|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. mája 2014
Alojz Hlina: Rezort mal v súvislosti so správou o úžere začať konať
Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR na čele s ministrom Tomášom Borecom (nominant Smer-SD) malo v súvislosti so svojou správou o pôsobení úžerníckych nebankových ...
Zdieľať
Alojz Hlina Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 12. mája (TASR) – Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR na čele s ministrom Tomášom Borecom (nominant Smer-SD) malo v súvislosti so svojou správou o pôsobení úžerníckych nebankových spoločností a enormnom náraste exekučných konaní, predloženou do Národnej rady (NR) SR, začať konať. Uviedol to dnes na brífingu nezaradený poslanec NR SR Alojz Hlina."Minister spravodlivosti poslal do parlamentu správu, v ktorej opisuje minimálne štyri prípady firiem, ktoré robia úžeru. Úžera je však trestný čin, a preto by sa malo začať konať. Pán minister mal podať, a predpokladám, že asi podal, oznámenie na trestný čin úžery, pokiaľ ho zistil," zdôraznil poslanec. Zverejnením tejto správy sa podľa neho malo začať "ohromné vyšetrovanie", aby sa zabránilo páchaniu trestných činov.
"MS SR a Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík predávajúcich z množstva podnetov občanov a postupu nebankových subjektov zmonitorovali, že rozšírenosť úžery a úžerných praktík sa spája s praktikami neúmerného navyšovania požadovanej odplaty pri úveroch a pôžičkách poskytovaných spotrebiteľom. V konkrétnostiach ide o tri najčastejšie využívané úžerné praktiky," citoval Hlina zo správy MS SR.
Tzv. zmluvná odmena
Jednou z praktík podľa správy MS SR je, že v zmluve sa uvedie tzv. zmluvná odmena, ktorá neraz tvorí 60 až 80 % požičanej istiny, pričom v zmluve sa ďalej vôbec neuvádzajú úroky požadované od spotrebiteľa – veriteľ vyhlasuje, že úver alebo pôžička sú bezúročné a bez poplatkov. V skutočnosti však spotrebiteľ zaplatí odplatu vo výške 60 až 80 %, ktorou je neraz vopred požadovaná odmena.
Druhou praktikou je, že veriteľ uvedie v zmluve, že spotrebiteľ je povinný vrátiť istinu navýšenú o 80 až 90 %, pričom vo všeobecných obchodných podmienkach sa uvádza, že tretina z požadovanej odplaty sú úroky, tretina poplatky s poskytnutím úveru a tretina odmena veriteľa za poskytnutie úveru. V skutočnosti ide opätovne o skrývanie skutočnej odplaty do poplatkov a klamanie spotrebiteľa.
Treťou praktikou úžerníkov podľa parlamentnej správy MS SR je, že spotrebiteľ požiada o úver, napríklad 10.000 eur na obdobie 3 rokov, veriteľ však v zmluve uvedie, že spotrebiteľovi požičal 20.000 eur, a to bezúročne, pričom skutočne mu poskytol len 10.000 eur. Tu je zrejmé, že spotrebiteľ spláca celkovú sumu 20.000 eur, a tým podstatne preplatí celý skutočne požičaný úver, pričom odplata je 10.000 eur, teda 100 % a každoročne 33,33 %.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR