|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. augusta 2016
ANALÝZA: Dopyt po prímestskej autobusovej doprave klesol od roku 2006
Na archívnej snímke kontrolný deň výstavby prestupných terminálov Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) na železničnej stanici v Pezinku v stredu 24. júla 2013.
Zdieľať
Na archívnej snímke kontrolný deň výstavby prestupných terminálov Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) na železničnej stanici v Pezinku v stredu 24. júla 2013. Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 1. augusta (TASR) - Ekonomický rast a približovanie sa k vyspelejším krajinám priniesli na Slovensko rýchly rast počtu áut v prepočte na obyvateľa. Zatiaľ čo pred desiatimi rokmi vlastnil auto každý štvrtý Slovák, dnes ho má každý tretí. Nastal tak výrazný rast podielu individuálnej dopravy, na čo najviac doplatila dotovaná prímestská autobusová doprava.Konštatujú to štátni analytici v priebežnej správe o revízii výdavkov v doprave, ktorú vypracovali v rámci projektu Hodnota za peniaze. Medzi rokmi 2006 až 2012 klesla podľa nich ponuka autobusov o 1 %, zatiaľ čo dopyt po takomto druhu dopravy klesol o 45 %. Dotácie do autobusovej dopravy pritom podľa analytikov v roku 2011 dosiahli 109 miliónov eur. V porovnaní s rokom 2006 to znamená nárast o 79 %.
Priemerná obsadenosť autobusu zároveň klesla na 14 cestujúcich a podiel dotácie narástol na 50 % nákladov. Prímestská autobusová doprava spadá pod vyššie územné celky (VÚC), ktoré si ju objednávajú od dopravcov a následne ju dotujú.
Príčinami úpadku autobusovej dopravy môže byť podľa analytikov vyšší záujem o individuálny motorizmus, ale tiež aj nízka prehľadnosť cestovných poriadkov či cestovné poriadky, ktoré nedostatočne reflektujú zmeny dopravného správania ľudí v uplynulých desaťročiach.
"VÚC spravidla nedisponujú dopravnými dátami," konštatovali analytici. Autobusové spoločnosti totiž nedávajú vyšším územným celkom podrobné dáta potrebné na dopravnú analýzu. Kraje zároveň nemajú ani systém na tvorbu optimálneho grafikonu pre regionálne autobusy.
V ďalšej fáze revízie výdavkov chcú preto analytici hľadať riešenia ako stanoviť optimálnu ponuku verejnej dopravy, či už autobusovej alebo železničnej.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR