Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

05. apríla 2016

Apríl bude pre Volkswagen v súvislosti s emisným škandálom kritický



Apríl bude pre automobilový koncern Volkswagen kritický, keďže práve tento mesiac obsahuje viaceré rozhodujúce termíny. Agentúra DPA prináša súhrnný prehľad toho, čo VW v ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Wolfsburg 5. apríla (TASR) - Apríl bude pre automobilový koncern Volkswagen kritický, keďže práve tento mesiac obsahuje viaceré rozhodujúce termíny. Agentúra DPA prináša súhrnný prehľad toho, čo VW v apríli čaká.


VW už niekoľko mesiacov hľadá technické riešenia pre zmanipulované dieselové vozidlá v USA, ktoré by uspokojili tamojší Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA). Súčasťou dohody bude s najväčšou pravdepodobnosťou aj odkúpenie áut. Otázka však znie, koľko z celkovo 580.000 zmanipulovaných dieselov bude musieť koncern odkúpiť.

Šéf koncernu Matthias Müller ešte začiatkom roka označil odkúpenie 100.000 vozidiel za prijateľnú možnosť. Nie je však vylúčené, že bude musieť kúpiť všetky zmanipulované vozidlá, ak sa nenájde technické riešenie. Pokiaľ by sa tak stalo, pri priemernej cene 20.000 USD (17.574,69 eura) za kus by VW zaplatil celkovo 11,6 miliardy USD.

Ďalšie náklady hrozia vo forme civilnej žaloby od ministerstva spravodlivosti, v rámci ktorej by sa pokuta mohla vyšplhať až na 45 miliárd USD. K tomu by mohla pribudnúť aj suma, ktorú schváli samotný súd, a mohlo by ísť o maximálnu sankciu vo výške 18 miliárd USD. V oboch prípadoch ide len o teoreticky možné sumy, keďže VW sa zrejme bude snažiť o mimosúdne vyrovnanie.

Kľúčovou osobou bude sudca Charles Breyer, keďže na jeho stole pristála nielen žaloba ministerstva spravodlivosti, ale aj ostatné civilné žaloby od finančného dozoru FTC, jednotlivých štátov, majiteľov vozidiel a predajcov. Breyer dal koncernu a úradom ultimátum do 21. apríla, kedy majú predložiť riešenie. V opačnom prípade sa už v lete otvorí riadny súdny proces.

Dôležitým termínom je 28. apríl, keď VW predloží výsledky hospodárenia. Dovtedy by mala byť jasná výška rezerv pre hroziace pokuty. Od toho sa bude odvíjať aj úsporný program a prípadné prepúšťanie, ako aj možné zníženie či dokonca rušenie dividend pre najväčších akcionárov, ako Porsche SE, štátny fond z Kataru a spolkovú krajinu Dolné Sasko.

Akcionári sa musia obávať nielen o svoje dividendy, ale aj o celkovú kapitálovú silu koncernu. Z hľadiska čistej likvidity, čiže hotovosti bez dlhov, je pre VW magickou hranicou 20 miliárd eur, ktorú koncern nesmie podliezť. V opačnom prípade by to ohrozilo jeho úverovú dôveryhodnosť a akýkoľvek úver by sa následne predražil.

Tento mesiac má byť zverejnená aj predbežná správa o internom vyšetrovaní emisného škandálu. Advokátska kancelária Jones Day vyhodnocovala dokumenty, emaily a telefonáty a vypočúvala zamestnancov. Pre žaloby proti VW a trestnoprávne stíhanie je rozhodujúca otázka, kto všetko o manipulácii softvéru vedel. Z pohľadu koncernu by bolo najlepšie, keby vyšetrovatelia nenašli žiadneho zodpovedného v najvyššom vedení. V opačnom prípade sa totiž konanie predstavenstva na súdoch obvykle považuje za konanie celej spoločnosti, a to by vyšlo poriadne draho.

Súdne procesy hrozia VW aj v Nemecku. Akcionári žalujú koncern a žiadajú odškodnenie za straty, ktoré im priniesol prepad kurzov akcií. Týmito žalobami sa bude zaoberať Krajinský súd v Braunschweigu, ktorý na začiatku apríla evidoval viac než 80 jednotlivých žalôb. Súd pravdepodobne pripustí jednu žalobu, ktorá bude slúžiť ako vzor pre ostatné prípady.

(1 EUR = 1,1380 USD)

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
EÚ by podľa talianskeho ministra mala vracať migrantov do ich vlasti
<< predchádzajúci článok
Turecká polícia zadržala trojicu mužov podozrivých z prípravy atentátu