|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
ALVEL predstavil nové smery vývoja jadrového paliva
Prechod na modernizované typy paliva umožňuje prevádzkovateľom jadrových elektrární docieliť spoľahlivejšiu, a tým aj ekonomickejšiu prevádzku pri zachovaní všetkých bezpečnostných parametrov, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 28. novembra (WBN/PR) - Prechod na modernizované typy paliva umožňuje prevádzkovateľom jadrových elektrární docieliť spoľahlivejšiu, a tým aj ekonomickejšiu prevádzku pri zachovaní všetkých bezpečnostných parametrov, kladených na celú jadrovú elektráreň. Dá sa tak nielen predĺžiť doba, počas ktorej je palivo v aktívnej zóne a je z neho získavaná energia, ale zároveň aj zvýšiť celkovú výrobu energie z jednotlivých palivových článkov.
"Pre reaktory VVER-1000 boli v posledných rokoch vyvinuté a úspešne prevádzkovo odskúšané vzájomne kompatibilné typy paliva TVS-2M a TVSA-12, ktoré sú v súčasnosti postupne nasadzované na ruské, ukrajinské a bulharské bloky s rovnakým typom reaktoru. Palivo typu TVSA úspešne prešlo overovacou prevádzkou v ruskej Kalininskej jadrovej elektrárni v roku 2011 a ukrajinský štátny dozor vydal licenciu na jeho použitie v roku 2013. Licenčné riadenie pre nasadenie tohto paliva na piaty a šiesty blok bulharskej jadrovej elektrárne Kozloduj prebieha od roku 2013 a jeho dokončenie je plánované na budúci rok," povedal Jozef Běláč, výkonný riaditeľ spoločnosti ALVEL, a.s.
Palivové súbory modernizovaných typov paliva obsahujú viac uránu 235, ktorý je základným štiepnym materiálom v tlakovodných reaktoroch. Dosahuje sa to jednak zvyšovaním obohatenia, teda percentuálneho podielu štiepiteľného uránu 235 voči uránu 238, ktorý má v prírode výrazne väčší výskyt, alebo zväčšovaním objemu palivových tabliet a ich počtu v jednom palivovom súbore. Obohatenie paliva bolo v modernizovanom palive v porovnaní s predchádzajúcimi typmi mierne zvýšené na úroveň tesne pod 5 %, pre ktorú sú všeobecne licencované prevádzky súvisiace s výrobou elektrickej energie v energetických reaktoroch. Ďalší prírastok obsahu uránu je dosahovaný zväčšovaním priemeru palivových tabliet a predlžovaním aktívnej palivovej časti palivových prútov.
Ďalším smerom v oblasti zvyšovania efektívnosti prevádzky jadrovej elektrárne je úplná eliminácia porúch, súvisiacich s prevádzkou jadrového paliva v reaktore. Všeobecne každá porucha na elektrárni, ktorá má vplyv na výrobu elektriny, stojí prevádzkovateľa iba na výpadku tržieb z výroby stovky tisíc eur denne. Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva nie je dané iba samotnou kvalitou paliva, ktorá je základným imperatívom bezpečného a spoľahlivého prevádzkovania, ale aj ďalšími faktormi súvisiacimi s vlastným dianím v jadrovej elektrárni.
Preto spoločnosť TVEL spolu s prevádzkovateľmi českých, ukrajinských, ruských a bulharských blokov s reaktormi VVER-1000 vytvorila spoločný projekt "Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva". Počas doby prevádzky reaktora ním prejdú desiatky miliónov palivových prútov, pričom v súčasnej dobe dochádza k strate hermetickosti približne u jedného prúta z milióna. Cieľom projektu je eliminovať toto číslo na nulu.
Na tomto projekte sa spolu s pracovníkmi výrobcu a jeho podporných organizácií podieľajú pracovníci prevádzkovateľov jadrových elektrární, ktorí majú vzťah k prevádzkovaniu paliva a manipulácie s ním. Správne zachádzanie s palivom a vysoká úroveň kultúry bezpečnosti prevádzkovania sú základným predpokladom pre bezporuchovú prevádzku nielen jadrového paliva, ale aj celého bloku.
Päťstrannú spoluprácu hlavných účastníkov projektu (ČEZ, a. s., ukrajinský NAEK Energoatom, ruský OAO Rosenergoatom, bulharská Kozloduj NPP Plc a ruský OAO TVEL) zefektívňuje aj pracovný portál prevádzkovaný spoločnosťou ALVEL, ktorá je spolu s konštruktérskymi organizáciami (OKB "Gidropress" a OKBM "Afrikantov") a výskumnými ústavmi (RNCKI "Kurčatov" a VNIINM "Bočvara") jedným z ďalších účastníkov prác v rámci projektu.
Tento rok boli v rámci projektu "Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva" vytvorené tematicky orientované pracovné skupiny, schválený harmonogram prác a spôsob zdieľania informácií, a projekt sa začal realizovať. Konkrétne prebieha podrobná analýza hlavných príčin poškodzovania palivových súborov za prevádzky. V nasledujúcom roku budú stanovované opatrenia pre ich elimináciu a v roku 2016 bude zahájené ich zavádzanie do praktického prevádzkovania elektrárne, či prípadne výrobného procesu.
