Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

22. februára 2016

Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať 90 miliónov airbagov



Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať ďalších 70 až 90 miliónov potenciálne nebezpečných airbagov spoločnosti Takata. To by znamenalo takmer ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Detroit/Washington 22. februára (TASR) - Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať ďalších 70 až 90 miliónov potenciálne nebezpečných airbagov spoločnosti Takata. To by znamenalo takmer štvornásobok doteraz zvolaných 29 miliónov airbagov, ktoré sa v USA spájajú s deviatimi úmrtiami. Informovala agentúra Reuters.


Vo vozidlách na amerických cestách sa môže nachádzať celkovo 120 miliónov vyvíjačov tlaku s nestálym dusičnanom amónnym. Počet vozidiel nie je jasný, keďže niektoré majú viac než jeden airbag a vyvíjače nemusia pochádzať od rovnakého výrobcu. Podľa údajov amerických úradov v 19 miliónoch áut, zvolaných od roka 2004, sa nachádzalo približne 24 miliónov chybných vyvíjačov od firmy Takata.

Takata v novembri minulého roka súhlasil so zaplatením pokuty 70 miliónov USD (63,09 milióna eur) a v rámci vyrovnania sa zaviazal, že do roka 2018 prestane vyrábať vyvíjače s dusičnanom amónnym. Spoločnosť prisľúbila, že do roka 2019 zistí počet vyvíjačov s touto chemikáliou alebo preukáže, že sú bezpečné. Nová masívna zvolávacia akcia by však mohla Takatu stáť miliardy dolárov a proces výmeny natiahnuť na celé roky.

Takata v rokoch 2000 až 2016 vyrobil celkovo 260 až 285 miliónov vyvíjačov tlaku s dusičnanom amónnym, väčšina z nich pochádza z mexickej továrne Monclova, ako aj z tovární v Georgii a Washingtone. Takmer polovica z nich sa použila vo vozidlách v USA. Spoločnosť ich dodala celému radu automobiliek, najväčším zákazníkom bola Honda, ktorá musela v USA zvolať viac než osem miliónov vyvíjačov.

Vyvíjače tlaku od Takaty sú potenciálne nebezpečné tým, že pri nafúknutí airbagu môžu prasknúť a vymrštiť do kabíny spŕšku ostrých kovových a plastových úlomkov, ktoré môžu zraniť a dokonca usmrtiť vodiča alebo člena posádky. Podľa interných záznamov a emailovej komunikácie, ktoré má k dispozícii agentúra Reuters, firma o problémoch vedela niekoľko rokov a trvali minimálne do roka 2014. Interné záznamy o kvalite z roka 2006 hovoria o tom, že firma predala chybné vyvíjače Mazde, Fordu, BMW, Honde, Mercedesu a Toyote.

Takata má v súčasnosti veľké problémy vyrábať nové vyvíjače tempom, akým automobilky musia zvolávať svoje vozidlá. Jeho konkurent, spoločnosť Autoliv, taktiež vyrába náhradné vyvíjače a podľa najnovších informácií ich bude vyrábať až do roka 2017, čiže o rok dlhšie, než pôvodne plánovala.

(1 EUR = 1,1096 USD)

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Posledný otázny úsek na D1 do Košíc môže ísť do súťaže ešte tento rok
<< predchádzajúci článok
Grécky premiér sa stretne so zástupcami protestujúcich poľnohospodárov