|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. októbra 2013
Ani oživenie automobilového priemyslu nemôže dnes Detroitu pomôcť
Pohľad na Detroit z Grand River
Zdieľať
Pohľad na Detroit z Grand River Foto: TASR/AP
Detroit 6. októbra (TASR) - Zatiaľ čo americkým automobilkám sa opätovne darí, kolíska amerického automobilového priemyslu v júli tohto roka vyhlásila bankrot. Tento paradox má podľa denníka Detroit Free Press viacero dôvodov.Hlavným dôvodom je podľa denníka postupné znižovanie počtu obyvateľov mesta, ktoré sa začalo ešte v 50. rokoch minulého storočia. V tom období mal Detroit 1,85 milióna obyvateľov, zatiaľ čo dnes je ich zhruba 700.000. Navyše tí, ktorí v meste ešte ostali, sú vzdelanostne na tom v priemere horšie než obyvatelia predmestí Detroitu. To znamená aj menšiu šancu získať prácu.
K úbytku obyvateľov mesta sa pridalo aj zavádzanie automatizácie výrobných procesov a rýchly rast produktivity v automobilkách a dodávateľských firmách v regióne. Tým sa znížil dopyt firiem po nových zamestnancoch. Zatiaľ čo v roku 1978 zamestnával automobilový priemysel v Detroite a na jeho predmestiach viac než 250.000 ľudí, do roku 2009 klesol ich počet na 75.000. Dokonca aj dnes, po opätovnom oživení automobilovej výroby, ich počet podľa Ann Arborovej z Centra pre výskum automobilového sektora dosahuje menej než 100.000. Počet zamestnancov firiem General Motors, Chysler a Ford spolu v celých USA klesol od roku 2001 do minulého roka zo 409.000 na 187.000 a v štáte Michigan z 214.000 na 109.000.
Aj keď podiel pracovných miest tvorených tromi automobilkami na celkovom počte pracovných pozícií v štáte Michigan je dnes o niečo vyšší než pred krízou v rokoch 2008-2009, samotní obyvatelia Detroitu z toho veľa nemajú. Podľa konzultanta Jona Gabrielsena sa automobilový priemysel na pracovných miestach priamo v Detroite podieľa len 4 %. Na rozdiel od mesta na predmestiach tvorí tento priemysel až 11 % pracovných miest.
Ford má centrálu a s ňou aj viaceré prevádzky v oblasti Dearbornu západne od Detroitu a Chrysler má zasa centrálu a technologické centrum v Auburn Hills, takmer 50 kilometrov severne od mesta. Podobne aj výskumné a technologické centrá iných firiem ako Toyota, Nissan a veľkých dodávateľov ako Bosch, Denso, Lear a BorgWagner sú mimo mesta Detroit. "Zhruba 95 % pracovných miest v automobilovom priemysle je mimo mesta," dodal Gabrielson.
Firmy síce aj naďalej pokračujú v určitých investíciách a podpore, avšak tento priemysel, ktorý sa stal synonymom Detroitu, nedokáže mesto zachrániť. Už preto nie, že nemôže poskytnúť mimoriadne veľký počet nových pracovných miest v tradičných závodoch. Mesto tak nie je schopné dostať z finančnej priepasti prepojenej s nedostatkom vhodných pracovných miest, klesajúcim počtom obyvateľov a daňovej základne.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR