|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. decembra 2019
ANALÝZA: Rozdiely medzi školami nie sú len pre rómske deti
Rodinné zázemie pomerne výrazne ovplyvňuje úspešnosť deviatakov v testovaní z matematiky. Zanedbateľný nie je ani príjem domácností. Čím viac peňazí ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Pavol Ďurčo
Bratislava 15. decembra (TASR) - Rodinné zázemie pomerne výrazne ovplyvňuje úspešnosť deviatakov v testovaní z matematiky. Zanedbateľný nie je ani príjem domácností. Čím viac peňazí majú rodičia a čím majú vyššie vzdelanie, tým sú ich deti úspešnejšie. Aj to vyplýva z najnovšej analýzy Inštitútu finančnej politiky (IFP) Ministerstva financií SR, ktorý sa hlbšie pozrel na nedávne výsledky testovania žiakov T9. TASR o tom informoval tlačový odbor rezortu financií.Tak ako vyššie vzdelanie a príjem rodičov výsledky detí ovplyvňujú pozitívne, platí to aj opačne. Deti zo znevýhodneného prostredia sú na tom s výsledkami horšie. Žiaci bez ohľadu na typ znevýhodnenia dosiahli v teste 34-percentnú priemernú úspešnosť, zatiaľ čo ostatní žiaci dosiahli v priemere 59 percent. Najhoršie výsledky však dosiahli deti s dvojitým znevýhodnením. Teda ich rodiny sú odkázané na pomoc v hmotnej núdzi a zároveň patria k marginalizovanej rómskej komunite. Ich úspešnosť je približne 23 percent.
"Naša analýza sa zamerala na kvantifikáciu zaostávania znevýhodnených žiakov a veličín, pri ktorých sa priemerná úspešnosť mení. Takisto sme chceli zistiť, do akej miery sú rozdiely medzi školami v dôsledku rozdielneho rodinného zázemia žiakov, ktorí ich navštevujú," povedal Juraj Cenker z Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR. Z analýzy vyplýva, že deviataci z chudobných rómskych rodín najviac zaostávajú za svojimi rovesníkmi vo väčších školách. Pomerne výrazný vplyv na výsledky má aj počet detí v triede. S rastúcim počtom žiakov má priemerná úspešnosť tendenciu mierne sa zvyšovať, to však neplatí pre skupinu žiakov s dvojitým znevýhodnením.
Priemerná úspešnosť deviatakov klesá aj s rastúcim podielom sociálne znevýhodnených spolužiakov. Žiaci v zmiešaných školách dosahujú nižšiu priemernú úspešnosť s rastúcim podielom znevýhodnených žiakov na škole. Najväčší prepad v očakávanej úspešnosti pre všetkých žiakov nastáva, keď podiel žiakov so znevýhodnením na škole prekročí hranicu 20 percent.
"Naším odporúčaním je v prvom rade lepšia identifikácia sociálneho znevýhodnenia vo vzdelávaní. Napríklad analýza preukázala, že okrem detí z rodín s dvojitým znevýhodnením aj deti z neúplných rodín dosahujú nižšie výsledky. Náš súčasný systém podpory pre vzdelávanie sociálne znevýhodnených detí však s týmito charakteristikami nepočíta," zdôraznil Cenker.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR