasického benzínového motoru s elektromotorom. "Tie navzájom spolupracujú takým spôsobom, že to vodič ani neregistruje," uviedol pre agentúru SITA Marián Hoffer zo spoločnosti Toyota Motor Slovakia. Ako spresnil, pre hybridné motory platia dve základné pravidlá. "Keď naštartujete vozidlo, ide v elektrickom móde až kým sa nerozbehnete na rýchlosť štyridsať kilometrov za hodinu. Vtedy má nulovú spotrebu a nulové emisie. Nad 40 kilometrov za hodinu sa zapína benzínový motor, ktorý v tomto momente preberá funkciu hlavného motora a v prípade prudkej akcelerácie, povedzme pri deväťdesiatke, keď prudko zašliapnete pedál, zohrá elektromotor podpornú úlohu - má obrovský krútiaci moment už od nulových otáčok a vozidlo tak plynulo zrýchľuje. Keď zastavíte na križovatke, benzínový pohon sa vypína a vozidlo prejde do elektrického režimu," prezradil Hoffer. Elektrický motor pritom netreba dobíjať "zo zásuvky". "Elektrina sa dobíja interne z benzínového motora," dodal. V priestoroch bratislavského ministerstva životného prostredia dnes predstavili autá s hybridnými motormi. Autor: Marek Lelovič
Na Slovensku jazdí v súčasnosti približne 1,9 milióna automobilov. Od roku 1990 do roku 2004 narástol pritom ich počet podľa MŽP SR o 17 percent. Priemer emisií nových vozidiel je vo Švédsku 200 gramov kysličníka uhličitého na kilometer (CO2/km) a v Portugalsku 144 gramov. Na Slovensku malo 68 751 nových áut registrovaných v roku 2006 emisný priemer 144,76 gramu kysličníka uhličitého na kilometer.
"Z technického hľadiska je najvýhodnejšie, aby motory, ktoré sa naštartujú mali čo najnižšie množstvo vypúšťaných emisií. Z tohto hľadiska sú hybridné motory perspektívne. Takisto je potrebné, aby boli aj cenovo prispôsobené kúpyschopnosti obyvateľstva. Každý motor, ktorý sa naštartuje, vypúšťa emisie a z hľadiska čistoty ovzdušia je neprijateľný, preto treba, aby sme ich v súvislosti s legislatívou Európskej únie tlačili čo najnižšie. Predpokladáme, že okolo 120 gramov (kysličníka uhličitého) na kilometer ale
bo nižšie," doplnil riaditeľ Odboru ochrany ovzdušia a zmeny klímy MŽP SR Peter Solčanský.
SITA