|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka Foto: TASR/AP
New York 6. októbra (TASR) - Americký automobilový priemysel zažíva veľké oživenie. Pritom len pred štyrmi rokmi General Motors (GM) a Chrysler požiadali o ochranu pred veriteľmi a Ford musel zavrieť niekoľko podnikov. Informoval o tom britský denník Financial Times.GM, Ford a Chrysler opäť získavajú na domácom trhu podiely na úkor zahraničných automobiliek. Všetky tri americké koncerny dokázali v priebehu niekoľkých rokov výrazne zvýšiť svoju konkurencieschopnosť.
Americký automobilový priemysel zažíval v roku 2005 obrovský boom. Prispelo k tomu niekoľko faktorov, ako boli nízke ceny palív, ľahká dostupnosť lacných úverov a rýchlo rastúca ekonomika. GM, Ford a Chrysler zarábali na vysokom predaji veľkých športovo úžitkových vozidiel (SUV) a pick-upov, ktoré boli základom ich produktových portfólií. Avšak správa o konkurencieschopnosti z roku 2005 ukazuje, že automobilové závody v USA patriace japonským spoločnostiam sú efektívnejšie, keď dokážu vyrobiť každé auto o 350 USD až 500 USD (257 až 368 eur) lacnejšie ako veľké tri americké koncerny.
Postupný nárast cien ropy smerom k 100 USD za barel (159 litrov) odhalil riziká ohrozujúce detroitské automobilky, ktorých obchodná stratégia závisela od veľkých áut s vysokou spotrebou. Američania začali kupovať menšie, úspornejšie vozidlá, často vyrábané ázijskými a európskymi automobilkami. Z dôvodu znižovania spotrebiteľskej dôvery začal klesať dopyt po autách. Celý proces sa zrýchlil v roku 2008, keď finančná kríza obmedzila financovanie úverov na kúpu auta.
Na snímke nový Ford Fusion Foto: TASR/AP
Ford cítil, že sa blíži kríza, a preto v novembri 2006 založil všetky svoje závody v USA a automobilové aktíva. Úver vo výške 18 miliárd USD mal koncernu zabezpečiť, aby mu počas krízy nedošla hotovosť. GM v roku 2008 zaznamenal čistú stratu vo výške 30,9 miliardy USD. Na konci roka 2008 je jasné, že GM a Chrysler sú na pokraji bankrotu. V decembri 2008 odchádzajúca Bushova administratíva predĺžila úvery v celkovej hodnote 17,4 miliardy USD pre Chrysler a GM. Ich podmienkou, aby automobilky ukázali, že sa dokážu kompletne reštrukturalizovať a vrátiť sa k zisku.Prepad predaja áut prehĺbil problémy detroitských automobiliek a zvýšil ich potreby finančnej pomoci. Krízový výbor pre automobilový priemysel Obamovej administratívy nakoniec po neúspešnej reštrukturalizácii koordinoval riadené bankroty obchod automobiliek.
Chrysler požiadal o ochranu pred veriteľmi podľa 11. kapitoly zákona o bankrote 30. apríla 2009. Spod bankrotovej ochrany sa dostal v júni 2009, pričom kontrolu nad automobilkou získal taliansky Fiat. GM požiadal o ochranu pred veriteľmi 8. júna 2009 a z bankrotovej ochrany sa dostala 10. júla 2009, pričom kontrolu nad automobilkou získali americká a kanadská vláda, odborársky zdravotný fond a majitelia dlhopisov GM. Obe automobilky reštrukturalizovali svoje záväzky voči zdravotným a dôchodkovým fondom a zavreli nadmerné výrobné kapacity. V novembri 2010 GM opäť vstúpil na burzu a americká aj kanadská vláda výrazne znížili svoje podiely v spoločnosti.
Detroitské automobilky sa teda zbavili nadmerných kapacít a ďalších záväzkov, ktoré ich ťahali k zemi a opäť začali investovať do nových modelov, aby mohli konkurovať zahraničným výrobcom. Nízke úrokové sadzby podporili dopyt po autách, ktorý bol počas recesie slabý. Podiel detroitských koncernov na domácom trhu sa zvyšuje, pričom najlepšie sa predávajú menšie modernizované modely. Keďže zlacneli palivá, opäť rastie aj dopyt po veľkých autách. V tomto segmente sú americké automobilky podstatne silnejšie ako ich zahraničná konkurencia.
Americké ministerstvo financií v decembri 2012 oznámilo, že GM kupuje naspäť od ministerstva svoje akcie v hodnote 5,5 miliardy USD a že vláda postupne predá aj zvyšné akcie koncernu. V auguste 2013 sa na celý rok prepočítané tempo predaja áut v USA prvý raz od roku 2007 dostalo na úroveň 16 miliónov a šéf Fordu Alan Mulally verí, že ročný predaj sa môže vrátiť až na historické maximá okolo 17 miliónov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR