|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. novembra 2010
Analýza financovania D1 cez PPP mala byť zmanipulovaná
Analýza financovania výstavby a prevádzky piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom bola podľa ministerstva dopravy zmanipulovaná v prospech použitia ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 22. novembra (WEBNOVINY) - Analýza financovania výstavby a prevádzky piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom bola podľa ministerstva dopravy zmanipulovaná v prospech použitia súkromných zdrojov cez prvý balík PPP. Ministerstvo dopravy preto podalo na Generálnu prokuratúru SR trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, pre agentúru SITA to v pondelok potvrdil Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy. "Predmetnú vec prokurátorka Generálnej prokuratúry SR odstúpila vecne príslušnej prokuratúre, ktorou je Úrad špeciálnej prokuratúry. Táto vec tam prišla do podateľne v piatok 19. novembra. V súčasnosti čaká na pridelenie prokurátorovi," informoval v pondelok agentúru SITA hovorkyňa generálneho prokurátora Svetlana Močková.
Podľa materiálu, ktorý na objednávku bývalého vedenia ministerstva dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) vypracovala spoločnosť Wood Company, malo byť financovanie 75 kilometrov diaľnice cez PPP oproti bežnému verejnému obstarávaniu drahšie o 500 mil. eur. Upravená analýza podľa Tuchschera už uvádzala, že použitie formy PPP bude drahšie len o 30 mil. eur. "Na základe zmanipulovanej analýzy vláda dostala mylnú informáciu," uviedol Tuchscher. Vláda Roberta Fica potom schválila štvrtý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s., ktorá mala prvý balík PPP pôvodne realizovať.
Terajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) koncom augusta však nepredĺžil šiesty termín na finančné uzavretie projektu, čím koncesná zmluva stratila platnosť. Rezort dopravy neskôr udelil koncesionárovi zmluvnú pokutu vo výške 10 mil. eur pre nesplnenie záväzku zabezpečiť financovanie výstavby diaľnice. Pokiaľ ide o tretí balík PPP na výstavbu úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom, ministerstvo dopravy podľa Tuchschera zatiaľ nezistilo či mohli byť informácie o financovaní projektu tiež dodatočne zmanipulované. "Ak niečo zistíme, budeme konať," dodal Tuchscher.
Poslanec za Smer-SD a exminister dopravy Ľubomír Vážny spája podanie trestného oznámenia s vrcholiacou kampaňou pred komunálnymi voľbami. Vážny v nich kandiduje za primátora Banskej Bystrice. "Zároveň sú si však vedomí, že podanie je len politickou hrou, bez riadneho zdôvodnenia a preukázania vzniknutej škody, čo však po komunálnych voľbách už voličov nebude zaujímať," dodal bývalý minister dopravy na adresu nominantov KDH vo vedení ministerstva dopravy. Vážny sa chce k tejto téme vrátiť po komunálnych voľbách aj s prípadným právnym úkonom.
Trestné podanie by bolo podľa neho vhodné na zástupcov KDH v rezorte dopravy, a to napríklad za zastavenie projektu PPP. Slovensku, tvrdí Vážny, tak vznikla škoda 127,25 mil. eur. Odvolal sa pritom na výpočet Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline, keď spomínaná suma zahŕňa stratu z výberu mýta, škody pri dopravných nehodách a straty z prevádzkových nákladov. Vážny dodal, že SR mohla na zrušenom projekte PPP ušetriť 2,9 mld. eur, keď koncesionár navrhol zníženie ročnej splátky štátu za výstavbu a prevádzku diaľnice z 289 mil. na 190 mil. eur.
"Začínam mať pocit, že som zodpovedný už aj za to, že dnes na Slovensku prší. Ak by boli komunálne voľby o mesiac, určite by súčasná inkvizícia na ministerstve dopravy pripravila žalobu na trest smeti na škripci," dodal Vážny. Je preňho zarážajúce, z čoho všetkého ho chce súčasná vládna koalícia obviniť.
Podľa materiálu, ktorý na objednávku bývalého vedenia ministerstva dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) vypracovala spoločnosť Wood Company, malo byť financovanie 75 kilometrov diaľnice cez PPP oproti bežnému verejnému obstarávaniu drahšie o 500 mil. eur. Upravená analýza podľa Tuchschera už uvádzala, že použitie formy PPP bude drahšie len o 30 mil. eur. "Na základe zmanipulovanej analýzy vláda dostala mylnú informáciu," uviedol Tuchscher. Vláda Roberta Fica potom schválila štvrtý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s., ktorá mala prvý balík PPP pôvodne realizovať.
Terajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) koncom augusta však nepredĺžil šiesty termín na finančné uzavretie projektu, čím koncesná zmluva stratila platnosť. Rezort dopravy neskôr udelil koncesionárovi zmluvnú pokutu vo výške 10 mil. eur pre nesplnenie záväzku zabezpečiť financovanie výstavby diaľnice. Pokiaľ ide o tretí balík PPP na výstavbu úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom, ministerstvo dopravy podľa Tuchschera zatiaľ nezistilo či mohli byť informácie o financovaní projektu tiež dodatočne zmanipulované. "Ak niečo zistíme, budeme konať," dodal Tuchscher.
Poslanec za Smer-SD a exminister dopravy Ľubomír Vážny spája podanie trestného oznámenia s vrcholiacou kampaňou pred komunálnymi voľbami. Vážny v nich kandiduje za primátora Banskej Bystrice. "Zároveň sú si však vedomí, že podanie je len politickou hrou, bez riadneho zdôvodnenia a preukázania vzniknutej škody, čo však po komunálnych voľbách už voličov nebude zaujímať," dodal bývalý minister dopravy na adresu nominantov KDH vo vedení ministerstva dopravy. Vážny sa chce k tejto téme vrátiť po komunálnych voľbách aj s prípadným právnym úkonom.
Trestné podanie by bolo podľa neho vhodné na zástupcov KDH v rezorte dopravy, a to napríklad za zastavenie projektu PPP. Slovensku, tvrdí Vážny, tak vznikla škoda 127,25 mil. eur. Odvolal sa pritom na výpočet Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline, keď spomínaná suma zahŕňa stratu z výberu mýta, škody pri dopravných nehodách a straty z prevádzkových nákladov. Vážny dodal, že SR mohla na zrušenom projekte PPP ušetriť 2,9 mld. eur, keď koncesionár navrhol zníženie ročnej splátky štátu za výstavbu a prevádzku diaľnice z 289 mil. na 190 mil. eur.
"Začínam mať pocit, že som zodpovedný už aj za to, že dnes na Slovensku prší. Ak by boli komunálne voľby o mesiac, určite by súčasná inkvizícia na ministerstve dopravy pripravila žalobu na trest smeti na škripci," dodal Vážny. Je preňho zarážajúce, z čoho všetkého ho chce súčasná vládna koalícia obviniť.