|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. júna 2010
Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?
Občianske združenie Diaľnica a ľudia podalo infožiadosť na ministerstvo dopravy ohľadom pompézneho otvárania diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer. Zaujíma ich ...
Zdieľať
Foto: SITA/ Peter Kapusta
TRENČÍN 6. júna (WEBNOVINY) – Občianske združenie Diaľnica a ľudia podalo infožiadosť na ministerstvo dopravy ohľadom pompézneho otvárania diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer. Zaujíma ich finančná spoluúčasť ministerstva na ceremoniáli a propagácii otvorenia diaľnice, ktorú mali hradiť aj z eurofondov. Súčasne požadujú, aby sa ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť začali z vlastnej iniciatívy zaujímať o odškodnenie desiatok rodín, ktorých domy a byty sa ocitli v tesnej blízkosti diaľničnej estakády. V tlačovej správe o tom informoval občiansky aktivista Juraj Smatana.
Ministerstvo však tvrdí, že oslavy otvorenia úseku, ktoré zahrnovali koncert kapely Elán, či raut vo VIP stane pre pozvaných, hradili stavebné firmy, ktoré diaľnicu stavali. Teda Váhostav a Doprastav. Hovorca rezortu Stanislav Jurikovič hovorí, že z eurofondov bola platená len propagácia a medializácia otvorenia úseku, čo je podľa jeho slov bežný trend a Európska únia na tom trvá. Výška prostriedkov záleží podľa neho na veľkosti a dôležitosti stavby a keďže Sverepec-Vrtižer je prvou veľkou dokončenou stavbou z Operačného programu Doprava, na propagáciu bola vyložená adekvátna suma. Tú nespresnil. NDS napríklad do všetkých schránok v meste rozniesla CD nosiče.
Združenie sa sťažuje aj na rozsah odškodnenia. “Národná diaľničná spoločnosť vykúpila a asanovala len tie domy, ktoré sa nachádzali pod kolmým priemetom diaľnice. Ľudia bývajúci len niekoľko metrov od diaľničných pilierov opakovane podávali žiadosti o presídlenie spod diaľnice, alebo aspoň o vyplatenie majetkovej ujmy, pretože ich nehnuteľnosti sa stali prakticky nepredajnými,” uviedol Smatana s tým, že im nebolo vyhovené. “Na úseku D1 Sverepec-Vrtižer bolo 21 asanácii, náhradné bývanie potrebovalo osem rodín a dvaja vlastníci, z ktorých bol jeden vyvlastnený. Ďalší ľudia, ktorí žiadali presťahovanie, boli dvaja. Ich žiadosti boli zamietnuté preto, lebo sa ich nehnuteľnosti nenachádzali v zábere pod diaľnicou, boli mimo územného rozhodnutia,” reagoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že zákon jednoznačne hovorí, koho môžu odškodniť. “Rozhodnutie investovať do nákladných osláv, namiesto vykompenzovania majetkovej ujmy občanom, považujem ja aj moji susedia za neetické, rozporuplné, v protiklade s prioritami Európskej komisie. Žiadam kompetentných funkcionárov, aby bezodkladne začali rokovania s poškodenými občanmi o presídlení, vykúpení našich domov, alebo o vyplatení odškodnenia,” povedal k tomu jeden z dotknutých obyvateľov Ján Panák.
SITA
Ministerstvo však tvrdí, že oslavy otvorenia úseku, ktoré zahrnovali koncert kapely Elán, či raut vo VIP stane pre pozvaných, hradili stavebné firmy, ktoré diaľnicu stavali. Teda Váhostav a Doprastav. Hovorca rezortu Stanislav Jurikovič hovorí, že z eurofondov bola platená len propagácia a medializácia otvorenia úseku, čo je podľa jeho slov bežný trend a Európska únia na tom trvá. Výška prostriedkov záleží podľa neho na veľkosti a dôležitosti stavby a keďže Sverepec-Vrtižer je prvou veľkou dokončenou stavbou z Operačného programu Doprava, na propagáciu bola vyložená adekvátna suma. Tú nespresnil. NDS napríklad do všetkých schránok v meste rozniesla CD nosiče.
Združenie sa sťažuje aj na rozsah odškodnenia. “Národná diaľničná spoločnosť vykúpila a asanovala len tie domy, ktoré sa nachádzali pod kolmým priemetom diaľnice. Ľudia bývajúci len niekoľko metrov od diaľničných pilierov opakovane podávali žiadosti o presídlenie spod diaľnice, alebo aspoň o vyplatenie majetkovej ujmy, pretože ich nehnuteľnosti sa stali prakticky nepredajnými,” uviedol Smatana s tým, že im nebolo vyhovené. “Na úseku D1 Sverepec-Vrtižer bolo 21 asanácii, náhradné bývanie potrebovalo osem rodín a dvaja vlastníci, z ktorých bol jeden vyvlastnený. Ďalší ľudia, ktorí žiadali presťahovanie, boli dvaja. Ich žiadosti boli zamietnuté preto, lebo sa ich nehnuteľnosti nenachádzali v zábere pod diaľnicou, boli mimo územného rozhodnutia,” reagoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že zákon jednoznačne hovorí, koho môžu odškodniť. “Rozhodnutie investovať do nákladných osláv, namiesto vykompenzovania majetkovej ujmy občanom, považujem ja aj moji susedia za neetické, rozporuplné, v protiklade s prioritami Európskej komisie. Žiadam kompetentných funkcionárov, aby bezodkladne začali rokovania s poškodenými občanmi o presídlení, vykúpení našich domov, alebo o vyplatení odškodnenia,” povedal k tomu jeden z dotknutých obyvateľov Ján Panák.
SITA