Spoločnosť ALVEL, a. s., spája inžinierske služby českej strojárenskej skupiny ALTA a technológie ruskej spoločnosti TVEL, ktorá vyrába palivo pre všetky české jadrové elektrárne. Skupina ALTA združuje českých dodávateľov obrábacích strojov, zariadení pre ťažobný priemysel a inžiniersko-technologické spoločnosti. Jedným z hlavných zameraní spoločnosti ALVEL v jadrovom palivovom cykle sú projekty v oblasti materiálového výskumu, ktorý naberá na význame nielen v súvislosti s haváriou na JE Fukušima, ale aj vo vzťahu k vývoju reaktorov nových typov tzv. 4 generácie.
"Pre reaktory VVER-1000 boli v posledných rokoch vyvinuté a úspešne prevádzkovo odskúšané vzájomne kompatibilné typy paliva TVS-2M a TVSA-12, ktoré sú v súčasnosti postupne nasadzované na ruské, ukrajinské a bulharské bloky s rovnakým typom reaktoru. Palivo typu TVSA úspešne prešlo overovacou prevádzkou v ruskej Kalininskej jadrovej elektrárni v roku 2011 a ukrajinský štátny dozor vydal licenciu na jeho použitie v roku 2013. Licenčné riadenie pre nasadenie tohto paliva na piaty a šiesty blok bulharskej jadrovej elektrárne Kozloduj prebieha od roku 2013 a jeho dokončenie je plánované na budúci rok," povedal Jozef Běláč, výkonný riaditeľ spoločnosti ALVEL, a.s.
Palivové súbory modernizovaných typov paliva obsahujú viac uránu 235, ktorý je základným štiepnym materiálom v tlakovodných reaktoroch. Dosahuje sa to jednak zvyšovaním obohatenia, teda percentuálneho podielu štiepiteľného uránu 235 voči uránu 238, ktorý má v prírode výrazne väčší výskyt, alebo zväčšovaním objemu palivových tabliet a ich počtu v jednom palivovom súbore. Obohatenie paliva bolo v modernizovanom palive v porovnaní s predchádzajúcimi typmi mierne zvýšené na úroveň tesne pod 5 %, pre ktorú sú všeobecne licencované prevádzky súvisiace s výrobou elektrickej energie v energetických reaktoroch. Ďalší prírastok obsahu uránu je dosahovaný zväčšovaním priemeru palivových tabliet a predlžovaním aktívnej palivovej časti palivových prútov.
Ďalším smerom v oblasti zvyšovania efektívnosti prevádzky jadrovej elektrárne je úplná eliminácia porúch, súvisiacich s prevádzkou jadrového paliva v reaktore. Všeobecne každá porucha na elektrárni, ktorá má vplyv na výrobu elektriny, stojí prevádzkovateľa iba na výpadku tržieb z výroby stovky tisíc eur denne. Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva nie je dané iba samotnou kvalitou paliva, ktorá je základným imperatívom bezpečného a spoľahlivého prevádzkovania, ale aj ďalšími faktormi súvisiacimi s vlastným dianím v jadrovej elektrárni.
Preto spoločnosť TVEL spolu s prevádzkovateľmi českých, ukrajinských, ruských a bulharských blokov s reaktormi VVER-1000 vytvorila spoločný projekt "Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva". Počas doby prevádzky reaktora ním prejdú desiatky miliónov palivových prútov, pričom v súčasnej dobe dochádza k strate hermetickosti približne u jedného prúta z milióna. Cieľom projektu je eliminovať toto číslo na nulu.
Na tomto projekte sa spolu s pracovníkmi výrobcu a jeho podporných organizácií podieľajú pracovníci prevádzkovateľov jadrových elektrární, ktorí majú vzťah k prevádzkovaniu paliva a manipulácie s ním. Správne zachádzanie s palivom a vysoká úroveň kultúry bezpečnosti prevádzkovania sú základným predpokladom pre bezporuchovú prevádzku nielen jadrového paliva, ale aj celého bloku.
Päťstrannú spoluprácu hlavných účastníkov projektu (ČEZ, a. s., ukrajinský NAEK Energoatom, ruský OAO Rosenergoatom, bulharská Kozloduj NPP Plc a ruský OAO TVEL) zefektívňuje aj pracovný portál prevádzkovaný spoločnosťou ALVEL, ktorá je spolu s konštruktérskymi organizáciami (OKB "Gidropress" a OKBM "Afrikantov") a výskumnými ústavmi (RNCKI "Kurčatov" a VNIINM "Bočvara") jedným z ďalších účastníkov prác v rámci projektu.
Tento rok boli v rámci projektu "Bezporuchové prevádzkovanie jadrového paliva" vytvorené tematicky orientované pracovné skupiny, schválený harmonogram prác a spôsob zdieľania informácií, a projekt sa začal realizovať. Konkrétne prebieha podrobná analýza hlavných príčin poškodzovania palivových súborov za prevádzky. V nasledujúcom roku budú stanovované opatrenia pre ich elimináciu a v roku 2016 bude zahájené ich zavádzanie do praktického prevádzkovania elektrárne, či prípadne výrobného procesu.
Spoločnosť ALVEL, a. s., spája inžinierske služby českej strojárenskej skupiny ALTA a technológie ruskej spoločnosti TVEL, ktorá vyrába palivo pre všetky české jadrové elektrárne. Skupina ALTA združuje českých dodávateľov obrábacích strojov, zariadení pre ťažobný priemysel a inžiniersko-technologické spoločnosti. Jedným z hlavných zameraní spoločnosti ALVEL v jadrovom palivovom cykle sú projekty v oblasti materiálového výskumu, ktorý naberá na význame nielen v súvislosti s haváriou na JE Fukušima, ale aj vo vzťahu k vývoju reaktorov nových typov tzv. 4 generácie.